„Kést a magyarok torkára!” – A következő lépés Európa ukránosítása lesz (?)

Egy felelős, hazáját szerető ember nem kívánhatja, hogy magyar vér folyjon Ukrajnában.

Az Európai Bizottság védelmi unióról alkotott víziója lényegében Kijev vég nélküli támogatását jelenti Moszkvával szemben, de a tagállamokat is ellenőrzés alatt tartaná a 2028-ban kezdődő új pénzügyi ciklus reformja által.
Nyitókép: AFP / Ukrainian Presidential Press Service
Legkésőbb 2025 közepén el kell kezdeni a tárgyalásokat az Európai Unió újabb többéves pénzügyi keretéről, amely a 2028-ban kezdődő költségvetési időszakra határozza meg a fő uniós célokat. Az Európai Bizottság az új ciklusra teljes körű költségvetési reformot tervez, amelynek több részlete napvilágra került. Az Ursula von der Leyen vezette testület mandátuma 2029-ig tart, a következő években pedig a tervek szerint megszilárdítja a védelmi uniót, és megvalósítja a klímacélokat. Ehhez visszavágná a tagállamok hatásköreit, csökkentve az országok szuverenitását, elősegítve Európa föderalizálódását.
Brüsszel pénzügyi keretet érintő reformterveiből kiderül, hogy ezeket a terveket egy központosított forráselosztáson keresztül hajtaná végre. Az Európai Bizottság elnöke szerint a ma ismert szakpolitikai megközelítést „programalapú” szemlélet váltaná.
Az EU végrehajtó testülete évtizedek óta hagyományosan irányadónak tartja a Bruegel nevű agytröszt és más brüsszeli székhelyű szervezetek ajánlásait, s ezekből világosan kiderül, milyen elvek mentén kívánja átalakítani az unió finanszírozását.
Az új támogatáspolitika az „európai közjó” szempontjait helyezné a nemzeti és regionális fejlesztési érdekek elé. Ez azt jelenti, hogy Brüsszel olyan tagállami beruházásokra adna csak pénzt, amelyek túlmutatnak az adott ország határain. Ilyenek egyebek mellett a károsanyagkibocsátás-csökkentési beruházások, amelyekből lényegében nemcsak az adott tagállam, hanem az egész közösség profitál.
Az uniós elit úgy véli, a háborúnak mindaddig folytatódnia kell, amíg Ukrajna nem nyer”
Szintén megszabná a bizottság, hogy egy tagállam milyen feltételek mellett kaphatna pénzt az uniós kasszából egy-egy beruházásra. Ilyen feltétel lehet például a nemzeti reformok előírása, a jogállamisági megközelítés, amelyre hivatkozva – egyáltalán nem világos elvárások mentén – az EU jelenleg is visszatartja a hazánknak járó kohéziós források jelentős részét. A szinte teljes körű brüsszeli kontroll érdekében – a bürokráciacsökkentésre hivatkozva – Ursula von der Leyen az említett feltételek teljesítéséhez rendelve egy zsebből finanszírozná az egyes szakpolitikák támogatását jelentő kasszákat, mint a közös agrárpolitika vagy a kohéziós források.
Összefoglalva tehát az Európai Bizottság az új költségvetési ciklusban nem engedné beleszólni a kormányokat az 1200 milliárd euró felhasználásába, a tagállamok a brüsszeli érdekek mentén jutnának csak fejlesztési pénzekhez az uniós kasszából. Ráadásul csak azokra a programokra járna támogatás, amelyek valamelyik uniós prioritást is előmozdítják. Ez a szemlélet garanciát jelentene arra, hogy mindig legyen pénz Ukrajna támogatására, vagyis az Európai Bizottság által megjelölt legfontosabb célra.
A 2028-ban induló költségvetési ciklus legfontosabb finanszírozandó területei között jelölte meg az Európai Bizottság a védelem- és biztonságpolitikát, a digitalizációt, a tiszta ipar stratégiáját, a 2030-ra és 2040-re kitűzött klímacélokat, a hatékony és gyors reakciót az olyan válsághelyzetekben, mint a koronavírus-világjárvány vagy az orosz–ukrán háború gazdasági hatásai. Szintén kiemelten fontos, hogy Európa gazdasága ismét versenyképes legyen, a versenyképesség előmozdításához Brüsszel a szakpolitikák helyett a szorosabb európai integrációt tartja elengedhetetlennek. E prioritásoknak a megvalósítása elképzelhetetlen két fontos, az EU működését érintő változtatás nélkül.
