Szintet kell lépnie az illiberális politikai alternatívának – Lánczi András a Mandinernek
Ki a választás vesztese? Min kell változtatnia a Fidesznek? Történt-e konzervatív fordulat Európában? Interjú a filozófussal.
Eric Voegelin amerikai jobboldali gondolkodó csúnyákat mondott Marxról – mutat rá a Mandinernek Lánczi András filozófus a Voegelinről rendezett MCC-s konferencia kapcsán. De szóba került a magyar életforma csodája, az EU és az európai jobboldal alapproblémái is. Interjúnk.
Fotó: Ficsor Márton
A politikai filozófia európai központjáról, az MCC sikeres Voegelin-konferenciájáról és az európai jobboldal problémáiról beszélgettünk Lánczi Andrással, az MCC Politikai Filozófia Európai Központjának vezetőjével. Az MCC október 10-11-én rendezett nagyszabású konferenciát Eric Voegelinről, a huszadik századi konzervatív gondolkodás egyik meghatározó alakjáról „Miért a filozófia? Hogy visszafoglaljuk a valóságot!” címmel, melyen a legtöbb meghatározó kortárs Voegelin-tanítvány és -kutató részt vett. Az interjúban szóba kerül az európai jobboldal problémája, az Orbán-rendszer, a magyar életforma, az EU és a modern tudomány is.
ERIC VOEGELIN (1901-1985) kölni születésű német konzervatív politikai filozófus. A Bécsi Egyetemen tanult politológiát, s ugyanitt lett politológia professzor a jogi karon. 1938-ban azonban feleségével együtt a Bécset elfoglaló náci csapatok elől az Egyesült Államokba emigrált, ahol 1944-ben megkapta az amerikai állampolgárságot. Amerikában élete nagy részét a Louisianai Állami Egyetemen és a kaliforniai Stanford Egyetem Hoover Intézetében töltötte. Sokat kritizálta a racionalizmust; a keresztény remény, azaz Krisztus második eljövetelének immanentizálását, azaz azt az utópikus elképzelést, hogy a mennyeket meg lehet valósítan ia földi világban; és a gnoszticizmus modern megjelenési formáit. A gnoszticizmus olyan irányzat volt, főleg az ókorban, ami azt tanította, hogy a kiválasztottak számára elérhető egy felsőbbrendű tudás, és ezáltal megszabadulnak az evilági kötöttségektől, melyek csak az eme felsőbbrendű tudásban nem részesülőkre vonatkoznak. Voegelin a modernitás egész elitjét gnosztikusnak tartotta, sőt mint a modernitás nagy kritikusa, úgy tartotta, hogy az eleve gnosztikus vállalkozás. Hangsúlyozta, hogy van külső, objektív rend. Erről szól fő műve, az ötkötetes Order and History (Rend és történelem). A Science, Politics and Gnosticism (Tudomány, politika és gnoszticizmus) is fontos munkája, akárcsak az NKE Molnár Tamás Kutatóközpont által pár éve kiadott Új politikatudomány. Munkái összkiadása 34 kötetre rúg. Németül és angolul írt. Ő maga tiltakozott a(z amerikai értelemben vett) konzervatív jelző ellen, de Egedy Gergely professzor is a konzervatívok közé sorolja az amerikai konzervatív gondolkodásról szóló kötetében. Voegelin filozófiáját G. Fodor Gábor mutatta be magyarul Kérdéstilalom című munkájában.
Miért rendeztek konferenciát Eric Voegelinről?
Itt van az MCC-ben az általam vezetett Európai Politikai Filozófiai Központ, azokkal a célokkal, amiket két éve meghirdettünk. Ennek lényege, hogy a klasszikus politikai filozófiához fordulunk, illetve azokhoz, akik ahhoz fordultak az életükben és a 20. században. Ezért tartottunk konferenciát tavaly Leo Straussról, halálának ötvenedik évfordulóján, most pedig Voegelinről, egyszerűen azért, mert ők jó barátok voltak Straussal. Egész kötetnyi levelezésük jelent meg. Molnár Tamás, az ismert amerikai magyar jobboldali gondolkodó egyszer a Magyar Nemzetbe írt egy cikket Voegelinről, amit azzal fejezett be, hogy mivel Voegelin nem volt a liberalizmus bajnoka, ezért sikere a mai világban eléggé korlátozott. És ez azért volt, mert szembe ment az egész modernitással, és szembe ment a modern társadalomtudománnyal, akárcsak Strauss. Szerintem a legtömörebben az a lényeg.
Mit üzen a konferencia címe?
A címet az önéletrajzi reflexióit tartalmazó könyvecskéből vettük, ez annak az egyik fejezetcíme. Ez a fejezet tartalmazza Voegelin egész társadalomfilozófiájának lényegét. Jól eltaláltuk, mert nagyon motivált minden előadót. A dolog lényege, hogy
teljes tévúton jár a modern tudásipar, ahogy most éppen nevezzük, de az egész társadalomtudomány is.
