Coppola a saját pénzén vett gyöngyöt, hogy a disznók elé dobja – Megalopolisz
Adam Drivernek Caesarként két opciója van: bánatában Új Róma bukásába és a létezés feledésébe vezeti a népet; vagy az új Kánaánba, ami a Megalopolisz.
Az angol színház útjai kifürkészhetetlenek, mondhatnánk a belfasti fenegyerek, Kenneth Branagh életútja alapján, hiszen a színész-rendező igen gyorsan a filmek világában találta magát, majd szörnyet teremtett.
Nyitókép: DAVID APPLEBY/STILLS/Gamma-Rapho, Getty Images Frankenstein
Mary Shelley 1818-ban írt rémtörténetét már sokan, sokféleképpen értelmezték. Noha az írónő gótikus meséje talán közelebb áll az általa nagyra tartott Shakespeare drámáihoz, mintsem egy normál horror-sztorihoz, a többség mégis utóbbit látta a megoldásnak. A történetet ugyanis a Universaltól és James Whale-től kezdve mindenki lecsupaszította egy egyszerű rémtörténetté,
főszereplőjét szimpla szörnyeteggé degradálva, antihőse szájába azonban könnyen idézhető, popkulturális egysorost adva: „It's alive!”
Akadtak azért a Universal szörnyverzumán kívül is vállalkozó szellemű filmesek, Lucky McKee 2002-es mozija, a Frankenstein játékai, avagy a May például mert szakítani a hagyományokkal, hogy egy művészfilmesebb mederbe terelje a hátborzongató teremtéstörténetet. De mind közül talán az az eredetihez leghűbb adaptáció, amin Francis Ford Coppola (aki inkább az 1992-es Drakula rendezésének állt neki) és Kenneth Branagh összeveszett. És ami a mai napon lett kereken 30 éves.
Ezt is ajánljuk a témában
Adam Drivernek Caesarként két opciója van: bánatában Új Róma bukásába és a létezés feledésébe vezeti a népet; vagy az új Kánaánba, ami a Megalopolisz.
A név, amelyre ma már mindenki felkapja a fejét, pedig nem mindig volt így. A genfi, jómódú családba született Victor (Kenneth Branagh) ugyanis apja (Ian Holm) nyomdokaiban haladva és a tudomány útját járva a nagyvárosi életet választja. A férfi fogadott testvérétől (Elizabeth – Helena Bonham-Carter) fájó búcsút véve utazik el, azzal az ígérettel, hogy ha visszatér, egybekelnek, majd az egyetemen folytatja tanulmányait,
ahol rendre összetűzésbe kerül akár tanáraival is a tiltott és sötét praktikák miatt, melyeket olyan nagy kíváncsisággal kutat.
Victor ugyanis édesanyja halála okán szeretne túljárni a halál eszén, a sikerért pedig lényegében bármit megtesz. És bár barátja, Henry (Tom Hulce, a Mozart életét bemutató Amadeus című film főszereplőjének alakításában), valamint egyik mentora és professzora, Waldman (John Cleese) óva inti attól, hogy veszélyes úton járjon, a lehetetlen kihívástól megtébolyodott tudós őrült vállalkozásba kezd. Emberi testrészekből tákol össze egy embert, hogy felélessze. Amikor pedig sikerrel jár – mert természetesen sikerrel jár –, egyre inkább kérdésessé válik, hogy ki az igazi szörnyeteg.
Ezt is ajánljuk a témában
A Száll a kakukk fészkére után a cseh rendező élete talán legfontosabb művét forgatta le, mely ha nem is mindenben történelemhű, mégis kihagyhatatlan darab.
Nem mondhatni, hogy a Mary Shelley's Frankenstein forgatása problémamentesen zajlott le, elvégre Francis Ford Coppola többször is kifogásolta az alakulóban lévő film minőségét és megoldásait, majd nyilvánosan el is ítélte. Ráadásul nem is olyan egyszerű nagyvászonra álmodni az eredeti regényt, ha valaki ragaszkodni szeretne a fő csapásirányhoz, amely leginkább a teremtés és a halál témakörét érinti,
és amelynél a „szörnyeteg” egy elsőre tudattalan gyermek, aki aztán tanul és megfigyel, majd elveszettsége és elárulása okán fordul „apja” ellen.
Ezt pedig többé-kevésbé jól bemutatja az 1994-es mozifilm, amely kosztümös filmként, horror-drámaként és feldolgozásként is egész jól értelmezhető és értékelhető. Zenéje és látványvilága kifejezetten erős, a színpadi világból érkezett Branagh ráadásul kifejezetten nagyszabású panorámát képes teremteni rémtörténete és tanmeséje előadásához. Kár, hogy ami az erőssége, az egyben hátránya is,
hiszen végül a legtöbb nagyszabású panoráma is csak díszletként funkcionál a nem ritkán túljátszott, teátrális színészi játékhoz.
Ezt is ajánljuk a témában
Francis Ford Coppola filmalkotása nem egyszerű és nem könnyű, de gond nélkül sorolható a filmtörténet legnagyobbjai közé, ezen pedig a kibővített változat sem változtat.
Ráadásul nem is ez a legnagyobb probléma, hanem az, hogy a karakterek között nem alakul ki igazi kémia, sőt az még nagyobb, hogy még a jelenetek között sincs semmi kapocs. Az egyik pillanatban megjelenik egy kislány az ajtóban, a másikban mindenki táncol, a harmadikban pedig már egy tragédia zajlik le a szemünk előtt – összekötése azonban egyiknek sincs.
Emiatt olyan érzése van az embernek, hogy random váltogatják egymást a történések, a színészek meg egymástól függetlenül tesznek dolgokat. Persze értjük a cselekményt, egyértelmű a sztori, csak épp nincs jó íve és ritmusa. Ettől kicsit halott. És mégis él.
Kenneth Branagh 1994-es mozifilmje
A leírtaktól és negatívumoktól függetlenül azonban a végére csak összeáll minden, az utolsó negyedben borzongató mederbe terelve a történet folyamát, sőt a legvégére a katarzis is elérkezik. A Mary Shelley's Frankenstein ugye úgy kezdődik, hogy Victor Frankenstein az Északi-sark és a Jeges-tenger kietlen jégtábláin kezd bele meséjébe, mikor a felfedező Robert Walton kapitány 1794-ben rátalál.
Nos, a keret a 123 perces játékidő végén zárul, a végső pillanatok pedig egyszerre drámaiak, tragikusak és meghatóak, ezzel mindenképp pozitív irányba tolva az élményt.
Hogy kiemelkedő film-e Kenneth Branagh feldolgozása? Nem! Egyáltalán nem, pláne nem mai szemmel. Pláne nem az V. Henrik után. De egyfelől egy pont 30 éves klasszikusról beszélünk, másfelől nem véletlenül vált azzá, hanem más elemei miatt, amik kiegyensúlyozzák a problematikus összetevőket. Egy hangulatos, a maga mélyebb, morális és egzisztenciális kérdéseket felvető módján megrázó történet, remek, noha nem életük legjobb alakítását nyújtó színészekkel. Se több, se kevesebb.