Nem kételkedem benne, hogy a makron újjá fogja építeni a notrödámot, ő aztán újjá, ő még erre is képes, fölújítja, hogy aztán nyisson benne egy burgerkinget vagy egy kilós hádát, mittudomén, vannak erre precedensek, a lényeg úgyis az, hogy beleférjen minél több dagadt és büdös ember, ez ugyanis a modernitás lényegi tartalma, a modernitás nagy vállalkozása, mondhatni, a terek kitöltése dagadt és büdös emberekkel, guénon itt dobná be a kvantitatív jelzőt, de hát öreg fejemmel már csak jobban szeretem a konkrétabb dolgokat, a konkrét részleteket, hogy fölül a dagadt és büdös ember az oltárra, és lóbálja a lábát, meg megitatja a kölykét a szenteltvízből, ilyenek, mindezt százával és ezrével, és fényképezi magát, megörökíti magát, az örökkévalóság csak néki szolgál, ugye, a notrödám helyén kialakított kilós háda helyén kiépített trambulinpálya tizedszerre fog leégni, de az ő képmása néhány megabájtban ott pihen majd valami titkos szerveren, a modern ember örökebb anyagból van, mint valami csicsás középkori kőhalom,
a kő szalad, a kép marad, a kép marad,
szóval a nagy kitöltés, a nagy telezsúfolás, le grand remplissement, ez ma a világtendencia, ez ma a központi történet, ez a notrödám sorsa, ez minden hely sorsa, ez határozza meg minden hely funkcióját, hogy kitöltsék, tiszta sor, hogy a notrödám az eddigi fölhasználási formájában nem maradhatott meg, hiába a látogatottsági statisztikák, európa legturisztikusabb műemléke, a jelmezes bohóckodások gátolták az objektum fogyasztói kiaknázását, a jelen multifunkcionális, tetszés szerint átjárható, átszabható és újradizájnolható, a notrödám monofunkcionális és dizájnilag végletesen nehézkes volt, a notrödámot ki kell nyitni a világnak, a notrödámot alá kell vetni a világnak, a folyamat, ahogyan egy katedrális a világörökség részévé és fölbecsülhetetlen építészeti értékké válik, ahogyan egy templomból cultural space lesz, ez a döntő: semlegesíteni a helyeket, tereket csinálni belőlük, hogy aztán ki lehessen tölteni őket dagadt és büdös emberekkel, az ún. látogatókkal, immáron minden akadály elhárult az elől, hogy az ún. látogatók – persze majd csak a szenzációs fölújítás után – bejuthassanak a notrödám összes terébe, ahol aztán lefényképezhetik magukat, egyenlő és szabad hozzáférés, ez a jelszó, emögött pedig ott sejlik a nagy kitöltés réme, szóval nem úgy lesz, mint a most leégett, eddig szigorúan elzárt, tizenharmadik századi tetőtérrel, még az áramot se vezették be oda, nehogy tűz üssön ki, na nem szándékosságot feltételezek az ügyben, félreértés ne essék, a lényeg csupán annyi, hogy