Az egyik reform az uniós költségvetés jelentős növelését célozza, vagyis vagy nagyobb tagállami hozzájárulásra van szükség, vagy az adó- és vámbevételeken keresztül – a tagállamok kárára – a saját uniós bevételi források növelésére. A javaslatok között szerepel egy újabb közös hitelfelvétel is, noha a következő években a járvány utáni helyreállítást célzó programokra felvett 700 millió euró visszafizetése is egyre nagyobb mértékben terhelheti a kiadási oldalt.
A másik fontos brüsszeli cél, hogy az egyhangú tagállami döntéshozatal helyett minden területen minősített többségű szavazással lehessen határozni. A bizottság nem csinál belőle titkot, hogy ez részben azért szükséges, mert a magyar miniszterelnök többször is élt vétójogával. A minősített többségű szavazás, vagyis a lakosságszám alapján számolt többség azonban igazságtalanul érintené az EU keleti felét, mivel a nyugat-európai tagállamok jóval nagyobb lakosságszámuk miatt a keleti országok támogatása nélkül is többséget élveznének.
A Bruegel részletes jelentése szerint az Ursula von der Leyen által kijelölt hosszú távú tervek megvalósításához legalább 400 milliárd eurós többletforrásra lenne szükség az uniós kasszából. Ehhez a tagállamoknak növelniük kellene befizetéseiket, ám a nettó befizető országok erre várhatóan nem lesznek hajlandók, főleg akkor, ha Brüsszel a továbbiakban nem szívesen finanszírozná a tagállami programokat, ha nem a közös célokat szolgálják.
A 2004 után csatlakozó országok várhatóan nem növelnék a hozzájárulásukat. Ennek oka egyrészt a szűkös nemzeti költségvetés, másrészt a brüsszeli kontroll az új tagállamok számára kulcsfontosságúnak számító kohéziós források felett.
Az Európai Unió tagállamai ráadásul megosztottak a kelet-európai háború kérdésében, az Európai Bizottság viszont legfontosabb feladatának Ukrajna feltételek nélküli támogatását tekinti mind a harctéren, mind az újjáépítésben. Brüsszel szerint ugyanis Kijev segítségével, rajta keresztül lehet megteremteni Európa hosszú távú biztonságát.
Az EU-s vezetés és a brüsszeli elemzőközpontok világosan fogalmaznak: az Európai Unió feladata lesz Ukrajna támogatása fegyverekkel és pénzügyi eszközökkel. Úgy vélik, a háborúnak mindaddig folytatódnia kell, amíg Ukrajna nem nyer. Ez pedig csak hosszú anyagháborúban lehetséges, amelyben felmorzsolódnak Moszkva erőforrásai. Ezt a célt Ursula von der Leyenék szerint semmiképp nem szabad feladni, egyrészt egzisztenciális okokból, másrészt az EU jövőbeli védelmében.
A brüsszeli döntéshozók arra számítanak, hogy az Egyesült Államok a választás eredményétől függetlenül fokozatosan kivonul az orosz–ukrán konfliktusból. Noha az EU védelmi prioritásai ma is a NATO-n keresztül valósulnak meg, a félelmek között szerepel, hogy a kontinensen évtizedek óta meghatározó amerikai kontingensek szerepvállalása fokozatosan csökken. Európának ki kell építenie védelmi iparát, ebben pedig – a bizottság elnökének szavai szerint – Ukrajnára kell támaszkodnia.
A jelentések mindegyike az orosz agresszió európai támogatói között tartja számon a „szélsőjobboldalt”, vagyis az olyan szuverenista vezetőket, mint Orbán Viktor magyar vagy Giorgia Meloni olasz kormányfő. Idesorolják az Európai Parlament harmadik legnagyobb frakciója, a Patrióták Európáért képviselőit is, akiktől példátlan módon visszatartanak minden fontosabb pozíciót.
Az új támogatáspolitika az »európai közjó« szempontjait helyezné a nemzeti és regionális fejlesztési érdekek elé”
Mindez tehát azt jelenti, hogy az EU vezetése a következő években várhatóan fokozza a nyomást Magyarországon, és mindent megtesz azért, hogy a Fidesz 2026-ban elveszítse az országgyűlési választást. Ezt jól mutatja, hogy az Európai Néppárt és vezetője, Manfred Weber az utóbbi időben többször nyíltan felvállalta, hogy Magyar Pétert, a hazai ellenzék új vezetőjét szeretné a kormány élén látni. A következő időszak nagy kérdése ezért, hogy a Tisza képviselői milyen mértékben támogatják az Európai Parlamentben a brüsszeli célokat, és kiállnak-e a nemzeti érdekek mellett.
