„De most alaphangként arról a furcsa marketing-jelenségről akarnák beszélni, ami az ún. skandináv krimi, amiben ugye rendkívül eltérő poétikájú, cselekményfűzésű könyvek jönnek sorban, és többnyire a brand segít bevezetve meglehetősen eltérő minőségű szerzőket.
Könyvpiaci marketingként persze érti ezt valamennyire az ember – de azért, ha sokat olvas ilyeneket, az egyes országokról azért támadhat az a benyomása, hogy minden svéd/norvég/dán/izlandi lelke mélyén ott lakik egy sorozatgyilkos, egy pedofil, ha valakinek háza van, annak a pincéjében biztos van egy célszerűen kialakított kínzókamra.
Nyilván az olvasók többsége tudja, hogy ezekben az országokban meglehetősen jó élni, meg azt is, hogy minden társadalomnak vannak árnyoldalai, és még a jólétnek, az emancipációnak és a demokráciának is lehetnek sötét zugai.
De kíváncsi vagyok, hogy az olvasók szélesebb rétegeiben mennyire telepszik meg ennek hatására a »züllött nyugat«képen, az »azt se tudják, mit csináljanak jó dolgukban«, sőt a »meg kell óvni ettől a deviáns világtól Magyarországot« érzés.
Ez persze valamennyire eltúlzott aggodalom. De aztán az Európai Uniót illető kritikáinkra gondolok a csatlakozás évfordulóján... Hogy mi, akik elkötelezettek vagyunk az EU, sőt a mind szorosabb Unió irányában, akik tudjuk, hogy micsoda hatalmas vállalkozás ennyi különböző hátterű, történetű, nyelvű, gazdasági erősségű, szabály- és szabványrendszerű, stb ország között együttműködést kialakítani, az együttműködés keretrendszerét működtetni az egyre gyorsabban változó világban, mi, akik drukkolunk, hogy ez sikerrel járjon...