Az, hogy egy iskolába hányan jelentkeznek, Csapodi Zoltán szerint önmagában nem hibátlan mutató. Kifejtette, hogy a Trefortban büszkék arra, hogy évről évre hatszoros túljelentkezés van, de nem örülnének, ha ennél is több jelentkezőt kellene regisztrálniuk. A szóbelire való behívás magas ponthatára miatt az alacsonyabb pontszámúak be sem adják a jelentkezési lapot, hisz esélyük sincs bekerülni, így ez a mutató ebben a formájában nem jelzi egy gimnázium minőségét. Az országos középiskolai tanulmányi verseny (OKTV) fontos megméretés, de
az idei lista nem nagyon vette figyelembe, hogy egyes tárgyakból alig néhány iskolából kerülnek ki a versenyzők (például a nemzetiségi nyelveknél), míg más tárgyaknál háromszáz intézmény sok ezer diákja küzd a kevés döntős helyért;
korrekciós tényezők beszámításával ez az indikátor a jövő évtől már remélhetőleg jobban fogja tükrözni a valós rangsort – tette hozzá Csapodi.
A Trefort igazgatója szerint manapság divat megmérni a teljesítményt, s így meghatározni egy tanár, diák vagy épp az egész iskola „értékét”. Teljesítményt elsősorban a versenyek mérnek, főleg, ha jól meg vannak határozva a szabályok és a feltételek. A valóság Csapodi szerint azért izgalmas és érdekes, mert szubjektív, ő például az épp az MCC által szervezett országos középiskolai problémamegoldó versenyt (OKPV) szereti a legjobban, mind felkészítő tanárként, mind zsűritagként. Úgy véli, összetett kompetenciákat mér, sőt fejleszt: szükség van történelmi, földrajzi, gazdasági ismeretekre, de sokkal inkább kreativitásra, előadókészségre. Ezek nem mérhetők, de szubjektív módon megítélhetők, sőt fejleszthetők. A való világban is erre lesz szükségük az iskolából kikerülő fiatal felnőtteknek: problémamegoldó képességre, csapatban való együttműködésre, vitakészségre és előadókészségre, szerinte ezek az úgynevezett hozzáadott értékei a gimnáziumnak.
Arra a kérdésre, hogy miben tud segíteni egy ilyen toplista, azt feleli: a szélesebb közvélemény is figyeli a rangsorokat, azaz nem csak azok, akik épp iskolaválasztás előtt állnak. Középiskolát alapvetően mégsem listák alapján érdemes választani. Fontos szempont, hogy jó gimnáziumot találjunk a gyermekünknek, de egy szülő szerinte sokkal több szempontot mérlegel, s jó esetben elsődlegesen személyes benyomások és információk alapján dönt. Az igazgató az öt gyermekének három különböző gimnáziumot választott, s utólag is úgy látja, hogy jól döntöttek. Csapodi szerint fontos, hogy a gyermekünk személyiségének és életállapotának megfelelő intézmény mellett döntsünk.