Johanna apja, Batthyány János Nepomuk (1747-1831) egy konzervatív fordulat miatt otthagyta a közszolgálatot és pénzkölcsönzésbe fogott olyan sikerrel, hogy kortársai a „magyar Krőzus” nevet ragasztották rá. Fiú utód híján vagyonát veje, Zichy Károly örökölte. Johanna zongorázni és hárfázni tanult, s mint általában a Batthyány-lányok, szépírást, számtant, festészetet, hímzést, táncot, latint, háztartási ismereteket, valamint egyházi és vagyonkezelési törvényeket. Hosszú és dolgos élete során vagyonokat fordított az elesettek megsegítésére. Halálakor 280 ezer forintos alapítványt hozott létre, amit mérete miatt a belügyminiszter kezelt. Ez volt a régi Magyarország talán legnagyobb, negyven éven át működő pénzügyi alapja, összehasonlításul: a lelencházi alap 219 ezer forintos vagyonnal bírt.
A szociális munka mellett Johanna munkásságának másik nagy vonulata az európai zene támogatása volt. Egy évtizeden át foglalkoztatta a „hárfa Lisztjének” nevezett angol Elias Parish Alvarst, aki műveinek felét (!) dedikálta neki. Tanára volt John Thomas, Viktória királynő későbbi hárfása is, s negyedszázadon át Johann Dubez hárfavirtuóz. Barátja volt Liszt, művet ajánlott neki Chopin és Josef Filtsch – Carl bátyja –, valamint Antonio Zamara, a bécsi gitár- és hárfaiskola megalapítója. Nem ismerünk még egy asszonyt ebből az időből, akinek tehetségét és szolgálatait ennyi elismerés övezte volna!
Az életmű harmadik része a magyar zenei élet fejlesztése volt. Ténykedéséből elég egyet említeni, ennél méltatlanabb felejtés úgyis kevés van. Hangszereket vásárolt a Pestbudai Hangászegyesületnek, majd az ebből alakuló Nemzeti Zenedének örökös részvényese lett. A státus és maguk a részvényesek ma már ismeretlenek, mivel az utód budapesti Bartók Béla zeneiskola alig képvisel valamit ebből az örökségből. Illő ezért a felsorolás: Augusz Antal, Batthyány Fülöp, Batthyány Lajos, Batthyány Lajosné, Esterházy Lajosné, Maria Hasselt-Barth német operaénekesnő, Károlyi István, Liszt Ferenc, Munkácsi püspöki megye, Nádasdy Paulai Ferenc, Pest városi kereskedői testület, Sina György, Eugenia Tadolini olasz operaénekesnő, Vay Miklósné és Henry Vieuxtemps belga hegedűművész, zeneszerző. Carlra különben az iskola akkori vezetőjének, Mátray Gábornak a cikkei hívták fel a figyelmet.
Carl szüleihez írt leveleinek részleteit Papp Viktor közölte az 1930-as években. Ezekből tudjuk, hogy a bécsi társaság naponta vitte színházba, koncertre, szalonokba. Zenei oktatásáért viszont Johanna felelt. Bensőséges, már-már anyai viszonya volt a fiúval, csoda, hogy az életrajzírók átsiklottak felette: „Én és Eszterházy Lajosné grófné nagyon szeretjük egymást, igen gyakran megyek hozzá és vele a színházba, társaságban is voltam vele a Krüger-Strassén. […] Nagyon sajnálom, hogy Lajosné grófné Pozsonyba utazik, mert akkor nem fogok olyan gyakran színházba menni.”
Carlt bemutatták a császári párnak, Metternich kancellárnak és Kolowrat miniszternek, sőt a vele egykorú Ferenc József pajtása lett. Utóbbi Metternich ötlete lehetett, aki nagy figyelmet fordított a már ekkor uralkodásra kiválasztott hétéves főherceg nevelésére. A kancellár rokonságban állt Johannával. Egyik lánya, Melanie Zichy Józsefhez, Johanna unokaöccséhez ment feleségül. Nem mellékesen József testvére Batthyány Lajosné Zichy Antónia volt, s ők ketten hajtották végre Johanna testamentumát. Az élet kiszámíthatatlan kuszaságát jelzi, hogy negyven év múlva Melanie nem a férje, hanem Johanna mellé temetkezett.