Annak is látszani

2015. december 9. 9:39

Pápay György
Magyar Nemzet
Nem is a közbeszerzéseket érintő rész a legaggályosabb a múlt kedden sürgősséggel elfogadott törvénymódosító csomagban, hanem az adóhatóság közvetlen minisztériumi irányítás alá rendelése.

Abba már jobb nem is belegondolni, mi történt volna akkor, ha egy baloldali kormány egy hónappal a hatálybalépése után úgy módosítja az amúgy szigorú közbeszerzési törvényt, hogy vezető politikusok közeli hozzátartozói mégis indulhassanak az állami tendereken. Ráadásul kivételes sürgősséggel, egy több mint negyvenoldalas törvénymódosításba csempészve. Vajon mit szólt volna ehhez a kettős mércére oly érzékeny jobboldali választóközönség? S felteszi-e most ugyanazokat a logikus kérdéseket azzal a kormányzattal kapcsolatban, amelynek ő maga szavazott bizalmat? De ha el is fogadjuk, hogy a nemrég életbe léptetett szabályozás valóban nem volt életszerű, mégis csak a kormány felelőssége lett volna, hogy erre időben felfigyeljen. Hiszen – ahogy az örökbecsű szocialista mondás tartja – nem elég tisztességesnek lenni, annak is kell látszani. S talán Kósáné Kovács Magda útmutatására sincs szükség ahhoz, hogy felismerjük: ha a jogalkotási barkácsolás a közpénzek felhasználását érinti, az különösen gyorsan és hatékonyan képes kikezdeni ezt a látszatot.

Persze ami korábban hetvenkét órás ultimátumot ért volna, az most huszonnégy óra alatt megy át a parlamenten. A jogállamiság iránt érzékenyebbek számára azonban nem is a közbeszerzéseket érintő rész a legaggályosabb a múlt kedden sürgősséggel elfogadott törvénymódosító csomagban, hanem az adóhatóság közvetlen minisztériumi irányítás alá rendelése. Ha erre a szocialista– szabad demokrata kormányok vetemedtek volna, a Fidesz egészen biztosan utcára szólította volna a híveit, méghozzá teljes joggal. Gondoljunk csak bele, milyen üzenete lett volna annak, ha Draskovics Tibor vagy Veres János diszponál az – akkor még – APEH által végzett ellenőrzések felett. De nem is a személyeken van a hangsúly: teljesen mindegy, ki mit gondol Varga Mihályról vagy a NAV felett innentől államtitkárként felügyeletet gyakorló Tállai Andrásról. A lényeg, bármilyen furcsán hangozzék is ma ez a felvetés, az elvekben rejlik. Abban, hogy még a látszatát is kerülni kellene annak, hogy a magyar adóhatóság politikai okokból folytat – vagy éppen nem folytat – bizonyos vizsgálatokat.

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 29 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

A NAV nem tartozik a hatalmi ágak közé, így semmi értelme annak amit a szerző ír.
A NAV adminisztratív tevékenységet lát el. A jogszabályok alapján gondoskodik az adók és járulékok beszedéséről az elszámolás szabályszerű ellenőrzéséről. Eddig is ez volt a feladata, ezután sem változik.

Ne erőltesd magad, mert nem érted, hogy miről van szó.
Az utolsó mondatod, pedig rád is vonatkozik.

Nem tudom, hogy Simicska mit kapott, vagy nem kapott. E témakörbe nem is érdekel.

A NAV nem tartozik a hatalmi ágak közé, mert Államigazgatáséi szervezet ahogy a minisztériumok is.
Ez még akkor is így van, ha nyomozati hatásköre is van. E tevékenységében nem azonos az ügyészséggel.

Aki közigazgatási szakvizsgát tett az ezzel tisztában van.

Bizony már 2006-ban is így volt.

273/2006 (XII.23.) sz. kormányrendelet szerint az APEH a Pénzügyminisztériumhoz tartozott. Mivel most Pénzügyminisztérium nincs, helyette – ahogy ez a egészségügynél is – államtitkárság van. Ennyi a változás.

Leírtam a cáfolatom, az érvem. Lehet ellenőrizni. Te viszont csak böfögsz, aminek semmi köze a valósághoz. Eddig azt gondoltam, hogy csak értelmezési gondjaid vannak, de úgy látszik már olvasni sem tudsz.

Mondja az MNO Pápay Györgye:

„Nem is a közbeszerzéseket érintő rész a legaggályosabb a múlt kedden sürgősséggel elfogadott törvénymódosító csomagban, hanem az adóhatóság közvetlen minisztériumi irányítás alá rendelése.”

Az MNO Pápay Györgye attól lenne elégedett, ha az adóhatóságot kenyéradó gazdája (Simicska) irányítása alá rendelnék.

Válaszok:
Berecskereki | 2015. december 9. 12:28

Szerencsétlen! Nem tudsz olvasni?

273/2006 (XII.23.) sz. kormányrendelet, megjelent a Magyar Közlöny 161. szám 1. kötetben.

Keresd meg a hivatkozott közlönyt és a 272. oldalán megtalálod az 1. §-nál. Jobboldalon keresd. Ugye tudod melyik a jobboldal? Netán azt is el kell magyarázni?
(Csak azért nem írtam jobb kezet, mert tudom; kétbalkezes vagy.)

Na ja!
A szerencsétlenje azt nem veszi figyelembe, hogy az adóhatóság korábban is a Pénzügyminisztérium alá tartozott. L. 273/2006 (XII.23.) sz. kormányrendeletet.
A NAV nem államhatalmi szervezet, hanem államigazgatási.

Az "államigazgatás" "költségvetési" szervezet két különböző fogalom. Az egyik a működésre, a másik a működéshez szükséges költségvetésre vonatkozik.
Költségvetési szerv: "alaptevékenységként, haszonszerzési cél nélkül, jogszabályban meghatározott követelmények és feltételek alapján, jogszabályban meghatározott szerv vagy személy irányítása vagy felügyelete mellett, az alapító okiratban megjelölt működési körben közfeladat-ellátási kötelezettséggel, éves költségvetéséből vagy költségvetési keretéből gazdálkodva végez.".

Ha ezt felfogod, megérted, meg amit korábban írtam, akkor az általad idézettekre is választ tudsz adni.

Magyarázhatjuk annak, aki az alapfogalmakkal nincs tisztában, úgysem fogja megérteni.

Tévedsz, mert benne van, csak nincs tételes felsorolás.
A 2. e) az autonóm államigazgatási szervek között van.

Az (5) bek. Rendvédelmi szervek között viszont külön is szerepel a vám- és pénzügyőrség.

Az 1. § alatt felsoroltak pedig mindegyike államigazgatási szerv, akik a központi költségvetésből gazdálkodnak.

A NAV-nál pedig a változás, hogy az első számú vezető nem elnök, hanem államtitkár.
Az általad linkelt előterjesztés 73/B § (3) bekezdése cáfolja azt amit a cikkíró és te is állítasz. Így tartalmazza, hogy a miniszternek mihez nincs joga a NAV-ot irányító államtitkár vonatkozásában, illetve fordítva; a NAV-ot irányító államtokár nem helyettesítheti a minisztert.

A "minisztériumi irányítás alatt volt" nem pontos megfogalmazás, mert korábban és most is az APEH, Vám és pénzügyőrség részben autonóm szervezetként működött, működik a minisztériumon belül a jogszabályok alkalmazásával. Mindig az államigazgatási (Központi államigazgatási) szervezethez tartozott és nem a hatalmi ágakhoz.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés