Megtalálták a legrégebbi molekulát a világűrben

2019. április 17. 19:33
Évtizedek óta keresték az ősrobbanás után létrejött hélium-hidrid ionokat.

Kimutatták az űrben az univerzum legrégebbi, az ősrobbanás után létrejött molekuláját. A hélium-hidrid ionokat évtizedek óta keresték a tudósok.

A felfedezés segíthet az univerzum korai fejlődési szakaszának jobb megértésében – közölte Rolf Güsten, a bonni Max Planck Rádiócsillagászati Intézet kutatója és csapata a Nature című tudományos lapban.

A hélium-hidrid ionok voltak az első molekulák, amelyek a mintegy 13,8 milliárd évvel ezelőtt bekövetkezett ősrobbanás után kialakultak. Bár az ionizált hidrogén és hélium kötéséből álló ionok létezését már 1925-ben kimutatták laborban, az űrben sokáig felfedezetlenek maradtak.

„Eddig egyszerűen nem léteztek megfelelő detektorok”

– mondta Güsten.

Több mint tíz éven át dolgozott a szakértő kollégáival, míg kifejlesztettek egy olyan nagyfelbontású spektrométert, mely érzékelni tudta az űrben a molekula sajátos infravörös sugárzását.

A döntő jelentőségű méréseket végül egy repülő csillagvizsgálóvá alakított Boeing 747-esen végezték. A molekulát egy a Földtől 3000 fényévnyire lévő planetáris ködben találták meg.

A kutatók azt remélik, hogy a felfedezés nyomán a jövőben jobban tudják modellezni az univerzum kialakulásának korai szakaszában lezajlott kémiai reakciókat.

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Tényleg, képzeld el, mecsoda szívás, hát ez nem is az. És akkor utána valakinek meg el kell dönteni.

Azért ugye nem gondolod, hogy te viszont csillagászattal foglalkozol, amikor ilyen híreket olvasol? Valakik aszongyák, hogy találtak odafönt valamit, ami fontos. Ennyit tudunk. Jó.

Nem tudom, én alapjában a cikken gúnyolódtam. A csillagászattal semmi bajom, csak ilyen cikkek által nem jutunk hozzá közelebb.

Te mi többet értettél a cikkből, mint hogy találtak odafönn valamit, ami állítólag fontos? Mert ez nem valódi információ.

Valaki megvádolhatta Joseph K-t.

Azért ennek cáfolatára (a világ vagy nem valós vagy nem lokális) gyönyörű cáfolatot ad Feynmann. Az időben visszafele haladó hullámok teóriája, mely az időparadoxon "konzisztens történelem" megoldását is erősíti.

Miért, te tudod, mi az a "hélium-hidrid"? Én vagyok az egyetlen, aki bevallja, hogy a "hidrid"-szót ebben a posztban hallotta életében először, és nem tudja mihez kötni?

Csomorkany | 2019. április 18. 7:31

Ha Isten így akarta teremteni a világot a semmiből, miért ne? Vallásos hit nélkül elfogadni ezt az elképzelést, tényleg agyrém. Nem véletlen, hogy egy katolikus pap vetette föl először.

Meg én eddig úgy tudtam, hogy a molekulák kicsik. Erre megtalálják őket 3000 fényévnyire. Nem vonom kétségbe, hogy tényleg találtak valamit, de hogy nem egy molekulát, ahogy a cikk állítja, az is tuti, amennyiben a középiskolában nem hülyeségeket tanítottak nekem.

opht | 2019. április 18. 8:44

De. Egy mint általános névmás. Nem számnév.

Ja. De vigyázz, ne sétálj messzire a konfortzónádból, mert lepottyansz a világ peremén.

OberEnnsinnen | 2019. április 19. 9:30

Teljesen mindegy, mivel figyeled meg. Megváltozik a kimenetel. Lehet, hogy csak azért, mert megnézed a felvételt.

