Végre! Sokkal kevesebb lehet a dugó az utakon, ha ezt az újítást bevezetik

2025. február 05. 13:22

Forradalmi újítás jöhet a hazai autópályákon.

2025. február 05. 13:22

A hazai gyorsforgalmi utak kezelője egy Európában már kipróbált rendszert tervez bevezetni Magyarországon – értesült a vezess.hu.

Mint írják: „A 2025-ös év nagy projektje, hogy 

elindul az M1-es autópálya bővítése, amelynek során az M0-s csomóponttól az országhatárig ITS-rendszerrel (így hívják a szakértők az intelligens leállósáv rendszerét) ellátott leállósávok épülnek több ütemben. 

Az M0 és a 107-es km-nél lévő M19 csomópont között 2×3 forgalmi sáv lesz ITS-sáv-kialakítással, az M19 csomópontjától az országhatárig 2×2 forgalmi sávot alakítanak ki ITS-sávval. Az első két ütemben az M0-s elválási csomóponttól a Concó pihenőhelyig tartó szakasz kivitelezését végzik, mintegy 78 km hosszban.”

Értesüléseik szerint az 

M7 és az M3 autópályák bővítése során is ITS-rendszerrel ellátott leállósávok létesülnek majd. 

A tervek szerint az M7 autópályán az M0-s és a balatonvilágosi csomópont között megközelítőleg 74 km hosszon bővül a pálya – Szabadbattyánig lesz 2×3 forgalmi sáv + ITS-sáv, majd Szabadbattyán és Balatonvilágos között a két sáv mellé bővített leállósávot kap az M7-es. Az M3-as felújítása indul időben a legkésőbb, ahol az M31 autópálya csomópontjától Gyöngyösig építjük ki a 2×3 forgalmi sávot ITS-sávval, míg az M0-M31 közötti szakaszon 2×2 forgalmi sáv + ITS-sáv épül, mindez összesen 67 km hosszon.”

Mi az az intelligens leállósáv?

Már 2019-ben felmerült, hogy a hazai gyorsforgalmi utak, például az M7-es autópálya leállósávjait indokolt esetben megnyissák teljes értékű sávnak. Külföldön mindezt már régóta alkalmazzák. A lényege, hogy 

az autósok ráhajthatnak anélkül, hogy a KRESZ ide vonatkozó szabályait megsértenék, persze csak akkor, ha erre jelzést, engedélyt kapnak, a kihelyezett digitális jelzőtáblák által 

– írja a portál.

Nagy segítség lenne a dugókban veszteglő autósoknak, fuvarozóknak a megnyitott leállósáv. Fotó: MTI/Lakatos Péter

Ezzel növelni lehet az útszakasz forgalomáteresztő képességét, enyhítve a dugók nagyságát, hátránya viszont, hogy csak addig működik, míg nem következik be baleset a leállósávon, vagy amíg nem robban le ott egy jármű. Folyamatos üzemeltetést és digitális táblák elhelyezését igényli. A lap érdeklődésére az is kiderült, hogy 

a tervek szerint nem csak a túlzsúfolt pályákon alkalmaznák a leállósáv megnyitását (például pénteken a Balaton felé és vasárnap vissza), hanem bármilyen torlódás esetén, 

legyen az éppen hétfőn reggel. A bevezetésére persze még várni kell, hiszen a kihelyezett digitális táblák elkészítése, felszerelése időigényes. 

Mikor vezetik be?

A vezess.hu dokumentumokra hivatkozva azt írja, a „határidők szerint az M1-es autópálya első bővítési ütemének befejezését követően, 2028. augusztus 31-től, majd a második ütemet követően 2029. augusztus 31-e után lesz lehetőség alkalmazni a központból irányítható intelligens leállósáv-rendszert a már említett forgalmi helyzetek figyelembevételével.”

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: Végre kevesebb lehet az idegesítő dugókból. Fotó: Facebook/Útinform

 

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
véna
2025. február 05. 17:54
A felhajtósávokkal mi lesz? Be kell pattanni 130-al két autó közé?
ihavrilla
2025. február 05. 17:13
Ha bevezetik, biztos, hogy sok baleset lesz. Megáll a szegény autós a leállósávban műszaki hiba miatt, aztán jönnek az autók százhússzal. Évente féltucat jármű rohan bele az útjavítókba, pedig azok sokkal jobban látszanak és kitáblázottak is. Akkor mi lesz egy egyszerű háromszöggel jelölt gépkocsinál?
lukasenko
2025. február 05. 16:08 Szerkesztve
Reszelő Aladár 2025. február 05. 15:48 Ideje nálunk is bevezetni. ELég luxus, hogy ott egy sáv, amit kb soha, semikor nem lehet használni. Van egy sorozat talán a Viasat Exploreren. Hatalmas mérnöki hibák. Nos abban benne volt hogy a briteknél ahol ezt a leállósávos szarságot bevezették hány tragikus baleset volt belőle. Kamion letarolt egy teljes családot akik műszaki hiba miatt álltak ki a leállósávra ami úgy forgalmi sáv is volt. Ja leállósáv nélkül nem autópálya az autópálya. KRESZ.
Reszelő Aladár
2025. február 05. 15:48
Ideje nálunk is bevezetni. ELég luxus, hogy ott egy sáv, amit kb soha, semikor nem lehet használni. Amúgy a bővítéseket nem teljesen értem. Az M1-et az M85-ig lenne értelme bővíteni, hiszen onnan jön be 2 forgalmi sávnyi autó és nem Győr keletnél. M7 ugyanez. A Balatonról északi partról hazatérők nem Szabadbattyánnál hajtanak fel a pályára, hanem Balatonvilágosnál. Felteszem ez egy későbbi ütem, de akkor is 20 km szűk keresztmetszet.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!