A német parlament lépésre készül: jövő héten tárgyalnak az AfD betiltásáról
Be kell bizonyítani, hogy a párt veszélyes Németországra.
Fordulat jöhet az üzemanyagárakban.
Az üzemanyag-ellátási lánc egészében olyan gondok vannak, amelyek felfelé hajtják a kőolaj, azon keresztül a benzin és a gázolaj árát. Bár a közel-keleti háború lezárulása nagyban segítené az olajárak lecsillapodását, ezzel az üzemanyagok árának esését is, extra kockázatként jelent meg a Magyarországot is ellátó Barátság kőolajvezeték kitettsége az ukrajnai háború eseményeinek – írja cikkében a Világgazdaság.
A gazdasági portál emlékeztet:
Orbán Viktor miniszterelnök a hét végén felháborítónak nevezte, ami a benzinkutakon történik
– ezzel nyilvánvalóan a most már lassan két hónapja tartó áremelkedésre célzott.
A lap szerint a hatósági árak újbóli bevezetése aligha lenne szerencsés. Mint megjegyzik: „emlékezetes ugyanis, hogy bár a hatósági benzin- és gázolajár bevezetése kedvezett a vásárlóknak, a piaci gyors átrendeződésével ellátási zavart is okozott, emellett a kisebb töltőállomás-üzemeltetők egy részét hátrányos helyzetbe hozta”.
A most kialakult árhelyzet azonban többtényezős. A gazdasági portál részletesen kifejti, hogy az adó mértéke adott – gyakori kritika, hogy a kormánynak lenne mozgástere az üzemanyagra kivetett magas közteher mérséklésében –, az állami beavatkozás lehetősége pedig csak egy eshetőség.
Az egyik fő probléma, hogy a geopolitika helyzet, mindenekelőtt az izraeli–palesztin konfliktus magasan tartja a kőolaj árát.
„A hosszú távú folyamatok a rendeződés irányába mutatnak. A Brent olaj ára a közelmúltban volt 83 dollár körül is, a múlt héten 82 dollár és a legfrissebb események hatására talán hamarosan 80 dollár alá gyengül” – nyilatkozta ennek kapcsán a Világgazdaságnak a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, aki reméli, hogy nem lesz további hazai drágulás,
kedvező esetben néhány forinttal eshetnek is az árak.
A lap azonban figyelmeztet: a főtitkár óvatos optimizmusa dacára le kell szögezni, hogy a hazai kiskereskedelmi árakat az alapanyagok világpiaci ára, az adók nagysága és a forint árfolyama határozza meg. „A forint árfolyamáért az olajcégek nem felelnek, viszont a hazai olajfeldolgozó gyenge forintnál a versenytársainál drágábban jut kőolajhoz” – teszik hozzá.
A Világgazdaság arról is ír, hogy az Ukrajnában folyó háború miatt térségünkben kiemelt geopolitikai kockázat, hogy mennyire stabil a szállítás a Barátság kőolajvezetéken.
Ez az olaj Magyarország mellett kulcsfontosságú a szerbiai NIS finomítónak is.
Mint ismert: szombaton Szijjártó Péter bejelentette: elkészült a megvalósíthatósági tanulmánya annak a kőolajvezetéknek, amely a magyar és a szerb hálózatokat köti majd össze. A beruházáshoz körülbelül három évre van szükség.
Már 2023 júniusában közzétették, hogy Szijjártó Péter szerződést írt alá a 128 kilométer hosszú magyar–szerb kőolajvezeték építéséről, bár akkor az átadás tervezett idejéről nem érkezett hír. Egy szintén tavaly decemberi, de szerb–orosz megállapodást említő Interfax-jelentés viszont a szerb pancsovai (Pancevo) finomító Magyarországon keresztüli ellátásáról számolt be. Eszerint az ahhoz szükséges leágazás 300 kilométer hosszú lenne és 2026-ra készülne el. Átadásának köszönhetően Szerbia már nem kizárólag Horvátországon át jutna olajhoz.
Ugyanakkor – mint a gazdasági lap figyelmeztet – az az ukrán nyilatkozat, amely szerint Ukrajna kész blokkolni az olaj tranzitját a Barátság olajvezetéken, kétségessé teszi a magyar–szerb olajvezeték feltöltésének kilátásait.
Nyitókép: Getty Images