Itt a bejelentés: lebuktathatja a lekezelő, hanyag egészségügyi alkalmazottakat a kormány új fejlesztése
Több millió magyar embernek segíthet a változás.
Az iskolai osztályozásnak megfelelően értékelhetik a betegek egyebek közt az ellátás minőségét, a dolgozók hozzáállását és a tisztaságot.
Az orvosi ellátás minőségéről és körülményeiről októbertől lehet visszajelzést adni az EgészségAblak applikációban – írja az Index, amely ismerteti, hogy Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára a minap arról számolt be, november 20-ig már több mint hárommillióan töltötték le az applikációt. A betegek nagy arányban töltötték ki a digitális kérdőívet az EgészségAblakon keresztül.
Magyarországon évente több mint 60 millió orvos-beteg találkozás történik, 300-nál is több intézményben. A felmérések szerint a betegellátás során az embereknek az egyik legnagyobb bonyodalmat a szakrendelésekre történő időpontfoglalás jelenti, a magánorvosokhoz pedig főként a mielőbbi ellátás miatt fordulnak.
Ezért fejlesztették ki az országos digitális időpontfoglaló rendszert, aminek részeként az EgészségAblak mobilapplikációban júliusban meg is nyílt erre a lehetőség, ahol
mindössze egy percet vesz igénybe az online előjegyzés a szakrendelésre.
Akik a gyorsabb ellátás érdekében hajlandók lakóhelyüktől távolabbi intézménybe menni, az időpont közelsége alapján választhatnak nem beutalóköteles szakrendelések közül.
Az applikációban lehetőség van az időpontfoglalás mellett a lefoglalt időpont módosítására vagy törlésére is, ez újabban már a beutalóköteles vizsgálatoknál is elérhető.
Az EgészségAblakban november 21-én 134 intézményben 3453 szakrendelésre 280 ezer szabad időpont volt idén, február végéig 902 ezer, összesen 1,3 millió. Az ezzel összeköttetésben álló EgészségAblak applikáció folyamatosan bővül új funkciókkal, ilyen például az eBeutalónál felugró időpontfoglalás is. Adatbiztonság szempontjából kiemelkedő rendszerekről van szó, egy menüpont színén sem változtatnak anélkül, hogy ne egyeztetnének adatbiztonsági szakemberekkel.
Az EgészségAblak név az információs és betegfelvételi ablakra utal.
Egészségügyi digitális tárcaként működik, ahol minden betegellátással kapcsolatos dokumentum, lelet, recept, beutaló, egészségügyi adat egy helyen elérhető.
Több országhoz képest előrébb vagyunk az egészségügy digitalizációjában, például Németországban csak most kezdik el az e-recept bevezetését.
Az EgészségAblak GPS-alapú gyógyszertárkeresője naprakész információkat tartalmaz, főleg a nyitvatartás kapcsán pontosabb, mint ha az interneten keresnénk a gyógyszertárat. Az egészség A–Z menüpont alatt pedig megbízható, orvosok által lektorált szócikkek találhatók a betegségekről, egészségügyi állapotokról, hasznos tudnivalókról. A felhasználók körében ez az egyik kedvenc funkció.
Az EgészségAblak applikációban októbertől van lehetőség értékelni az orvosi ellátás minőségét. A kérdőív pushüzenet formában akkor ugrik fel, amikor a beteg kilép a rendelőből. Az új funkciónál ezt azért tartották fontosnak, mert a friss benyomásról általában szívesebben osztják meg tapasztalataikat az emberek. Azért csak néhány szempont alapján várnak visszajelzést, hogy biztosan beérkezzenek a válaszok.
Az ellátás minőségére, az egészségügyi dolgozók hozzáállására, az időpontfoglalás gördülékenységére, az intézményi tájékoztatásra,
a tisztaságra vonatkozó kérdésekre várják a lakosság véleményét az orvosi ellátás után. A kérdőív arra is rákérdez, az ambuláns lapon rögzített ellátásokat valóban megkapta-e a beteg.
Ezt is ajánljuk a témában
Több millió magyar embernek segíthet a változás.
Egy esetleges téves rögzítésről korábban nem feltétlenül szereztek tudomást a betegek, most az EgészségAblakban ez azonnal láthatóvá válik, és azt az ellátás helyén rögtön, vagy akár a betegjogi képviselőnél, vagy a 1812-es, ingyenes telefonszámon is lehet jelezni.
Egy nagyjából 30 kérdésből álló listát redukáltak a legfőbb fókuszpontokra irányuló öt kérdésre, köztük olyan vissza-visszatérő problémára, mint az egészségügyi kommunikáció. Mindenki számára érthető, könnyen kezelhető alkalmazást akartak létrehozni,
így a betegelégedettségi visszajelzés funkció is az iskolai rendszerben megszokott 1–5 értékeléssel működik.
A kitöltés után a válaszok anonim módon, személyes adatok megjelölése nélkül érkeznek be. A betegek többsége a vizsgálat után elégedett: az első hat hétben 217 ezren töltötték ki a kérdőívet, az értékelések döntő többsége ötös, vagyis a legmagasabb pontszám.
Az összesített válaszok végeredménye minden szempontra jó vagy nagyon jó, vagyis a kitöltők tapasztalatai alapján a mindennapi találkozásuk az egészségügyi ellátással pozitív. Az orvosi szakértelemre a kérdőívet kitöltők 90 százaléka adott ötöst, a tisztaságra pedig 75 százalékuk adta a legmagasabb pontot. Az egészségügyi személyzet hozzáállásával 95 százalék volt teljesen elégedett, az intézményi tájékoztatással pedig 78 százalék. Utóbbiba a portástól elkezdve a betegfelvételi pontokon át az orvosok és az asszisztensek információátadása is benne van, csakúgy, mint a betegirányító táblák.
Nyitókép: Képernyőfotó / Magyar Nemzet
Kapcsolódó vélemény
Egy olyan összetett rendszert nem lehet csak pénzzel egy csapásra hibátlanná varázsolni, mint az egészségügy.