Régi adósságát törleszti a kormány: megtörténik végre az összeköttetés Budapesttel

2025. február 23. 15:26

Az idén mindenképp átadják az M44-es autóút teljes szakaszát, amely komoly könnyebbséget jelent a Békés vármegyeiek számára.

2025. február 23. 15:26
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Már nem kell sokat aludni, és hosszú, kínkeserves évtizedek után végre megtörténik az, amire minden Békés vármegyei vágyott: sikerül a gyorsforgalmi összeköttetés a Viharsarok és a főváros között. A Mandiner úgy értesült, hogy a kínzó várakozás hamarosan véget ér, és 

már a nyár előtt, áprilisban megtörténhet a nagy átadás, mikortól is az M5-ös autópálya hivatalosan is össze lesz kötve az M44-es gyorsforgalmi úttal. 

A 2016-ban indult munkálatok első nagyobb eredménye 2019-ben volt, mikor átadták a Tiszakürt és Kondoros közötti 61 kilométeres szakaszt, a következő évben pedig már használhattuk is a Kondoros és Békéscsaba közötti aszfaltcsíkot. Az új Tisza-hidat is magába foglaló Lakitelek és Tiszakürt közötti részt 2021 decemberében vehették birtokba az autósok, míg Lakitelek és Szentkirály közötti 4,6 kilométeres szakaszt tavaly februárban avatták fel. 

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Orbán Viktor közbelépett: a választásra is hatással lesz, ami az elmúlt hetekben történt Magyarországon

Orbán Viktor közbelépett: a választásra is hatással lesz, ami az elmúlt hetekben történt Magyarországon
Tovább a cikkhezchevron

Messze a vég. Szerencsére.

A munkálatok azonban nem érnek véget, hiszen nemrég kezdődött hazánk eddigi legnagyobb autópálya-csomópontjának építése Kecskeméttől nem messze, amivel az M44-et az M5-ös autópályával, valamint az 5-ös főúttal és a leendő M8-as autópályával kötik össze. A projektet az M5-ös 74-es számú, Kecskemét Észak nevű csomópontjának átépítésével kezdik, a teljes kivitelezés befejezése előre láthatóan 2027 első felében várható. 

A Békéscsaba és Budapest közötti közlekedés felgyorsítása kulcsfontosságú a délkeleti régió fejlődése szempontjából, iparági pletykák szerint a Gyulán üzemet építő Airbusnak kikötése volt, hogy megtörténjen a vármegye és a főváros közötti gyorsforgalmi összeköttetés. 

Korábban, még az M44-es bármely szakaszának elkészültét megelőzően a vármegyeszékhely és a főváros között több mint 3 órás volt a menetidő, amennyiben megtörténik a teljes összeköttetés, akár 2 óra alatt is meg lehet tenni a 220 kilométeres távolságot. Az M44-es jelenleg 93,3 kilométeren használható Békéscsaba és a Mosonyi pihenőhely között, onnantól 33 kilométer Szentkirályon át a Kecskeméti elkerülőn az M5-ös autópálya, így jelenleg 2 óra 15 perc a főváros elérése. 

A gyorsforgalmit a jelenlegi tervek szerint egészen a román határig elviszik, hogy az majd becsatlakozzon a Nagyvárad és a magyar-román határ közötti pályaszakaszba, amit értelemszerűen a román félnek kell terveznie és kiviteleznie. Ez a projekt azonban még nem ma lesz befejezve, hiszen az előreláthatóan 43 kilométeres szakasz nyomvonala sem végleges, a tervek pedig 2028 nyaráig kell bemutatni a tárca számára. 

Fájó pont

Bár az M44-es komoly gazdasági jelentőséggel bír, azonban a Békés vármegyeieknek komoly érvágást jelent, hogy 2024. januártól a meglévő pályaszakasz becsatlakozott a fizetős útszakaszok népes táborába. Ha valaki nem veszi meg bármelyik országos pályamatricát, akkor összesen három vármegyei engedélyt kell vásárolnia az M44-es használatához, szükség lesz a 

  • Bács-Kiskun,
  • Jász-Nagykun-Szolnok és 
  • Békés vármegyei matricákra. 

Összhangban a fenti okokkal, az M44-es jelenleg az ország egyik legkevésbé igénybe vett útszakasza, már ami a személyautós forgalmat illeti, a szakaszon haladva pláne az esti órákban könnyen előfordulhat, hogy a Mosonyi pihenőtől egészen Békéscsabáig nem találkozik a sofőr másik autóssal. Lapunknak több Békés vármegyei lakos is arról számolt be, hogy bár nagy könnyebbséget jelentene számukra, hogy akár a megyén belül egyik településről a másikra az M44-esen menjenek, azonban annak fizetős léte miatt inkább a régi 44-es főúton mennek, még ha annak rosszabb is a minősége.

Arra számítottunk, hogy legalább addig ingyenes marad, míg az M5-össel össze nem kötik”

– mondta egyikük. 

Ami az autóút gazdaságfejlesztési jelentőségét viszont bizonyítja, hogy a kamionos forgalom erős az M44-esen, ez nyilván abból is jó hír, hogy a korábbi áldatlan állapotok már nem állnak fenn, amikor is a 44-es főúton kellett gyakran araszolni a teherautók mögött. 

Próbáljuk ki az újat

Az M44 és M5 közötti szakasz átadása előtt egy rendhagyó eseményt is szerveznek: március 1-jén a Bihari Természetbarát Egyesület 10 órai kezdéssel kerékpáros és görkorcsolya túrát szervez az elkészült M44 autóúton annak forgalomba helyezése előtt. Az útvonal értelemszerűen a Szentkirály és Kecskemét között halad majd, ami összesen 60 kilométernyi tekerést jelent. 

A részleteket IDE KATTINTVA lehet megtekinteni. 

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Összesen 5 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
MerivaD
2025. február 24. 06:34
Ez a késés az útépítéssel jelentősen hozzájárulás a térség elsorvasztásához és a lakosság 15-20%-ának elvándorlásához.
Válasz erre
0
0
Shalomander
2025. február 23. 17:07
Családi szempontból érintett vagyok. Régen inkább a 4-es fele mentem Békéscsabára, mert a 44-es a kamionforgalom miatt - leszámítva a hétvégi kamionstoppot - nehézkes volt. Tényleg nincsenek sokan, a nappali órákban sem, de ez engem annyira nem zavar. Kamionokból viszont van bőven, gondolom a környező települések örülnek ennek. A vendéglátósok, kamionos pihenőkre építők annyira nem. Elképzelhető, hogy a benzinkutak forgalma is visszaesett, csak a helyiek tankolnak. Bár magam részéről ritkán töltöttem üzemanyagot errefele, mert volt, hogy 15-20 Ft-al drágább volt literje. Egy tankkal meg azért bőven megjártam Bp-ről.
Válasz erre
0
0
fintaj-2
2025. február 23. 15:32
Ejha! Hogy, hogy ezt sem tudták ellopni?
Válasz erre
4
2
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!