Egy ország rettegett a vérszomjas Lenin-fiúktól – addig példátlan terror vette kezdetét március 21-én

Legújabb lapszámunkban a Kossuth-díjjal frissen kitüntetett Döbrentei Kornél író-költő is beszél a Tanácsköztársaságról emlékezetéről.

Nem sokkal a kezdő sípszó után terelődött oda a téma, hogy hogyan kellene hatékonyabb baloldali tüntetéseket szervezni. Ekkor dobták be Lenint és Kun Bélát, elvégre vannak történelmi receptek, hogy miként lehet a tömeggel ügyesen bánni...
Megosztó emlékezet: nemzeti jelképeink és történelmünk a politikában címmel szervezett kerekasztal-beszélgetést március 20-án a Republikon Intézet liberális agytröszt, amelyre Csunderlik Péter történészt, a Politikatörténeti Intézet tudományos munkatársát, Kövesdi Veronikát, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Demokrácia- és Politikaelméleti Osztályának tudományos segédmunkatársát, Patakfalvi-Czirják Ágnes szociológus-antropológust, a BME GTK Kommunikáció és Szociológia Tanszékének adjunktusát valamint Nyáry Krisztián kommunikációs szakembert, irodalomtörténészt hívták meg.
Miről szólt a beszélgetés? Ezt előre ki lehetett találni: végy egy liberális agytrösztöt, adj hozzá néhány baloldali, liberális értelmiségit, kérd meg őket, hogy beszélgessenek a nemzeti jelképekről és ők beszélgetni fognak Orbánról.
Tágabban: az Orbán-rendszerről. Azt biztosan kielemzik alaposan. Na meg az se maradhat el, ha már a nemzeti jelképeinkről van szó, hogy Orbán kisajátította őket, de főleg a kokárdát. Új elemként, de szintén nem meglepő módon, megjelent, hogy Magyar Péter most megpróbálja visszavenni a nemzeti jelképeket. Persze nem vártunk egy, az aktuálpolitikát szigorúan elkerülő heraldikai értekezést, de azért az arányok a tudományos megközelítéstől megint a „beszéljük ki az összes politikai frusztrációnkat csoportterápia” felé tolódtak.
Azért mielőtt nagyon megsajnálhattuk volna a kokárdától megfosztott baloldalt, Nyáry Krisztián rámutatott: „az azért tudott megvalósulni, mert volt egy baloldal, aki asszisztált hozzá és elfogadta ezt a játékszabályt. Tehát nem vették fel a kokárdát utána (...).
Én voltam olyan ‘48-49 kapcsán rendezett ilyen értelmiségi, liberális megmozduláson, ahol rajtam volt egyedül kokárda. (...) Ez az egyik ilyen önkéntes fegyverletétel volt a sok közül.”
Persze ezt a gondolatmenetet is oda futtatta ki Nyáry, hogy elmondhassa: „szerintem nagyon helyesen csinálja Magyar Péter, hogy ezt nem akarja”.
Nagyjából egy órája tartott az értelmiségi diskurzus, amely elvileg nemzeti jelképeinkről szólt, amikor Isztambulban elhangzott a kezdő sípszó a török-magyaron,
de a java még hátra volt.
Nem sokkal ezután terelődött oda a téma, hogy hogyan kellene hatékonyabb baloldali tüntetéseket csinálni.
Patakfalvi-Czirják Ágnes például elpanaszolta, hogy a baloldal sorozatosan „elbaltázta” a tüntetéseit, pedig „egészen elképesztő tudástárunk van azzal kapcsolatban, hogy hogyan kell tömeget csinálni”.
Emlékeim szerint épp egy gyors török kontra zajlott a sztambuli zöld gyepen, amikor Csunderlik Péter végre felhozta Kun Bélát (a Tanácsköztársaság kezdetének évfordulója előtt egy nappal) és Lenint.
Ezt is ajánljuk a témában
Legújabb lapszámunkban a Kossuth-díjjal frissen kitüntetett Döbrentei Kornél író-költő is beszél a Tanácsköztársaságról emlékezetéről.
A történész Patakfalvi-Czirják Ágnes panaszára reagált úgy, hogy „a tüntetéstechnikával kapcsolatban, amikor itt a rendszeres tüntetések DJ-zésbe és bulizásba fordulnak és, hogy »milyen jól érezzük igazából magunkat« és »mi azzal tüntetünk, hogy nagyon rossz, de mi csak azért is jól érezzük magunkat«…hát az a…tényleg, ezt valaki Kun Bélának, Leninnek vagy sorolhatnám még a különböző…olyanokat, akik nagyon jól tudtak demonstrálni és egyébként nagyon jól tudtak tüntetéseket koreografálni és nagyon tudták, hogy
minden tüntetésnek valahol az a célja, hogy valahogy túlkapásra kényszerítsék a hatalmat, hogy aztán a túlkapásból eredő felháborodás még jobban mozgósítson és megtízszerezze a tüntető tömeget és azzal nekimenjünk… tehát vannak azért erre receptek a történelemben”.
Nyáry Krisztiánon egyébként látszott némi törekvés arra, hogy a beszélgetés egy kicsit többről is szóljon annál, miként kellene leváltani Orbánt. Például egészen érdekes gondolatokat osztott meg – nagyjából Schäfer egyenlítő góljával egy időben – a Tiszáról (szeretett, szőke folyónkról, nem a politikai pártról vagy az egykori magyar miniszterelnökről) mint jelképről.
Nyáry szerint a Tisza „sokkal inkább nemzeti folyó, mint a Duna, mert ahhoz olyan narratívák is kapcsolódnak, hogy keresztül folyik a Fekete-erdőtől a Fekete-tengerig”, míg a Tiszát teljesen a miénknek tekintjük.
Jó, végül ez a gondolatmenet is oda torkollott, hogy Magyar Péter jó nevet választott a pártjának, de legalább tényleg kaptunk Nyárytól valamiféle kultúrtörténeti hátteret a látens hajrámagyarpéterezéshez.
Egyébként szívderítő egybeesés volt, hogy miközben Nyáry épp a Duna és a Tisza politikai konnotációiról értekezett, a címeres mezes srácok azt a Schäfert ölelgették a török fővárosban, akinek a neve alapján valószínűleg dunai svábok az ősei.
Egy ígéretes magyar kontra végén Varga az egekig emelkedett, hogy a szépen csavarodó beadást a kapuba fejelje, ám sajnos a labda elpattogott a török porta mellett. Ekkor ért véget a Republikon kerekasztal-beszélgetése a nemzeti jelképekről.
A nemzeti jelképekről szóló estet beharangozó Facebook-esemény utolsó bekezdését változtatás nélkül közöljük: „A Republikon működését az Európai Unió támogatja. Az eseményen kifejtett nézetek és vélemények nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió véleményét. Ezekért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó szervezet nem tehető felelőssé.”
A teljes beszélgetést alább tekintheti meg:
Nyitókép: Facebook/Republikon