Mivel Magyarországon harmincöt éve többpárti, általános választójogra alapozott demokrácia van, nem vitatható el – kivéve némi statisztikusi vagy filozófusi szőrszálhasogatást, de ez már túlmutat a politikai rendszer prakticitásán –, hogy a dönteni képes és hajlandó emberek többségének bizalmát élvezi a mindenkori kormányzat. Ezek után a rendszeren kívüli (vagyis nem demokratikus és nem parlamentáris),
ha a vesztes kisebbség magát az igazság letéteményesévé nyilvánítja, és a hatalom megragadásának vagy a hatalomgyakorlás jellegének megszabását magának vindikálja,
akár olyan módon is, amivel sérti a többség érdekeit, jólétét, szélsőséges esetben biztonságát.
Nálunk a kisebbség túlzott érdekérvényesítése a huszadik században mindig diktatúrát jelentett, és idegen hatalomra támaszkodott. A forradalmak a jog és igazság győzedelméig tartottak, belső fejlődéssel nem váltak jakobinus diktatúrává.
1848-ban az áprilisi törvények aláírásával gyakorlatilag győzött a forradalom, megvalósultak a célok, lett felelős kormány, választottak népképviseleti országgyűlést. Az erőszak és a status quo felrúgása a birodalom irányából érkezett, a szabadságharc csak a törvényes rendet volt hivatva helyreállítani. 1989-90-ben is volt forradalmi hangulat, sorozatos – békés! – tüntetések, de a szabad választások lehetőségével ez okafogyottá vált. A nemzet elérte, amit akart, maga dönthetett arról, kik legyenek a vezetői.