Ingyenes autópályák Magyarországon: ezekre a szakaszokra nem kell matrica 2025-ben – térkép
Ne fizessen feleslegesen! Itt van a lista azokról az autópályákról, amelyeket 2025-ben ingyen használhat.
Forradalmi újítás jöhet a hazai autópályákon.
A hazai gyorsforgalmi utak kezelője egy Európában már kipróbált rendszert tervez bevezetni Magyarországon – értesült a vezess.hu.
Mint írják: „A 2025-ös év nagy projektje, hogy
elindul az M1-es autópálya bővítése, amelynek során az M0-s csomóponttól az országhatárig ITS-rendszerrel (így hívják a szakértők az intelligens leállósáv rendszerét) ellátott leállósávok épülnek több ütemben.
Az M0 és a 107-es km-nél lévő M19 csomópont között 2×3 forgalmi sáv lesz ITS-sáv-kialakítással, az M19 csomópontjától az országhatárig 2×2 forgalmi sávot alakítanak ki ITS-sávval. Az első két ütemben az M0-s elválási csomóponttól a Concó pihenőhelyig tartó szakasz kivitelezését végzik, mintegy 78 km hosszban.”
Értesüléseik szerint az
M7 és az M3 autópályák bővítése során is ITS-rendszerrel ellátott leállósávok létesülnek majd.
A tervek szerint az M7 autópályán az M0-s és a balatonvilágosi csomópont között megközelítőleg 74 km hosszon bővül a pálya – Szabadbattyánig lesz 2×3 forgalmi sáv + ITS-sáv, majd Szabadbattyán és Balatonvilágos között a két sáv mellé bővített leállósávot kap az M7-es. Az M3-as felújítása indul időben a legkésőbb, ahol az M31 autópálya csomópontjától Gyöngyösig építjük ki a 2×3 forgalmi sávot ITS-sávval, míg az M0-M31 közötti szakaszon 2×2 forgalmi sáv + ITS-sáv épül, mindez összesen 67 km hosszon.”
Már 2019-ben felmerült, hogy a hazai gyorsforgalmi utak, például az M7-es autópálya leállósávjait indokolt esetben megnyissák teljes értékű sávnak. Külföldön mindezt már régóta alkalmazzák. A lényege, hogy
az autósok ráhajthatnak anélkül, hogy a KRESZ ide vonatkozó szabályait megsértenék, persze csak akkor, ha erre jelzést, engedélyt kapnak, a kihelyezett digitális jelzőtáblák által
– írja a portál.
Ezzel növelni lehet az útszakasz forgalomáteresztő képességét, enyhítve a dugók nagyságát, hátránya viszont, hogy csak addig működik, míg nem következik be baleset a leállósávon, vagy amíg nem robban le ott egy jármű. Folyamatos üzemeltetést és digitális táblák elhelyezését igényli. A lap érdeklődésére az is kiderült, hogy
a tervek szerint nem csak a túlzsúfolt pályákon alkalmaznák a leállósáv megnyitását (például pénteken a Balaton felé és vasárnap vissza), hanem bármilyen torlódás esetén,
legyen az éppen hétfőn reggel. A bevezetésére persze még várni kell, hiszen a kihelyezett digitális táblák elkészítése, felszerelése időigényes.
A vezess.hu dokumentumokra hivatkozva azt írja, a „határidők szerint az M1-es autópálya első bővítési ütemének befejezését követően, 2028. augusztus 31-től, majd a második ütemet követően 2029. augusztus 31-e után lesz lehetőség alkalmazni a központból irányítható intelligens leállósáv-rendszert a már említett forgalmi helyzetek figyelembevételével.”
Ezt is ajánljuk a témában
Ne fizessen feleslegesen! Itt van a lista azokról az autópályákról, amelyeket 2025-ben ingyen használhat.
Nyitókép: Végre kevesebb lehet az idegesítő dugókból. Fotó: Facebook/Útinform