Itt vannak a számok: tízmilliárdokat szedtek be a gyorshajtóktól a rendőrök

2025. április 23. 14:16

A vezess.hu szerint két nyomós oka is van annak, hogy egy év alatt csaknem megduplázódtak a bírságokból származó bevételek.

2025. április 23. 14:16
null

„2024-ben az összes objektív felelősség alapján, valamint a sebességtúllépések miatt összesen 56 348 833 300 forint bírságot szabott ki a rendőrség” – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a vezess.hu megkeresésére. A lap hozzátette,

tavaly a bírságok összege csak 30 milliárd forint volt, és már az is rekordot jelentett.

Az ORFK a vezess.hu-nak küldött válaszában részletezte azt is, hogy tavaly az objektív felelősség alapján kiszabott bírságok száma összesen 961 256, ebből a gyorshajtás miatti ügyek száma 807 018, míg a közúti közlekedésről szóló törvénybe ütköző sebességtúllépés miatti ügyek száma 51 558 darab volt. 

Ez így együtt 858 576 gyorshajtásos bírság. Átlagosan minden egyes nap 2352 darab gyorshajtást rögzítettek a rendőrök az előző évben”

– hangsúlyozták.

Ezek az okok állhatnak az emelkedés mögött

A szaklap szerint ennek az emelkedésnek két oka van:

  • az egyik a sebességmérő eszközök számának emelkedése, az úgynevezett traffiboxok elterjedése.
  • A másik pedig, hogy a sebességmérő műszerek száma is nő.

Példaként említették többek között, hogy a fővárosban pár hónapja telepített 26 kamera az első negyedévben összesen 118 275 gyorshajtást rögzített.

Az összeállításban végül arra is felhívták a figyelmet, hogy a készülékek beszerzése és elterjedése mellett a jogalkotók többször jelentősen megemelték a bírságok összegét is az elmúlt másfél évben. 

A gyorshajtás minimális bírságát 30 ezer forintról első lépésben 39 ezer forintra emelték 2023-ban, tavaly augusztus 16-a óta pedig már 50 ezer forint a minimális büntetés. 

A kiszabható legnagyobb büntetésnél is „óriási ugrás” történt 2024-ben: az eredetileg 300 ezer, majd – a 2023-as emeléssel – 390 ezer után tavaly augusztustól 468 ezer forintra nőtt az összeg – ismertette a jelentős változásokat a vezess.hu.

Nyitókép illusztráció. Fotó: MTI/Sóti Tamás

***

Ezt is ajánljuk a témában

 

 

Összesen 13 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
T. Péter
2025. április 23. 19:43
"az egyik a sebességmérő eszközök számának emelkedése, az úgynevezett traffiboxok elterjedése. A másik pedig, hogy a sebességmérő műszerek száma is nő." Kifelejtettétek a harmadik, negyedik és ötödik okot, hogy a sebességmérő eszközök és a sebességmérő műszerek mellett jelentősen nőtt a sebességmérő készülékek, valamint a sebességmérő berendezések és a sebességmérő szerkezetek száma is. Sőt, ha a helyetekben lennék, én azért nem feledkeznék meg a sebességmérő masinák, a sebességmérő ketyerék és a sebességmérő cuccosok számának jelentős emelkedéséről sem. Bár kisebb mértékben, de azért még a sebességmérő holmik és sebességmérő kütyük is befolyásolhatták az összképet.
Válasz erre
5
0
Nagyhuba1
2025. április 23. 15:56
Az is fontos lenne, hogy ne helyezzenek ki 30 as táblát ahol lehet 50 el menni. Betartható sebességkorlátozás kell.Aki záró vonalon előz főúton 140 el azokat kell büntetni.
Válasz erre
8
0
Ödenburger
2025. április 23. 15:55
Furcsa módon a traffipax-darabszám (és ezzel egyenes arányban álló bírságösszeg) növekedési adatok mellé nem tették oda a személyi sérüléses balesetek számának alakulását - ami pedig (legalábbis hivatkozási szinten) a gyorshajtás elleni szigor elsődleges célja. Mert ha odatennék, akkor még a hülye is látná, hogy a király meztelen: a balesetek száma érdemben nem változott. Miközben az ebből származó állami bevételek egyre nagyobb rekordokat döntenek, kijelenthető hogy _nincs_ szignifikáns statisztikailag igazolható balesetmegelőző hatása a hatalmas szigornak. Józan ésszel is belátható: átlagember ott ereszti el a járgányt, ahol veszélytelennek ítéli, az ostoba közveszélyes száguldozók (pl. Árpád-hídi, Szentendrei úti közfelháborodást kiváltó esetek) pedig az országos kimutatásban gyakorlatilag statisztikai hibák. Felmerül a kérdés, hogy akkor miért ez a szigor világszerte? Két okból: 1. pénzbevétel az államnak, 2. engedelmes, "szabálykövető" alattvalók kinevelésének egyik eszköze.
Válasz erre
3
6
nzoltan-818
2025. április 23. 15:26 Szerkesztve
Egyetértek, hogy a gyorshajtókat büntessék meg, de nem azokat kéne büntetni nagyon és szigorúan akik a legálisan megengedett sebességet 5- 10 km/h val átlépték, esetleg figyelmetlenség miatt, hanem azokat akik durván, 20 - 30... és így tovább km/h -v al lépik át a sebességhatárt. Őket exponenciálisan növekvő bírsággal és extrém esetben akár a járművük elkobzásával, újra vizsgáztatással kéne büntetni.
Válasz erre
8
3
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!