Az új pénzügyi ciklus többletforrásigényét 400 milliárd euróra becsülik a szakmai szervezetek és maga a bizottság is. Ez megegyezik a közös agrárpolitika költségvetésével. A KAP külön kasszaként garantálja a gazdák termelését elősegítő közvetlen támogatásokat és a beruházási, fejlesztési pályázatok forrásait. Egyes szakértők szerint az uniós költségvetés egyharmadát kitevő agrárkassza túlméretezett, ezért 2028-tól átfogó reformot javasolnak. Brüsszel erre már tett is javaslatot, mivel az elhatárolt uniós szakpolitikákat egy kalapból finanszírozná, amelybe az agrártámogatások is beletartoznának. A tervek között szerepel a teljes mértékben uniós forrásból finanszírozott területalapú és termeléshez kötött közvetlen támogatások 50 százalékos tagállami társfinanszírozási rendszerének kialakítása. Az uniós bürokraták a területalapú támogatások rendszerét is megváltoztatnák, fokozatosan bevezetve a jövedelemalapú forráselosztást. Brüsszel szerint ugyanis nem az élelmiszer-előállítás ösztönzőjeként kellene tekinteni az agrárköltségvetésre, hanem a környezeti célok megvalósításához kellene hozzárendelni a támogatásokat, a nagy birtokméretű gazdaságok hektáronkénti támogatását pedig meg kellene szüntetni. A területalapú és a termeléshez kötött támogatásokat, vagyis az újraelosztáson alapuló megközelítést az EU vezetése teljes mértékben felszámolná. Bevezetne ugyanakkor egy környezeti kreditrendszert, vagyis a természeti erőforrások védelmében tett vállalásokhoz rendelné a forrásokat.
Az agrárpénzeknél is irányadó lenne az „európai közjón” alapuló szemlélet, vagyis a bizottság adott esetben előírhatja egy-egy tagállamnak például azt, hogy milyen migrációs politikát kell folytatnia ahhoz, hogy a gazdálkodók hozzájussanak a most még tevékenységük szerint alanyi jogon járó forrásokhoz.
A gazdák támogatási rendszerének átalakítása szakértők egybehangzó véleménye szerint veszélyeket hordoz, mivel a közvetlen támogatási rendszer kiszámíthatóságot jelent, és a versenyképességet erősíti. Amennyiben e forrásokat elvonnák a nagy termelőktől, és a kisebb gazdaságoknak vagy a tervek szerint az ökológiai gazdálkodást folytatóknak adnák, azzal veszélybe sodornák Európa élelmezésbiztonságát. A kistermelők és a biogazdaságok ugyanis nem tudják helyettesíteni a nagyüzemi alapanyag-termelést, a forrásmegvonás pedig csökkenti a nagyobb termelők versenyképességét, ezáltal a termésmennyiséget.
Noha Ursula von der Leyen a gazdákkal folytatott stratégiai párbeszéd során ígéretet tett arra, hogy a bizottság nem hoz a hozzájárulásuk nélkül fajsúlyos döntéseket, a tervezett programokból ennek ellenkezője derül ki. A későbbiekben a mezőgazdaságra is kiterjesztenék a klímacélok eléréséhez szükséges kibocsátáscsökkentési szigort, vagyis az előző uniós parlamenti ciklusban megbuktatott európai zöldmegállapodás a 2029-ig tartó bizottsági mandátum alatt is tovább élne.
Az uniós vezetés a következő időszakban várhatóan mindent elkövet azért, hogy az alapszerződéseket is érintő mélységi reformokhoz megnyerje az Európai Parlamentet. A két legnagyobb képviselőcsoport, a Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége, valamint az Európai Néppárt tagjai, illetve az Újítsuk Meg Európát, a fogyatkozó Baloldal az Európai Parlamentben nevű frakció és a Zöldek – Európai Szabad Szövetség nagy eséllyel támogatják a föderalizációs kísérleteket, ám a megerősödő jobboldal nagy kihívást jelenthet.
A tagállamok is keresztülhúzhatják a bizottsági terveket, hasonlóan az előző ciklushoz. Ennek oka egyrészt, hogy a nemzeti szuverenitás visszavágását célzó tervek ellentétesek az országok érdekeivel, másrészt a nemzeti kormányok jövője szorosan összefügg az emberek megítélésével, az Európai Bizottság vagy az Európai Parlament tisztségviselőinek viszont nem kell felelősséget vállalniuk közvetlen döntéseikért, mert róluk és az ő pozíciójukról nem szavaz Európa népe.