Elkezdhetik tervezni az északi parti vasút villamosítását és a körvasút kialakítását

2025. április 23. 21:53

Megvalósulhat Navracsics álma: hamarosan talán villamosított vasúton lehet körbe vonatozni a Balatont, emellett a régiós járatoknak sem lesz akadálya.

2025. április 23. 21:53
MÁV, vonat, vasút, vasúti átjáró, menetrend

Navracsics Tibor, a közigazgatási és területfejlesztési miniszter jelentette ki egy videóban, hogy 7,5 milliárd forint jut az Építési és Közlekedési Minisztériumnak arra, hogy ne csak megterveztesse két balatoni szakasz villamosítását, de a körvasút megvalósítása is elkezdődjön. Egész pontosan azt írta a videó mellé, hogy „megkezdődhet a Balatoni Körvasút, valamint a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely vasútvonal villamosításának tervezése”.

A Balatoni Körvasút sokak álma, és bár a magyar vasút egyre jobb, jelenleg azonban a magyar tengert két hurok miatt nem vonatozhatjuk körbe. Tapolca a Balatontól északra fekszik, ahova a 26-os és a 29-es vonal fut be, ezt pedig a vonatok nem tudják elkerülni. Hogy ez a kerülő megszűnjön, ahhoz viszont a nemzeti park területén lenne szükséges egy – a természetet jó eséllyel megterhelő – építkezés. A másik problémás terület egyszerűbb valamivel, már csak azért is, mert ott, Csajág és Lepsény között már létezik egy használaton kívüli vágány, amely az északi és déli parti vasutat köti össze.

Emiatt Csajágnál volna szükség egy deltavágány kiépítésére, valamint egy, Balatonakarattya és Balatonvilágos közötti új vágányszakasz is opció lehet.

Először még 2016-ban, a Miniszterelnökséget vezető miniszterként, Lázár János nyilatkozott úgy, hogy a körvasút a kormány számára prioritás, valamint ugyanebben az évben tervben volt a csajági-lepsényi rés betömése, a közbeszerzést azonban végül eredménytelennek nyilvánították. A körvasút aztán 2023-ban is szerepelt a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) következő időszakra szóló végrehajtási tervében.

Titkos vágyaim vannak, ilyen például annak megteremtése, hogy körbevonatozható legyen a Balaton. Ez turistalátványosságként is kiváló lehetőségeket rejtene magában, éppen úgy, ahogy Budapesten a 2-es villamos, amelynek az útvonalán megcsodálható panorámát a helyieken kívül évente több millió turista is élvezi. Ha ennek megvalósulását elérni nem is tudom a hivatali időm alatt, bízom benne, hogy legalább közelebb jutok hozzá.”

– nyilatkozta közben, 2022-ben, Navracsics 

Ezt is ajánljuk a témában

Korábban a 29-es vonal egy részét már villamosították Szabadbattyántól Balatonfüredig, a Balatonfüred–Tapolca-szakasz pedig ehhez kapcsolódik. A vonalon több állomást felújítottak, átépítették a vágányzatukat, sőt a csittényhegyi alagutat is át kellett alakítani – Füreden azonban még ma is dízelmozdonyokra kell csatolni a szerelvényeket. Ráadásul mivel errefelé régiós vonatok is járnak, különösen fontos volna a villamosítás.

Nyitókép: Marton_KOVACS

 

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
lbs0420
2025. április 24. 01:01
Elnézést, de mivel csak egyszerre 1000 karaktert lehet beírni, részekre bontottam a mondanivalómat és a legvége került a beírásaim elejére!
lbs0420
2025. április 24. 00:59
Itt azt kell tudni, hogy az M41 sor. mozdonynak a vonóhorgon leadott teljesítménye ~1100kW,a FLIRT villamos motorvonaté pedig 2000kW - állandó teljesítményű, amely gyorsításkor -üzemszerűen 2600kW! A motorvonat össztömege 114t, míg az M41 sor. mozdonnyal továbbított vonatok tömege ~300t+ az M41 sor. mozdony szolgálati tömege önmagában 66t,ami a vonattal együtt 366t! A dízelmozdony és az általa továbbított vonat csak a hagyományos légfékkel van ellátva, amely eleve hosszabb fékutat és a kisebb teljesítmény miatti kevésbé intenzív gyorsítással jóval alacsonyabb átlag utazási sebességet jelent, szemben a kisebb tömegű nagyobb teljesítményű villamos motorvonattal szemben! Ráadásul a villamos motorvonat eleve klimatizált utasterű, amely szintén fontos szempont a nyári időszakban! És mivel visszatápláló villamos fékezéssel is ellátott - túlmenően azon, hogy az üzeme már eleve gazdaságosabb, a fékútja jóval rövidebb! A sebesség nőni fog az intenzívebb gyorsítási- és fékezési folyamatok miatt!
lbs0420
2025. április 24. 00:56
Nos az ön által beírtakkal azért vitatkozom! "de azt azért tudni kell, hogy az északi parton ettől nem lesz se pontosabb, se gyorsabb a vasút. " Először is ugyan miért ne lenne pontosabb? Ugyanis mivel a villamos vontatás jóval dinamikusabb gyorsítást és fékezési folyamatot tesz lehetővé, ez a pontosságot már önmagában is növelő tényező! Ami a pályasebesség növelését illeti megfelelő ívkorrekciókkal az legalább 10~20km/ó sebességnövekedést eredményez! Ami a két vágányosítást illeti arról csak annyit, hogy annak idején vagy negyven éve részt vettem egy abban az időben szokásos, bennlakásos mérnöktovábbképző tanfolyamon, ahol az annak a kornak a legjobb vasúti szakemberei voltak az előadók! Többek között Csárádi János megboldogult - akkor Gépészeti Főosztályvezető, aki később MÁV Vezérigazgató is lett.
lbs0420
2025. április 24. 00:53
Ő a vasút villamosítás elkötelezettje volt és előadásában egy érdekes tényre hívta fela figyelmünket. A gőzvontatáshoz képest a dízelvontatás háromszor hatékonyabb, úgyszintén a villamos vontatás pedig a dízel vontatáshoz képest háromszor hatékonyabb egyvágányú pályára számítva! Ez a laikusok számára is érthető lesz akkor, hogyha a rossz állapotú túlhasznált M41 sorozatú dízelmozdonyokat viszonyítjuk a budapesti elővárosi forgalom zömét lebonyolító FLIRT és KISS villamos motorvonatokkal, amelyek svájci gyártmányúak és előkelő helyet foglalnak el nemzetközi összehasonlításban. Egyébként a déli parton lévő 30-as fővonalon ezek a nyári menetrendben jól ismertek! Itt azt kell tudni, hogy az M41 sor. mozdonynak a vonóhorgon leadott teljesítménye ~1100kW,a FLIRT villamos motorvonaté pedig 2000kW - állandó teljesítményű, amely gyorsításkor -üzemszerűen 2600kW!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!