A brüsszeli döntéshozók arra számítanak, hogy az Egyesült Államok a választás eredményétől függetlenül fokozatosan kivonul az orosz–ukrán konfliktusból. Noha az EU védelmi prioritásai ma is a NATO-n keresztül valósulnak meg, a félelmek között szerepel, hogy a kontinensen évtizedek óta meghatározó amerikai kontingensek szerepvállalása fokozatosan csökken. Európának ki kell építenie védelmi iparát, ebben pedig – a bizottság elnökének szavai szerint – Ukrajnára kell támaszkodnia.
A jelentések mindegyike az orosz agresszió európai támogatói között tartja számon a „szélsőjobboldalt”, vagyis az olyan szuverenista vezetőket, mint Orbán Viktor magyar vagy Giorgia Meloni olasz kormányfő. Idesorolják az Európai Parlament harmadik legnagyobb frakciója, a Patrióták Európáért képviselőit is, akiktől példátlan módon visszatartanak minden fontosabb pozíciót.
Az új támogatáspolitika az »európai közjó« szempontjait helyezné a nemzeti és regionális fejlesztési érdekek elé”
Mindez tehát azt jelenti, hogy az EU vezetése a következő években várhatóan fokozza a nyomást Magyarországon, és mindent megtesz azért, hogy a Fidesz 2026-ban elveszítse az országgyűlési választást. Ezt jól mutatja, hogy az Európai Néppárt és vezetője, Manfred Weber az utóbbi időben többször nyíltan felvállalta, hogy Magyar Pétert, a hazai ellenzék új vezetőjét szeretné a kormány élén látni. A következő időszak nagy kérdése ezért, hogy a Tisza képviselői milyen mértékben támogatják az Európai Parlamentben a brüsszeli célokat, és kiállnak-e a nemzeti érdekek mellett.
A gazdák pénzére fáj a bizottság foga
Az új pénzügyi ciklus többletforrásigényét 400 milliárd euróra becsülik a szakmai szervezetek és maga a bizottság is. Ez megegyezik a közös agrárpolitika költségvetésével. A KAP külön kasszaként garantálja a gazdák termelését elősegítő közvetlen támogatásokat és a beruházási, fejlesztési pályázatok forrásait. Egyes szakértők szerint az uniós költségvetés egyharmadát kitevő agrárkassza túlméretezett, ezért 2028-tól átfogó reformot javasolnak. Brüsszel erre már tett is javaslatot, mivel az elhatárolt uniós szakpolitikákat egy kalapból finanszírozná, amelybe az agrártámogatások is beletartoznának. A tervek között szerepel a teljes mértékben uniós forrásból finanszírozott területalapú és termeléshez kötött közvetlen támogatások 50 százalékos tagállami társfinanszírozási rendszerének kialakítása. Az uniós bürokraták a területalapú támogatások rendszerét is megváltoztatnák, fokozatosan bevezetve a jövedelemalapú forráselosztást. Brüsszel szerint ugyanis nem az élelmiszer-előállítás ösztönzőjeként kellene tekinteni az agrárköltségvetésre, hanem a környezeti célok megvalósításához kellene hozzárendelni a támogatásokat, a nagy birtokméretű gazdaságok hektáronkénti támogatását pedig meg kellene szüntetni. A területalapú és a termeléshez kötött támogatásokat, vagyis az újraelosztáson alapuló megközelítést az EU vezetése teljes mértékben felszámolná. Bevezetne ugyanakkor egy környezeti kreditrendszert, vagyis a természeti erőforrások védelmében tett vállalásokhoz rendelné a forrásokat.