Bloodborne – mikor a mélység tíz éve visszanézett ránk
2025. március 24. 09:15
Tíz esztendeje zajlott le a mészárlás Yharnamban, amely sokak számára meghatározóvá vált. De annyira, hogy külön közösségi oldal foglalkozik azzal, hogy a Bloodborne még mindig falak mögé van zárva.
Mondják, hogy a suszter maradjon a kaptafánál, és bizony bőven akadnak olyanok, akik ezt komolyan is veszik. Példának okáért én sem állok neki festeni, mert tudom, hogy felesleges amorf alakokkal próbálkoznom, ha még egy normális csendélethez sincs tehetségem, de bőven akad példa az ellenkezőjére, mikor valaki színészként is visszafogottan teljesít, de annyira jónak hiszi magát, hogy a még gyengébb énektudásával kínozza hallgatóságát. Nos, a japán FromSoftware csapata ezzel szemben pontosan tisztában van képességeivel, aminek a 2015-ben, pontosan 10 éve megjelent videójáték, a Bloodborne a legjobb bizonyítéka.
A Bloodborne ritkán ilyen napos és színes (Forrás: Sony, SIEE)
Mert a tokiói japánok már első játékukkal, a belső nézetes, 1994-es King's Fielddel is a brutális nehézség és a fantasy mellett tették le a voksukat, ezt a vonalat pedig kisebb kitérőkkel egészen a 2011-es nagy áttörésig folytatták.
Nem titok, hogy ez lett a Dark Souls, a külső nézetes, az online harcokra is nagy hangsúlyt fektető dark fantasy, amely a 2009-es, PlayStation-exkluzív Demon's Souls-t követve egy, az elmúlással és szenvedéssel teli világban a játékos képében hozza el a reményt. A kimondottan komoly kihívással rendelkező videójáték sokaknak lett túl nehéz, mégis megtalálta a maga közönségét – azokat, akik képesek alázattal alkalmazkodni, és a legnagyobb bukások után is ugyanúgy felállnak és tanulva hibáikból ismét állják a pofonokat.
Vagy nem, ez még nem tiszta. Az viszont biztos, hogy a legújabb Assassin’s Creed érkezését hatalmas botrány előzte meg, így mi is kíváncsian álltunk neki a feudális Japánban játszódó játéknak.
A Dark Souls ezután sorozattá nőtt, majd a csapat a receptet az Elden Ring képében tökéletesítette, amivel talán még nagyobb közönséghez jutottak el. De előtte még azért letettek valami olyan különlegességet az asztalra, amely lényegében pályafutásuk megkoronázása, és aminek a folytatását éppen úgy tömegek várják, mint a felújítását, vagy éppen a más platformokat érintő elérhetőségét. A Bloodborne ugyanis kizárólag PlayStation 4-re jelent meg, a Sony-val kötött exkluzivitás értelmében, emiatt X-en az Is Bloodborne on PC profil például minden nap figyelemmel kíséri, történt-e már bejelentés egy lehetséges PC-s változatról.
Bloodborne has NOT been announced for PC as of 19 March 2025. #FreeBloodborne
A Bloodborne a Yharnam nevű városkában játszódik – lepusztult utcákkal, gótikus épületekkel, mindenfelé szörnyetegekkel… hagyományos élettel alig találkozni. Ez annak az eredménye, hogy réges-régen egy ősi civilizáció romjait találták meg a város alatt, ami nyomozásra késztette a Byrgenwerth Kollégiumot, az emberi transzcendenciát tanulmányozó intézményt.
A kutatás során felfedezték a Nagy Öregek létezésének nyomait, akik tudatukat egy magasabb szintre emelték, valamint egy old blood nevű anyagot, amely bármilyen betegséget képes gyógyítani.
A főiskola vezetője, Willem, azonban megtiltotta, hogy a vért a transzcendencia kutatásában alkalmazzák, mivel attól tartott, hogy a vér a használóit olyan bestiákká változtatja, amelyek elpusztították az ősi civilizációt. Sajnos néhány diák nem foglalkozott a figyelmeztetésekkel, és két új intézetet is alapítottak Yharnamban: a Mensis Iskolát, hogy a vért kutassák, majd a Nagy Öregekkel felvéve a kapcsolatot elérjék a transzcendenciát; és a Gyógyító Egyházat, hogy megosszák a vér gyógyászati tulajdonságait.
Igazából ilyen a Bloodborne és az örökös yharnami éjszaka (Forrás: Sony, SIEE)
A Gyógyító Egyház orvosi eredményeinek köszönhetően Yharnam hatalmas várossá nőtte ki magát, azonban Willem jóslatának megfelelően egyre többen szörnyeteggé váltak, amire az Egyház válaszul megalapította a Vadászok Műhelyét.
Ez egy titkos szervezet lett a Vadászoknak nevezett harcosokból, akik a bestiákat vadászták le. A szörnyek azonban annyira elterjedtek, hogy az Egyház a nyilvánosság elé állva bezárta a Műhelyt, majd létrehozott egy hivatalos milíciát, az Egyházi Vadászokat, akik nyíltan harcolhattak ellenfeleikkel.
A Vadászok Műhelyének bezárása után annak alapítója, Gehrman, elvesztve célját kapcsolatot keresett a Nagy Öregekkel, hamarosan pedig választ kapott. Így teljesülhetett kívánsága, egy álombirodalom, ahol parancsokat teljesítve más vadászoknak segít, míg feladatukat be nem fejezik. Valami azonban itt is, éppen ahogy Yharnamban, nagyon félrecsúszott. Ebbe a világba érkezik meg a játékos, aki maga is egy Vadász, ki vérátömlesztése után a „Paleblood” nevű rejtélyes állapotba kerülve kénytelen leölni a Yharnamot pusztító szörnyeket, ezzel véget vetve a teljesen eluralkodó járványnak.
