Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója márciusban nyilatkoztatta ki, hogy a „botok az új appok.” Személyek egymás, személyek és digitális asszisztensek, személyek és botok, digitális asszisztensek és botok közötti beszélgetéseinek egyre fontosabb szereplői ők, és máris az egészen közeli jövőben járunk, amikor gyökeresen megváltozik az ember-számítógép interakció.
A változás jeleként a Microsofthoz tartozó Skype-on már most botok segítenek hotelszobát és repjegyet foglalni.
A redmondi óriás nincs egyedül: a Facebook szintén botokkal turbósítja a Messengert, a virágrendeléstől az időjárás-jelentésig szolgáltatják a hasznos infót. Kisebb cégek szintén fejlesztik saját botjaikat, botokhoz kapcsolódó programokat. Egész iparág alakulhat ki körülöttük.
De mik azok a botok?
A legtágabb értelmezés szerint, ha nem emberi entitással állunk interakcióban, és az interakció olyan, mint egy két-résztvevős beszélgetés, kommunikációs partnerünk botnak, chatbotnak tekinthető. Egyes botok persze elsősorban nem kétoldalú interakciót folytatnak, hanem például a hírügynökségek oldalain röviden összefoglalnak történeteket, aztán vagy belemennek a részletekbe, vagy témát váltanak. Bevásárló botok szöveg helyett inkább egy csomó terméket kínálnak fel, rájuk klikkelünk, opciók közül válogatunk, és így tovább. Az interakció ugyan üzenetküldő ablakban zajlik, de beszélgetésre egyáltalán nem emlékeztet, és ezeknél a bottípusoknál nem is fontos, hogy emlékeztessen rá.