Burleszk pankrációból a teljes depresszióba – ilyen lett Godzilla Minus One
Bűn és bűnhődés az 1940-es évek, háború sújtotta Japánjában, ahol bár Godzilla is hatalmas pusztítást végez, ez ahhoz képest semmi, amit az emberek alapból is átéltek.
Az atombomba hatására lehetett volna polip, a feje helyén gombafelhővel, végül azonban egy olyan szörnyeteg született, amely évtizedekre megágyazott a műfajnak.
Nyitókép: Embassy Pictures, Getty Images, Godzilla – Gojira
Sok-sok mítosz kering az 1954-es Gojira gyártásával kapcsolatban, ezek közül pedig az egyik az, hogy ez és A hét szamuráj (1954) leforgatása majdnem csődbe vitte a Tohót. Azonban ott van még egy, szintén ebben az évben készült Toho-film, az I. Szamuráj: Musashi Miyamoto (1954). Elmondható, hogy mindhárom produkció drágább lett a korábbi japán filmeknél, emiatt pedig komoly pénzügyi kockázatot jelentettek a Toho számára.
Arra azonban nincs bizonyíték, hogy a Tohót valaha is a csőd veszélye fenyegette volna. A Toho 1954-ben összesen 68 játékfilmet adott ki. És hogy ezek közül mik lettek a legsikeresebbek? Sorrendben A hét szamuráj, a Szamuráj I: Musashi Miyamoto és a Gojira.
Más kérdés, hogy miközben Kuroszava mesterműve hivatkozási alappá vált, amihez a magasabb filmművészet és az amerikai kultúra is előszeretettel nyúlt, a Gojira egészen más utat járt be. A legendás szörnyfilm ugyanis nemcsak hivatkozási alapot jelent mind a napig, de komoly és egyben majdhogynem állandó bevételi forrássá vált a keleti és nyugati filmiparban. Erre pedig a közel 40 folytatás és újraértelmezés jelenti a bizonyítékot.
Sokan leírták már, de nem lehet elégszer: Japán az egyetlen olyan nemzet, amely ellen atomfegyvert vetettek be. A Gojira pedig a kezdetektől úgy készült, hogy erre egyértelműen utalt. Így az is felmerült a tervezési fázisban, hogy a szörnyeteg feje a gombafelhőt juttassa a nézők eszébe. De nem ez az egyetlen kapcsolódás a szörnyű japán valósággal.
A film nyitójelenetét az a megtörtént Lucky Dragon No. 5-incidens ihlette, amikor az azonos nevű japán halászhajó legénysége és a teljes fogás szennyeződött az Egyesült Államok Castle Bravo hidrogénbomba-kísérletének köszönhetően, az első ilyen bomba felrobbantása okozta radioaktivitástól. Ez az eset nagy vitát váltott ki Japánban, különösen a hajó rádiósa, Aikicsi Kubojama halála után. A film eredeti forgatókönyve ráadásul még egyértelműbbé tette a valós események hatását, mivel egy olyan jelenettel kezdődött, amelyben egy hasonlóan szennyezett hajó érkezik a partra, melynek a teljes legénysége eltűnt.
Az első Gojira-filmet és folytatásait rendező Honda Isiró életrajzának egyik szerzője, Steve Ryfle azonban arról is beszélt egy interjúban, hogy bár sokan kizárólag az atombomba metaforájaként könyvelik el az óriásszörny megjelenését, az nemcsak a háborús pusztításról, hanem a fejlődő tudomány veszélyeiről is szól, amire Dr. Serizawa dilemmája a bizonyíték. Bevesse a fegyverét a szörnyeteg ellen vagy ne?
