Ha jól értem, azokra a szerzőkre gondol, akik a „Voegelin-galaxishoz” tartoznak. Ők fontos könyveket írtak, amelyek bevezetések Voegelin gondolkodásába vagy azt értelmezik. E tekintetben olyan szerzőket tudok ajánlani, mint Eugene Webb, Barry Cooper, Ellis Sandoz, vagy Sylvie Courtine-Denamy francia filozófus (aki franciára fordította Voegelint). Ami a kérdés másik felét illeti, ezt a kívülállóknak kellene megválaszolnia. Voegelin, szemben Leo Strausszal, sosem akart iskolát alapítani.
Mindig arra biztatta a „fiatalokat” (így mondta), hogy találják meg a saját útjukat. És a tanítványai pontosan ezt tették, kutatva például az alkotmányosságot, az amerikai politikát és társadalmat, a kínai civilizációt, a nemzeti szocializmust, és így tovább. De voltak köztük regényírók is. Ezen szerzők munkáiban rá lehet bukkanni Voegelin hatására, ki lehet mutatni a voegelini inspirációt. Szóval van egy meglehetősen gazdag tudományos irodalom, amit így vagy úgy, de Voegelin munkája gyümölcsének tarthatunk. Jelentős és eredeti alkotások születtek Voegelin hatására.
Ha jól tudom, egy ponton Voegelin úgy döntött, hogy fő műve, a Rend és történelem sikertelen. Ez így volt, vagy ez egy mítosz?
Ez egy mítosz. Voegelin sosem döntött úgy, hogy a Rend és történelem projektje sikertelen. Az igaz a megközelítésére, hogy mindig a kutatott anyag vezette, és egy ponton úgy értelmezte azt, hogy újra kell struktúrálnia a projektet. Világosan elmagyarázta ezt a negyedik kötet, Az ökumenikus kor elején. Részemről írtam egy külön cikket erről az újrastruktúrálásról.
Voegelin nem szerette, ha konzervatívnak nevezték. Ő minek mondta magát, ha egyáltalán elfogadott bármilyen címkét?
Való igaz, hogy Voegelin számos alkalommal elutasította a konzervatív címkét. Ez egyértelműen kiderül a levelezéséből, ahol világosan fogalmaz. De
elutasította az összes többi címkét, amit mások rá próbáltak aggatni: a „neotomistát”, a „platonistát”, a „metafizikust” és másokat.
Az írásaiban olyasmi kitételekkel találkozunk, hogy „a filozófusnak felelőssége van”, vagy hogy „a filozófus válasza az, hogy…”. Így aztán azt mondhatjuk, hogy filozófusnak tartotta magát, annak igaz értelmében: „a bölcsesség szeretője”, ahogy Platón dialógusaiban meg van formálva.