Teória. Azaz nem elképzelés (spekuláció), hanem elmélet. Azaz mögötte a világ legragyogóbb elméinek egyenletrendszerei állnak. És nem csak egy a sok közül, hanem jelen tudásunk alapján a legelfogadottabb.

A fizikusok nem ezt mondják. Meg a teológusok se. De biztos neked van igazad.

Hát, ha te mondod...

Engem majd az fog igazán érdekelni, ha folyékony vizet találnak odafönt, vagy mondjuk egy erdős bolygót. Azt érteném.

Valszeg amúgy ezt is, ha olyan terjesztené az ismeretet, aki maga érti...

Jó, tehát akkor

1. Megtaláláták ezt a hélium-hidridet. Nyilván nem egy molekulát, hanem akkora mennyirégben, ami már érzékelhető(nek bizonyult) - opht pontosítása

2. Ez a cucc régóta ott van, kb. azóta, mint a világegyetem.

3. Mindez a témával foglalkozók szerint fontos.

Örülök.

Há mer gömb alakban tágul. Annak meg van egy közepe. Onnan jön ki az egész. De hogy ott mi volt, meg főleg mi volt mondjuk egy perccel előtte (ennek a kifejezésnek valszeg semmi értelme), azt senki nem tudja.

Ha nem lennénk olyan állati nagyképűek, akkor elismernénk, hogy ez a mai elgondolás Isten teremtő művéről.

Ez nyilván nem cáfolható, csak ezek a feltételezett összefüggések olyanok, hogy pl. az eddigi tapasztalataimból föltételezem, hogy ha leejtek tollat az asztalomról, az föltehetően a földre fog pottyanni. Várom a cáfolatot, hogy ez miért rossz föltételezés!

Newton óriási szellemi forradalma volt, hogy rájött, hogy a toll leesése nem magától értetődő, hanem magyarázatot igénylő jelenség, különös tekintettel arra, hogy a bolygók meg nem lefelé pottyannak a Nap felé, hanem ellipszis-pályán kerülik.

Ez egy számomra értelmesnek tűnő tudományos ismeretterjesztés:

(A Wikin az "ősrobbanás"-szócikk)

Aszongya, a galaxisok távolodása tőlünk jól megfigyelhető, így a Földről nézve mi vagyunk a központ, amitől minden távolodik. Persze a világegyetem bármely más pontján is ezt figyelnéd meg.

Az elméletből következő izgalmas kérdés, hogy miért nem egyenletesen tágul a világegyetem, miért alakulnak ki olyan sűrűsödések, amiket galaxisoknak nevezünk.

A "multiverzum" az az "Isten" kikerülésére tett kísérlet. Jó, a mi világegyetemünk ősrobbanással keletkezett, de van a multiverzum, ami mindig VAN, és amin belül történt meg a mi ősrobbanásunk.

Rendben, de akkor a "multiverzum" miben különbözik attól a szótól, hogy "Isten"?

A másik kérdésed az anyag sűrűsödésére és a galaxisokra, részben kézenfekvő: ha földhöz vágsz egy sörösüveget, a szilánkok nem egy kör vonalán fognak elhelyezkedni, hanem összevissza, attól függően, hogy egymással hogyan ütköztek össze.

Részben nagyon nem kézenfekvő, hiszen itt kvantum-szintű részecskékről beszélünk, pl. a posztban emlegetett hélium-hidridről vagy miről. Szerintem ez az a pont, ahol laikusnak illik visszalépnie, és azt mondania: "nem az én szakmám".

"a Földtől 3000 fényévnyire lévő planetáris ködben"
EGY MOLEKULÁT TALÁLNI
- AHOGYAN BOLDOGULT RUZSA SÁNDORUNK MONDOTTA VOLT -
BAKFITTY...

