Ingyenes autópályák Magyarországon: ezekre a szakaszokra nem kell matrica 2025-ben – térkép

2025. február 03. 09:18

Ne fizessen feleslegesen! Itt van a lista azokról az autópályákról, amelyeket 2025-ben ingyen használhat.

2025. február 03. 09:18
-

A február beköszöntével nemcsak az év második hónapja indult el, hanem fontos változások is életbe léptek az autópálya-használat terén. Lejártak a 2024-ben vásárolt autópálya-matricák, ami sok autós számára azt jelenti, hogy új engedélyeket kell beszerezniük a fizetős útszakaszokra – tájékoztat a Világgazdaság.

Azonban kevesen tudják, hogy Magyarországon továbbra is vannak olyan autópálya- és gyorsforgalmi szakaszok, amelyeket útdíj megfizetése nélkül lehet használni.

Matricaváltás: drágulás és bírságok

A január 31-én lejárt matricák miatt az év elején jelentős érdeklődés mutatkozott az új engedélyek iránt. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. adatai szerint a múlt hét közepéig 1,4 millió darab éves autópálya-matricát vásároltak meg a közlekedők, ezek 28 százaléka országos, 72 százaléka pedig vármegyei jogosultság volt.

Az autópálya-matricák árai továbbra is jelentős kiadást jelentenek az autósoknak:

  • Országos éves matrica: 59 210 forint
  • Vármegyei éves matrica: 6 890 forint
  • Havi országos matrica: 10 710 forint
  • Heti matrica: 6 620 forint
  • Egynapos matrica: 5 320 forint

Aki nem rendelkezik érvényes matricával, komoly büntetésekre számíthat. A pótdíj összege 60 napon belül 26 640 forint, ezen túl pedig 91 780 forint is lehet. Egy rosszul kiválasztott kategória is jelentős költséget vonhat maga után: ha valaki például D1-es helyett D2-es járműre érvényes matricát vesz, akkor 14 900 forintos pótdíjat kell fizetnie, amely 60 napon túl 47 180 forintra emelkedhet.

Magyarországon az egyik legmagasabb az úthasználattal kapcsolatos büntetések aránya Európában: évente mintegy 1 millió pótdíjat szabnak ki, további 1,5 millió esetet pedig külföldi behajtócégekhez továbbítanak.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Ezeken a szakaszokon nem kell matrica 2025-ben

Bár az elmúlt években csökkent az ingyenesen használható gyorsforgalmi utak száma, 2025-ben is maradtak olyan szakaszok, amelyekre nem kell fizetni. Az autósok számára jó hír, hogy január 1-jétől nem vezettek be új fizetős útszakaszokat Magyarországon. Sőt, a tavalyi évhez képest bővült az ingyenes utak listája.

Jelenleg matrica nélkül használhatók az alábbi szakaszok:

  • M4-es autóút Vecsés és a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között,
  • M6-os autópálya az M6-M60 csomóponttól a horvát határig,
  • M60-as autópálya Pécs délnyugati elkerülő szakasza (az 58-as és 5826-os számú utak között),
  • M8-as autópálya teljes szakasza,
  • M80-as autóút teljes szakasza,
  • M9-es autóút a 6-os főút és az 51-es főút közötti szakasza,
  • M9-es autóút Kaposvárt elkerülő szakasza (61-es főút jelzés).
Ezeken az autópálya-szakaszokon nem kell matrica 2025 / Fotó: NÚSZ

Az ingyenes útszakaszok térképen is elérhetők, sötétkék színnel jelölve.

 

Meddig maradnak ezek az utak díjmentesek?

Bár jelenleg ezek a szakaszok ingyenesen használhatók, a jövőbeli változások nincsenek kőbe vésve. Például az M6-os autópálya horvát határig tartó része hamarosan fizetőssé válhat. 

Az idei nyári turisztikai szezonban várhatóan megnyílik a horvátországi A5-ös autópálya, amely közvetlen kapcsolatot teremt az M6-ossal, így a szakasz bekerülhet a díjköteles utak közé.

Az autósoknak érdemes folyamatosan tájékozódniuk, hiszen a közlekedési szabályok és az autópálya-matricák rendszere akár évről évre változhat.

 

Nyitókép: ATTILA KISBENEDEK / AFP

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
tuttle005-2
2025. február 03. 10:18
"ezekre a szakaszokra nem kell matrica". Oké, ezekre nem, de a többire? Vagy teleportáljak oda rájuk?
Marhagulya
2025. február 03. 10:08
Az autópályák nem elsősorban a személyautóknak épülnek, hanem az áruforgalom gyorsítása végett és mivel a beruházások is igénylik az infrastrukturális beruházásokat. Szívesebben telepszik meg egy üzem, gyár az autópálya közelében. Ezek egyike sem fölösleges beruházás, ez az ország jól felfogott érdeke.
repellő
2025. február 03. 09:56 Szerkesztve
id. Horváth József Mind a kettőszáz km, amit negyven év alatt a Kádár diktatúrában meg tudtak építeni. Hihetetlen! :)
id. Horváth József
2025. február 03. 09:47
Kádár alatt ingyenes volt! Németországban a személyautóknak ingyenes!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!