A kórházak és az egyetemek után immáron a Múzeumok is magánkézbe kerültek. Legalábbis azoknak a kezébe, akik a ‘90-es években a Theme Hospitalt és a Theme Parkot kattintgatva nőttek fel.
A Bloodborne – valójában!
A Bloodborne egy külső nézetes akció-szerepjáték, amely a FromSoftware egyedi „soulslike” (a Demon's és Dark Souls után elnevezett zsáner) esszenciájának kicsúcsosodása. Yharnam lepusztult, gótikus, viktoriánus korabeli ihletésű városa némileg szakít a Souls-játékok sötét fantasyjével, de csak azért, hogy a lovecrafti hatással egy még komorabb témát és univerzumot teremtsen meg. Az így kialakított virtuális játszótér pedig tele van meglepetéssel, titokkal és rejtéllyel, miközben mindenhol veszélyek és szörnyetegek lesnek a kalandozóra.
A FromSoftware Souls-sorozatával így is sok hasonlóságot mutató Bloodborne fejlesztése még 2012-ben kezdődött el, akkoriban Project Beast munkacímen, H. P. Lovecraft és Bram Stoker irodalmi művei pedig éppen úgy hatással voltak a játékra, mint például Románia és Csehország helyszíneinek építészeti stílusa.
A Bloodborne-ban mindig jól jön egy barát (Forrás: Sony, SIEE)
Amiben alaposan különbözik a Dark Souls-szériától, az az offenzívebb játékstílus, hiszen itt kötelező a két fegyver használata, ami miatt nem lehet hatalmas páncélok és pajzsok mögé bújva védekezni, ráadásul az életerő-visszatöltés legegyszerűbb módja az, ha sebződést követően egyből visszatámadunk, ezzel pótolva némi vért abból, amit elvesztettünk. A lőfegyver emellett kiváló ellentámadási lehetőség, amennyiben azzal jól időzítve egy ellenfél támadásába szólunk bele.
De a hangulat talán a legfontosabb eleme a játéknak. Az az atmoszféra, amely árad Yharnam utcáiból, épületeiből és ellenfeleiből. Hatalmas, pokoli lényekkel szállunk szembe, közben pedig a nagyzenekari és kórusos dallamok szó szerint borzongató alapot teremtenek a sokszor 10-20 perces harcokhoz, amiket a főellenfelekkel vívunk – és amik szinte már táncnak felelnek meg.
Michel Houellebecq életrajzi könyve messze a kozmikus horror és a lovecrafti borzalmak mögé nézve rántja le a leplet a modern irodalom talán legmeghatározóbb emberéről.
És természetesen online játékban itt is, mint a Dark Soulsban, kérhetjük más játékosok segítségét, akik fantomként kísérnek minket, önfeláldozóan védve a játékos életét és küldetését, megmutatva a rejtélyeket és legyőzve mind a normál ellenfeleket és főellenfeleket, mind pedig azokat a szintén online fantomokat, akik játékosként azért törnek rá a játékosra, hogy elvegyék életét.
Talán megismételhetetlen élmény
A Bloodborne-t szokás a valaha készült legjobb videójátékok között emlegetni, méghozzá nem véletlenül. Játékmenete, hangulata, a lovecrafti témákat is beemelő világa, zenéje miatt eleve kiemelkedik az átlagból, emellett olyan titkokkal rendelkezik, amiknek valóban utána kell járni. Akár csak egy talált levél is egészen új helyzetekhez és helyszínekhez vezet el, ami kifejezetten ritkaságszámba megy. Emellett egy apró kis csavarral a soulslike-ok egyedi többjátékos megoldása itt is kiválóan működik.
GALÉRIA: Bloodborne
10 éves a FromSoftware PlayStation-exkluzív játéka, a lovecrafti Bloodborne
A játék nem meglepő módon komoly siker lett, a hivatalos információk szerint 2022 februárjáig 7,46 millió példányt adtak el belőle világszerte. Emellett pedig magyarul is kapható a Bloodborne-ból készült kártya-, valamint a társasjáték, sőt még képregénysorozat is megjelent a témában. Hogy különleges-e? Mindenképpen! Sőt, a zsáner kedvelőinek kihagyhatatlan. Éppen ezért jöhetne már belőle, így 10 esztentő múltán, valamiféle folytatás vagy legalább egy újrakiadás, amivel akár a PC-s játékosok is megismerhetik azt az élményt, amit nyújt.
Az ókori népek mitológiája tele van erőszakkal, fájdalommal és könnyel, általában mégis odáig vagyunk érte. 20 éve egy amerikai alkotó jóvoltából pont ezért született meg a God of War.
2022-ben derült ki betegsége, a filmiparból is visszavonult, de még ma, 70 évesen is John McClane-ként, simlisként vagy a halottlátó fiú pszichológusaként gondol rá mindenki.
Vagy nem, ez még nem tiszta. Az viszont biztos, hogy a legújabb Assassin’s Creed érkezését hatalmas botrány előzte meg, így mi is kíváncsian álltunk neki a feudális Japánban játszódó játéknak.
Éppen két évtizede nyílt meg a Müpa. A jeles alkalmat a március 15–16-i hétvégén dupla maratoni programsorozattal és egy különleges kiállítással ünneplik.