Végre! Sokkal kevesebb lehet a dugó az utakon, ha ezt az újítást bevezetik

2025. február 05. 13:22

Forradalmi újítás jöhet a hazai autópályákon.

2025. február 05. 13:22

A hazai gyorsforgalmi utak kezelője egy Európában már kipróbált rendszert tervez bevezetni Magyarországon – értesült a vezess.hu.

Mint írják: „A 2025-ös év nagy projektje, hogy 

elindul az M1-es autópálya bővítése, amelynek során az M0-s csomóponttól az országhatárig ITS-rendszerrel (így hívják a szakértők az intelligens leállósáv rendszerét) ellátott leállósávok épülnek több ütemben. 

Az M0 és a 107-es km-nél lévő M19 csomópont között 2×3 forgalmi sáv lesz ITS-sáv-kialakítással, az M19 csomópontjától az országhatárig 2×2 forgalmi sávot alakítanak ki ITS-sávval. Az első két ütemben az M0-s elválási csomóponttól a Concó pihenőhelyig tartó szakasz kivitelezését végzik, mintegy 78 km hosszban.”

Értesüléseik szerint az 

M7 és az M3 autópályák bővítése során is ITS-rendszerrel ellátott leállósávok létesülnek majd. 

A tervek szerint az M7 autópályán az M0-s és a balatonvilágosi csomópont között megközelítőleg 74 km hosszon bővül a pálya – Szabadbattyánig lesz 2×3 forgalmi sáv + ITS-sáv, majd Szabadbattyán és Balatonvilágos között a két sáv mellé bővített leállósávot kap az M7-es. Az M3-as felújítása indul időben a legkésőbb, ahol az M31 autópálya csomópontjától Gyöngyösig építjük ki a 2×3 forgalmi sávot ITS-sávval, míg az M0-M31 közötti szakaszon 2×2 forgalmi sáv + ITS-sáv épül, mindez összesen 67 km hosszon.”

Mi az az intelligens leállósáv?

Már 2019-ben felmerült, hogy a hazai gyorsforgalmi utak, például az M7-es autópálya leállósávjait indokolt esetben megnyissák teljes értékű sávnak. Külföldön mindezt már régóta alkalmazzák. A lényege, hogy 

az autósok ráhajthatnak anélkül, hogy a KRESZ ide vonatkozó szabályait megsértenék, persze csak akkor, ha erre jelzést, engedélyt kapnak, a kihelyezett digitális jelzőtáblák által 

– írja a portál.

Nagy segítség lenne a dugókban veszteglő autósoknak, fuvarozóknak a megnyitott leállósáv. Fotó: MTI/Lakatos Péter

Ezzel növelni lehet az útszakasz forgalomáteresztő képességét, enyhítve a dugók nagyságát, hátránya viszont, hogy csak addig működik, míg nem következik be baleset a leállósávon, vagy amíg nem robban le ott egy jármű. Folyamatos üzemeltetést és digitális táblák elhelyezését igényli. A lap érdeklődésére az is kiderült, hogy 

a tervek szerint nem csak a túlzsúfolt pályákon alkalmaznák a leállósáv megnyitását (például pénteken a Balaton felé és vasárnap vissza), hanem bármilyen torlódás esetén, 

legyen az éppen hétfőn reggel. A bevezetésére persze még várni kell, hiszen a kihelyezett digitális táblák elkészítése, felszerelése időigényes. 

Mikor vezetik be?

A vezess.hu dokumentumokra hivatkozva azt írja, a „határidők szerint az M1-es autópálya első bővítési ütemének befejezését követően, 2028. augusztus 31-től, majd a második ütemet követően 2029. augusztus 31-e után lesz lehetőség alkalmazni a központból irányítható intelligens leállósáv-rendszert a már említett forgalmi helyzetek figyelembevételével.”

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: Végre kevesebb lehet az idegesítő dugókból. Fotó: Facebook/Útinform

 

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nibiru
2025. február 05. 15:33
Már azt hittem, hogy biciklisávokat terveznek oda, mint a körútra.......
apoa
2025. február 05. 15:27
Haha, ehhez beton se kell, csak át kell nevezni a leállósávot forgalmi sávnak! De akkor nem lesz leállósáv, a műszaki hibás kocsikat hova tesszük? Ezt már autópályának sem nevezhetjük, mert annak tartozéka a leállósáv! Akkor viszont csökkenni fog a megengedett sebesség 100-ra? Szegény ország vizzel főz...
lukasenko
2025. február 05. 15:23
elindul az M1-es autópálya bővítése, amelynek során az M0-s csomóponttól az országhatárig ITS-rendszerrel (így hívják a szakértők az intelligens leállósáv rendszerét) ellátott leállósávok épülnek több ütemben. És akkor nézzük a számokat. M0 csomópont és az országhatárközt van 155 km. Tegye fel a kezét aki el tudja képzelni hogy ekkora távon ez a kormány épít 1-1 új sávot 1-1 leállósávot az M1 autópályán.
polárüveg
2025. február 05. 14:22
Nagyon is időszerű volt mind a bővítés, mind az ITS! A tájékoztató táblák is sokasodhatnának, hiszen baleset, torlódás esetén az elkerülő utak és azok km és idő tájékoztatását is megadhatnák a csomópontok előtt. Azonban ilyen volumenű bővítés, ami a balesetek és a velük járó káresetek mérséklését hozza, annak a finanszírozásába valamilyen módon a Magyaroroszágon működő biztosítótársaságokat is be lehetne vonni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!