Nem is mondasz akkora hülyeséget.
Mint tudjuk, gyerekkorban áll legközelebb a gondolkodásmód a lényeghez.
Én magam kicsi koromban úgy gondoltam, a világ vége valahol abba az irányban van, ahol a Nap lemegy.
Tehát nyugaton.
Néztem a látóhatárt arrafelé, és gondolkoztam, el kellene indulni, hogy láthassam, megtaláljam.
Ekkor ugrott be az a bizonyos"perem", amiről írsz.
Mész, mész, és odaérsz, ahol minden véget ér.
Elfogy a föld a lábad alól, és a szélén, ha letekintesz, egy hatalmas függőleges sík vágást látsz, ahonnan nincs tovább.
És onnan könnyen leeshetsz.
Ezért, bár szerettem volna legalább egyszer a valóságban látni, mégsem mertem elindulni, félvén a leeséstől.
Ez úgy 1-2 évig volt visszatérő gondolat, de már régóta nem komoly, bár nem feledtem el ma sem.

Hiteles válasz erre nincs: senki nem tudja, mi volt az ősrobbanás előtt. Elméletek vannak, de ezek világnézet-függőek. A multiverzumot pl. azok tolják, akiknek nem tetszik az ősrobbanás-elmélet teista jellege. Ettől még persze igazad van: Isten létének igazából egy fizikailag korrektül levezetett multiverzum sem mondana ellen, de ilyesmiről szó sincs. A fizikánk az ősrobbanásig terjed ott álltak be valahogy pl. azok az állandók (fénysebesség, ilyesmi), amelyekkel ma a fizika dolgozik.

Maga a szó borzasztó megtévesztő (nem véletlen amúgy, hogy eredetileg az elmélet ellenfele használta). Szó nincs szabályozatlan durranásról. Ha elindítasz egy autót, egy szabályozott robbanást idézel elő. Ha túl kicsi, semmi nem történik. Ha túl nagy, lerobban a kocsi. Van egy értelmes emberi tervezés által beállított sáv, ami értelmes eredményt ad.

Ami az univerzumot illeti, ez a sáv úgy viszonylik az értelmetlen eredményekhez, mint egy homokszem a világ összes tengerpartjának a homokszemeihez.

Értelmetlen eredmény a túl kicsi robbanás, ami után a világegyetem önmagába zuhan, és a túl nagy robbanás, ami után eltűnik a semmiben. Amennyire laikusként tudom, az emlegetett "sűrűsödés" is nagyon sok tizedesjegyig önazonos fizikai állandók eredménye.

Ugye adva van ez a bizonyosság, hogy az ún. "ősrobbanás" kb. 1 trillió az 1-hez arányban eredményez működő világegyetemet, amiben minimális előfeltételei vannak a megfigyelők megjelenésének. Ezt próbáltam érzékeltetni a "homokszem a világ összes tengerpartjának a homokszemei ellenében" hasonlattal (nem saját, egy ismeretterjesztő műsorból vettem).

Akkor ezek szerint van "valahol" körülöttünk még egy trillió működésképtelen világegyetem, amelyek ugyanúgy a semmiből jöttek létre "valahogy".

De én hiszek vakon...

Na, ilyen csúnyán velem ne beszélj! Még véletlenül sem tennék úgy, hogy képes volnék a "kétdimenziós hologram" és a "szemcsés téridő" - kifejezéseket értelmezni :-)

Az viszont biztos, hogy a 10^500 számú világegyetem "valahol", a mi világegyetemünkön "kívül" (nadrágos emberek tesznek úgy, mintha ezeket a szavakat értenék), az egy olyan modern hit, amely mindenfajta tapasztalati vizsgálaton fölül és kívül áll.

OK. Minden világos :-) Na jó, szóval ez egy szakma. De talán nem fölösleges megállapítani, hogy ez a szakma pillanatnyilag egy elképesztő csodáról beszél a világunk kezdetén. Mint a zsidóság és a kereszténység mindig is.

Bejelentkezés