Érdekességek:
A filmhez használt Godzilla-jelmez annyira rámelegedett viselőjére, hogy Nakadzsima Haruo gyakran elájult. A férfi elmondása szerint a nagy hővel járó stúdiófény miatt a ruhán belüli hőmérséklet elérte a 60 Celsius-fokot, és az sem volt ritka, hogy Nakadzsima egy csészényi izzadságot hagyott a jelmezben. Nakano Terujosi, speciális effektes, aki a későbbi Godzilla-filmekben dolgozott együtt Nakadzsimával, így nyilatkozott egy interjúban: „A Godzilla-ruhában nagyon sötét, magányos és elszigetelt volt. Az a személy, aki ezt a ruhát viseli, ideges és szorongó. Nyáron nagyon meleg, pokollá válhat a viselete. De Nakadzsima úr mindig kitartott. Víz alatt játszott a ruhában, a föld alá temették, pirotechnikai robbanásokat állt ki... és mindezek mellett is mindig Godzilla volt.”
A radioaktivitás és az atombomba azonban csak az első Godzilla-filmnek volt központi eleme, ez később nem igazán került előtérbe az olyan újabb japán filmekig, mint például a Godzilla Minus One, amely talán mind közül a leghűségesebb követője a filmklasszikusnak. Az 1954-es produkciót követően a földönkívüli veszélyek mellett többek között a környezetszennyeződés is felbukkan a háttérben, mint fontos elem.
Ezt is ajánljuk a témában
Bűn és bűnhődés az 1940-es évek, háború sújtotta Japánjában, ahol bár Godzilla is hatalmas pusztítást végez, ez ahhoz képest semmi, amit az emberek alapból is átéltek.
A japán film története viszonylag egyszerű. Mivel több hajó is felrobban és elsüllyed az Odo-sziget közelében, Kyohei Yamane professzor, a lánya, Emiko, valamint Hideto Ogata tengerészgyalogos a szigetre indulnak, hogy kivizsgálják a történteket. A helyszínen aztán szemtanúi lesznek, ahogy a helyiek által Godzillának nevezett óriási szörny felbukkan és pusztításba kezd. Közben megismerjük Emiko barátját, a tudós Serizawát, aki egy új, oxigénpusztító fegyvert fedezett fel.
Amikor pedig a hadsereg már képtelen megállítani a Tokiót és más japán városokat fenyegető Godzillát, Emiko a szerelme előtt is felfedi Serizawa titkát, a tudósnak pedig el kell döntenie, hogy találmányát hajlandó-e leleplezni és Godzilla megölésére használni.
Így egyszerre egy szörnyfilmet kapunk, a tomboló Godzilla főszereplésével; de az 1954-es Gojira emellett kőkemény dráma is; nem utolsó sorban maga a felfedezés és annak szerepe is komoly hangsúllyal rendelkezik. Egy felfedezés maradjon-e inkább titok? Vagy váljon fegyverré? A drámai részhez azért az is hozzátartozik, hogy a majdnem 100 percből sokáig egyáltalán nem Godzilla a lényeg, utána pedig egy-egy jelenetnél konkrét háborús élményeket dolgoztak fel az alkotók.
Hogy, hogy nem, Amerika azért ebből a személyes traumából is elkészítette a saját verzióját, miután Joseph E. Levine 25 000 dollárért megvásárolta a film jogait, majd az Egyesült Államokban és világszerte Godzilla, King of the Monsters! címmel egy 80 percre rövidített verziót mutatott be 1956. április 27-én. Ebbe Raymond Burr kanadai színész is bekerült néhány új jelenettel, amiket Honda felvételeivel vegyítettek, közben eltávolítva a japán változat számos súlyos és fontos elemét.
Mégis, minden negatívuma ellenére ez a verzió lett az, amely a karaktert és a franchise-t is világszerte megismertette a közönséggel.
Ezt is ajánljuk a témában
A pápaválasztás misztikuma eddig viszonylag rejtve volt az átlag halandó előtt, de az utóbbi időben kapunk némi betekintést. A Konklávé is ezt biztosítja, de nem biztos, hogy örülünk neki.
Így 70 év után már nehéz objektíven értelmezni és értékelni egy olyan filmet, amibe egy nemzet tragédiája is bele lett sűrítve. Tény, hogy a Godzilla felett sok szempontból elment az idő, így technikai megoldásai a színészi játékkal együtt (kivétel Simura Takasi) hagynak kívánnivalót maguk után. Legalábbis, ha kifejezetten kritikus szemmel nézünk a produkcióra, figyelmen kívül hagyva annak korát. Ebben az esetben
azért az egyébként remek makettek is szembetűnőek, ahogy a gumijelmezes megoldás is, ezzel valóban kritizálhatóvá, ezzel együtt viszont egyedivé és drámai jellege mellett kifejezetten bájossá téve egy-egy elemét.
