Shakespeare-től Frankenstein felé, a színházból pedig a mozi világába vezet az út

2024. november 04. 09:13

Az angol színház útjai kifürkészhetetlenek, mondhatnánk a belfasti fenegyerek, Kenneth Branagh életútja alapján, hiszen a színész-rendező igen gyorsan a filmek világában találta magát, majd szörnyet teremtett.

2024. november 04. 09:13
FILM "MARY SHELLEY'S FRANKENSTEIN" (FRANKENSTEIN) REAL.: KENNETH BRANAGH
Böjtös Gábor
Böjtös Gábor

Nyitókép: DAVID APPLEBY/STILLS/Gamma-Rapho, Getty Images Frankenstein

FILM "MARY SHELLEY'S FRANKENSTEIN" (FRANKENSTEIN) REAL.: KENNETH BRANAGH
Mary Shelley's Frankenstein: Kenneth Branagh és Helena Bonham-Carter. (DAVID APPLEBY/STILLS/Gamma-Rapho, Getty Images)

Mary Shelley 1818-ban írt rémtörténetét már sokan, sokféleképpen értelmezték. Noha az írónő gótikus meséje talán közelebb áll az általa nagyra tartott Shakespeare drámáihoz, mintsem egy normál horror-sztorihoz, a többség mégis utóbbit látta a megoldásnak. A történetet ugyanis a Universaltól és James Whale-től kezdve mindenki lecsupaszította egy egyszerű rémtörténetté,

főszereplőjét szimpla szörnyeteggé degradálva, antihőse szájába azonban könnyen idézhető, popkulturális egysorost adva: „It's alive!”

Akadtak azért a Universal szörnyverzumán kívül is vállalkozó szellemű filmesek, Lucky McKee 2002-es mozija, a Frankenstein játékai, avagy a May például mert szakítani a hagyományokkal, hogy egy művészfilmesebb mederbe terelje a hátborzongató teremtéstörténetet. De mind közül talán az az eredetihez leghűbb adaptáció, amin Francis Ford Coppola (aki inkább az 1992-es Drakula rendezésének állt neki) és Kenneth Branagh összeveszett. És ami a mai napon lett kereken 30 éves.

Ezt is ajánljuk a témában

Frankenstein vagy a teremtménye a szörnyeteg?

A név, amelyre ma már mindenki felkapja a fejét, pedig nem mindig volt így. A genfi, jómódú családba született Victor (Kenneth Branagh) ugyanis apja (Ian Holm) nyomdokaiban haladva és a tudomány útját járva a nagyvárosi életet választja. A férfi fogadott testvérétől (Elizabeth – Helena Bonham-Carter) fájó búcsút véve utazik el, azzal az ígérettel, hogy ha visszatér, egybekelnek, majd az egyetemen folytatja tanulmányait,

ahol rendre összetűzésbe kerül akár tanáraival is a tiltott és sötét praktikák miatt, melyeket olyan nagy kíváncsisággal kutat.

 

FILM "MARY SHELLEY'S FRANKENSTEIN" (FRANKENSTEIN) REAL.: KENNETH BRANAGH
Kenneth Branagh (DAVID APPLEBY/STILLS/Gamma-Rapho, Getty Images)

Victor ugyanis édesanyja halála okán szeretne túljárni a halál eszén, a sikerért pedig lényegében bármit megtesz. És bár barátja, Henry (Tom Hulce, a Mozart életét bemutató Amadeus című film főszereplőjének alakításában), valamint egyik mentora és professzora, Waldman (John Cleese) óva inti attól, hogy veszélyes úton járjon, a lehetetlen kihívástól megtébolyodott tudós őrült vállalkozásba kezd. Emberi testrészekből tákol össze egy embert, hogy felélessze. Amikor pedig sikerrel jár – mert természetesen sikerrel jár –, egyre inkább kérdésessé válik, hogy ki az igazi szörnyeteg.

Ezt is ajánljuk a témában

Meghalt, mégis él

Nem mondhatni, hogy a Mary Shelley's Frankenstein forgatása problémamentesen zajlott le, elvégre Francis Ford Coppola többször is kifogásolta az alakulóban lévő film minőségét és megoldásait, majd nyilvánosan el is ítélte. Ráadásul nem is olyan egyszerű nagyvászonra álmodni az eredeti regényt, ha valaki ragaszkodni szeretne a fő csapásirányhoz, amely leginkább a teremtés és a halál témakörét érinti,

és amelynél a „szörnyeteg” egy elsőre tudattalan gyermek, aki aztán tanul és megfigyel, majd elveszettsége és elárulása okán fordul „apja” ellen.

