Használható matematikai eszköztudást hivatott mérni? Ahhoz bizony vastagon túl komplex, elvont és szerteágazó. Ehhez számolási pontosságot, feladatértelmezést kellene mérnie, százalékszámításokat, statisztikát, adatábrázolást és -elemzést, mértékegység-átváltásokat, kamatos kamaton alapuló mértani sort, sík- és térgeometriai eszközökkel megoldható hétköznapi helyzeteket kellene a jelenlegi választhatóakhoz hasonló komplex feladatokban egymásra építenie – de nem teszi. Helyette tartalmaz körülményesen megoldható logaritmusokat, a végletekig absztrakt, sehova nem vezető függvényábrázolásokat, önkényesen előállított, értelmetlen geometriai helyzeteket,
a társadalomból hiányzó életmatek-készségeket pedig alig teszteli.
Volna persze a matekérettségi előtt másik értelmes út is. Lehetne egy, a matematikatudomány bizonyos módszereit és szemléletmódját bemutató, igényes ízelítő, akárcsak a forráselemzést, tudományos fogalmazásmódot igénylő történelem írásbeli, vagy az irodalomérettségi vége, amely alig észrevehetően kérdezi vissza a stilisztikai analízis eszközeit. Miért ne lehetne geometriai bizonyítások vagy függvényértelmezések köré rendezni a matematikaérettségit? Kiváló adalékok lehetnének ezek is a diákok gondolkodásmódjához. Ennek azonban van egy feltétele, amin a középszintű matematikaérettségi úgy hasal el, mint lopott zöldségesmerci az eredetvizsgán: az elmélyültség és a koncentráltság.
A középszintű magyar- és történelemérettségit az teszi jó vizsgává, hogy helyzetek tömkelegére illeszti rá ugyanazt a két megoldási módszert: az alapos forrás- és problémaelemzést, illetve a megadott szempontok szerinti esszéírást.
Ez a két begyakorolt képesség az érettségizőkkel marad az idők végezetéig akkor is, ha életük delén már rég elhagyták Kazinczy feleségét meg az invesztitúraharcot. A középszintű matematikaérettségi azonban huszonhatféle problémakörre huszonhatféle különböző megoldási módszert vár, valamint némi kreatív gondolkodást. A jelenlegi rendszerben a középszintű matematikaérettségire egyféleképpen lehet felkészülni: úgy, hogy az ember minden létező típusfeladatból megcsinál ötvenet, bemagolja a megoldás lépéseit, és reménykedik, hogy a vizsgán majd csak azok a feladatok jönnek elő, amiket meg is jegyzett.