De ha a többség elnézi nekem, akkor mindezt meghagyom másnak. Már csak azért is, mert mindent egybevetve a Gojira a saját idejében remekmű volt, olyan zenével, amely a mai napig kiemelkedő és felidézhető, ahogy tették azt sokan Ifukube Akira művével. Hatásai pedig kimondottan jelentősek, amivel évtizedekre előre meghatározott egy filmzsánert. Ha olyanokkal vetjük össze, mint a szintén 1954-es Them! (Gordon Douglas), vagy az 1955-ös Tarantula, avagy az Óriáspók (Jack Arnold), érezni a szörnyfilmek közötti kapcsolódási pontot, ami a felfegyverkezés, az atomveszély és a hidegháború hatására született meg.
És ugyan mindegyik korszakos klasszikus, amik egyformán megérdemlik a figyelmet mind hangulatuk, mind megoldásaik okán, mégis a Gojira az, amely aztán Godzilla formájában végképp formálta a jövőt.
A kaiju-filmekre (óriásszörnyes produkciók, mint a Gamera, a Tűzgyűrű vagy az Ultraman) gyakorolt hatásai vitathatatlanok, ahogy az a 70 év és több mint harminc folytatás és variáció is, amely megszületett ezen idő alatt. Persze, a Godzilla-filmek átmentek burleszk pankrációba, ezzel némileg az élét véve a komoly, drámai történetnek, de a rossz filmek legjobbjaiként ezek a Godzilla-folytatások is beleírták magukat a történelembe.
Ezt is ajánljuk a témában
Godzilla, a szörnyek királya új táncra hívja Kongot, de végül másokkal együtt zúzzák le Brazíliát.
Érdekességek:
Számos nagy rendező, így például George Lucas is rajong a filmért, ami komoly hatással volt rá a Star Wars készítése előtt, hiszen a makettek és speciális effektek elvét is innen vette. De egy interjúja során John Carpenter rendező (Halloween, A dolog, A köd stb.) is csak szuperlatívuszokban tudott róla beszélni: „Először 1956-ban, nyolc éves koromban láttam a Godzillát. A film akkor komor félelemmel töltött el. Nem a Tokiót elpusztító szörnyeteg, hanem az általános hangvétel, a szomorúság, a gyász és a rettegés érzése miatt. Japán az egyetlen nemzet, amely elszenvedte a két városára ledobott atombombát, és a Godzilla komoly utat nyitott az ezt követő érzelmeknek és hangulatnak, amit egy óriási szörnyfilmnek álcázott.”
A legutolsó japán változat, az előzményként szolgáló Godzilla Minus One emellett végre nemcsak visszatért a gyökerekhez, hanem ehhez méltó módon a drámát is kellően kihangsúlyozta, közben teljesen szakítva az elmúlt évtizedekre jellemző komikummal. Így tehát arra is van remény, hogy a szörnyek királya nemcsak az agyatlan, nagy szörnybunyókat tartalmazó mainstream látványfilmek között hordhatja büszkén a koronáját, de akár a komolyabb mondanivalóval rendelkező alkotások között is.
70 éves lett az eredeti, első Godzilla
Nemhogy Godzilla-filmből! Mondhatnánk, de nincs így. Persze, bőven akadnak nézhetetlennek mondott, jóval gyengébb darabok az összes elkészült epizód között, de ha nem vesszük komolyan, ezek is szórakoztatóak lehetnek. Amik pedig a teljesség igénye és nem objektív sorrend alapján legjobbak:
Mindent egybevetve boldog születésnapot kívánunk a szörnyek királyának, és így 70 esztendő, valamint a Minus One után azt is, hogy ha egyszer igazán megfárad és eljár felette az idő, akkor méltósággal vonuljon nyugdíjba, valami hasonló minőség mellett, ne pedig olyannal, mint az 1967-es Son of Godzilla.