Frankenstein szörnyetege (Archive Photos)

Ezt pedig többé-kevésbé jól bemutatja az 1994-es mozifilm, amely kosztümös filmként, horror-drámaként és feldolgozásként is egész jól értelmezhető és értékelhető. Zenéje és látványvilága kifejezetten erős, a színpadi világból érkezett Branagh ráadásul kifejezetten nagyszabású panorámát képes teremteni rémtörténete és tanmeséje előadásához. Kár, hogy ami az erőssége, az egyben hátránya is,

hiszen végül a legtöbb nagyszabású panoráma is csak díszletként funkcionál a nem ritkán túljátszott, teátrális színészi játékhoz.

Ezt is ajánljuk a témában

Ráadásul nem is ez a legnagyobb probléma, hanem az, hogy a karakterek között nem alakul ki igazi kémia, sőt az még nagyobb, hogy még a jelenetek között sincs semmi kapocs. Az egyik pillanatban megjelenik egy kislány az ajtóban, a másikban mindenki táncol, a harmadikban pedig már egy tragédia zajlik le a szemünk előtt – összekötése azonban egyiknek sincs.

Emiatt olyan érzése van az embernek, hogy random váltogatják egymást a történések, a színészek meg egymástól függetlenül tesznek dolgokat. Persze értjük a cselekményt, egyértelmű a sztori, csak épp nincs jó íve és ritmusa. Ettől kicsit halott. És mégis él.

Azért így is az egyik legjobb adaptáció

A leírtaktól és negatívumoktól függetlenül azonban a végére csak összeáll minden, az utolsó negyedben borzongató mederbe terelve a történet folyamát, sőt a legvégére a katarzis is elérkezik. A Mary Shelley's Frankenstein ugye úgy kezdődik, hogy Victor Frankenstein az Északi-sark és a Jeges-tenger kietlen jégtábláin kezd bele meséjébe, mikor a felfedező Robert Walton kapitány 1794-ben rátalál.

Nos, a keret a 123 perces játékidő végén zárul, a végső pillanatok pedig egyszerre drámaiak, tragikusak és meghatóak, ezzel mindenképp pozitív irányba tolva az élményt.

Hogy kiemelkedő film-e Kenneth Branagh feldolgozása? Nem! Egyáltalán nem, pláne nem mai szemmel. Pláne nem az V. Henrik után. De egyfelől egy pont 30 éves klasszikusról beszélünk, másfelől nem véletlenül vált azzá, hanem más elemei miatt, amik kiegyensúlyozzák a problematikus összetevőket. Egy hangulatos, a maga mélyebb, morális és egzisztenciális kérdéseket felvető módján megrázó történet, remek, noha nem életük legjobb alakítását nyújtó színészekkel. Se több, se kevesebb.

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
sexykitty-5000136
2024. november 04. 16:26
🍓 ️ ­É­­r­­t­­­é­­k­e­­l­d­ ­a­ ­­­s­z­e­­x­­­i­­­ ­­­p­u­n­­­c­­­i­­m­­­a­­­t­­ 👉 𝐖­­­𝐖­𝐖­­.­𝐗­­𝟏­­𝟖­.­­­𝐅­𝐔­𝐍
v4nmeeg1p3psid
2024. november 04. 16:05
Hú, ezt még moziban láttam, de hát tulajdonképpen... ja. Tényleg. Ha egy jó Frankenstein-feldolgozást kéne most előrántani a kalapból, akkor a Netflixes _You_ (Te) tévésorozat jut eszembe összehasonlításképpen. A szörny szemszögéből szemlélve a világ szüzsé működik itt frankón, ahogy kell, értsd: nézhető, szépen kibontják, nem ragadnak le, s még a sokadik évadra is marad cucc a pincében.
sternerregnix
2024. november 04. 10:16
Nekem gyerekként nagyon tetszettek a korai Branagh rendezésekben a díszletek, hogy olyan hangulatot adnak, mintha egy színházi előadást néznénk, a történet fontosabb volt, mint körítés, de azért az V. Henriknél jobbat tényleg nem készített, azóta sem.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!