Az Európa Tanács már komolyabban foglalkozik a nemzeti kisebbségekkel: van egy 1992-es Nyelvi Chartája (mivel „az emberi jogi egyezmény kisebbségvédelmi kiegészítő jegyzőkönyvének tartalmában nem tudtak a tagállamok megegyezni”), ami a nyelvhasználat biztosítására törekszik. Ez egy nyelvjogi svédasztal, amelynek tételeiből 35-öt kell kiválasztania a ratifikáló országoknak. A végrehajtásról három évente írnak jelentést.
1995-ben fogadták el az ET keretegyezményét a kisebbségek védelméről: „ez az első és egyetlen jogi érvényű dokumentum, melyet kizárólagosan a kisebbségek védelmének szenteltek” – írja Győri Szabó Albert a Kisebbség, autonómia, regionalizmus című kötetében. Ez is minimalista egyezmény, ami leszögezi, hogy a kisebbségvédelem a nemzetközi jog integráns része, hogy a többségi államnak segítenie kell a területén élő, őshonos kisebbségeket, és tiltja az etnikai arányok megváltoztatására irányuló kísérleteket, beleértve a közigazgatási határok átszabását is (amit Szlovákia megtett, amikor a hagyományos megyerendszert felváltotta egy észak-dél irányú beosztással, hogy ne legyen magyar többségű megye). A jogorvoslat lehetősége azonban hiányzik a dokumentumból. Ezen túl még az Európa Parlamentnek vannak ajánlásai, irányelvei, jelentései.
Az Európai Unió és a kisebbségek
Az EU joganyaga gazdasági alapú, hiszen eredendően gazdasági társulásról beszélünk. Így az uniónak nincs önálló kisebbségvédelmi tevékenysége, közvetetten az egyéb normái alkalmazhatóak a kisebbségi személyekre. Az EU támogatta ugyanakkor a Kevéssé Használatos Nyelvek Európai Hivatala létrejöttét. Az EU nagyban támaszkodik az ET és az EBESZ szabályozásaira, minthogy tagállamai többnyire azokban is tagállamok.
2000-ben, a nizzai csúcstalálkozón szóba került, hogy beillesztik az Alapvető Jogok Európai Chartájába a kisebbségi jogokat, de a tagállamok többsége ezt elutasította. Érdemes megjegyezni az elutasítók egy részének indoklását: szerintük „a bevándorolt közösségeket felháborítaná, hogy sokszor a kisebb létszámú, autochton kisebbségek jogait védik”, ugyanakkor az őshonos kisebbségek jogait nem szerették volna kiterjeszteni a bevándorlókra. Utóbbi szempont jogos, az előbbi felesleges hiszti. Később az új tagállamok csatlakozásánál az EU már elméletileg megkövetelte a kisebbségek jogainak tiszteletben tartását – tudjuk, milyen eredménnyel. „A Bizottság országjelentéseiben a keretegyezményhez csatlakozást, a charta megvalósítását viszont nem, tartalmilag ezáltal az EU a kisebbségi egyéni jogokat támogatja, míg a kollektív-közösségi jogokat nem.” Ezen túl van még pár faji egyenlőségről és egyenlő bánásmódról szóló irányelv.