Valójában nem a valósággal foglalkozunk, hanem a fantáziánk szülte világokkal, abban járkálunk, és a valóságnak már semmi jelentősége nincsen. Ez a modernség, és ez ellen ment Voegelin egész gondolkodása. Nagyon érdekes nyitóelőadást tartott a Boston Politics híres szerzője, Tilo Schabert, aki Voegelin tanítványa volt; arról beszélt, hogyan dolgozott Voegelin, mikor mi izgatta, miért, s hogy miféle ember volt. Schabert nem olvasta fel az előadását, hanem szuggesztívan beszélve járkált fel-alá, gesztikulált, mesélt. Ugyanezt csinálta Andreas Kinneging, a Leideni Egyetem professzora, aki Voegelin Marx-képéről beszélt. Voegelin egyébként azt tartotta, hogy Marx „intellektuális csaló” – ezt így írta le egyik munkájában. De Tilo Schabert és Andreas Kinneging előadásmódjának jelentősége van. Voegelin ugyanis platonista volt.
Akik beszélgettek, és az írott szöveget már degradációnak tartották?
Pontosan. De a konferencia számos előadója klasszikus felolvasós előadást tartott. Kinneging meg szembesített minket: tetszene ez Voegelinnek, aki úgyszintén fejből adott elő? Nem arról van szó, hogy az igazság keresése érdekében dialóguson keresztül beszélünk, és kérdezünk?
És ezt nagyon fontos a kérdező, mert a modernségnek az egyik legnagyobb bűne, amit ebben az egyébként fantasztikus könyvben leírt Voegelin, hogy kérdéstilalmat állít. Szerinte a modern, tudományosnak nevezett elméletek – és itt különösen is emlegeti Hegelt, Marxot és Nietzschét, meg még jó pár szerzőt – valójában kinyilatkoztattak. Azt állították, hogy abszolút tudás birtokában vannak. Innen van a gnoszticizmus problémája, az, hogy valójában ezek modern gnosztikusok. És mivel gnosztikusok, ezért úgy érvelnek, hogy az érvelés része, hogy az ő előfeltételezésüket nem lehet megkérdőjelezni.
Nem kérdezheted meg, hogy most Marxnak a kizsákmányolás-elmélete, amin alapszik az egész, az most az hogy is van? Ez a kérdéstilalom, amit G. Fodor Gábor a Voegelinről szóló könyvének címévé is tett. S ezért van ott a gnoszticizmus-kritika Voegelin szinte minden munkájában. Szóval Kinneging rámutatott, hogy az volna a lényeg, hogy kérdezünk, és állandóan próbáljuk megérteni a dolgot egy interakcióban, beszélgetésben, ahogy a szókratészi metódus mondja. Aki előad, az szofista, a szofisták voltak ugyanis, akik nem dialógusokban tanítottak, hanem előadást tartottak, mondván, ők tudják az igazságot.
Tehát akkor megkérdőjeleződött a tudomány egyik alapvető intézménye, a konferencia.
Ebben a formában igen. Andreas Kinging annyira bepörgött, hogy amikor másnap ő vezette a panelbeszélgetést Voegelin Új politikatudomány című munkájáról, akkor a szókratészi módszerrel csinálta, és nem engedte, hogy a résztvevők szabad asszociációban szövegeljenek, hanem mindig visszatért a kérdéseihez, hogy válaszoljanak. Egy idő után Tilo Schabert annyira felhúzta magát, hogy kiviharzott, de aztán visszajött. Na, de ez a momentum túl a lefolyás érdekességén, azért a lényegre mutat. A konferencia után leveleztem Tiloval is, Andreasszal is, s azt írtam az utóbbinak, hogy itt azért el van rejtve a mélyben egy politikai probléma is. És ez pedig
az a politikai probléma, hogy az európai jobboldal miért nem tud áttörést elérni, miközben sorra nyeri a választásokat, de a többiek elszigetelik, abszolút többséget meg nem tud szerezni, kivéve Magyarországot.
Ennek a legmélyén a tudáskezelés problémája és a világhoz való hozzáállás van.
És miért nem tud áttörést elérni?
Minek nevezzük magunkat? Konzervatívnak. Mi mindenképp reagálunk, reakciósak vagyunk, antiliberálisok, antiezek, antiazok. Büszkén vállalunk negatív fogalmakat.
Tehát reakciós helyett proakciósnak kellene lenni?
Az egyetlen, amiben meg nem mondunk ellent a liberálisoknak, az az érték szó használata. Az érték szóval – értékrend, értékek, stb. – az a baj, hogy belső, szubjektív meggyőződésre utal. Az érték relatív. Holott a rend valójában nem belül van, hanem kívül. Ezért Rend és történelem Voegelin fő művének címe. A rend az a történelem során, az emberi történelem során a legkülönfélébb szimbólumokban jelenik meg a hit, a tudomány, a szokások által. Izgalmas, hogy milyen módon szimbolizáljuk, reprezentáljuk a rendet a kezdetektől.
Az érték szó is felvilágosult találmány?
Persze, a koraújkori politikagazdaságtan találmánya, Adam Smithé és a másoké, és eredetileg a pénz értékét jelentette. Az értékeket úgy lehet szaporítani, ahogy te akarod, hiszen nincs se valami, tehát a törvény fogalma teljesen más, az isteni törvény, meg a természeti törvény, természetjogi idők, ezek mind ki vannak iktatva, objektív, különbség nincs. Innentől kezdve az az érték, amiben megállapodsz.
Vagy akié a hatalom, akié a dominancia, az fogja megmondani, hogy mik az értékek. Ez zajlik az Európai Unióban.
Szeretném megírni, hogy én személy szerint, egyes szám első személyben most kilépek az Európai Unióból az Európai Parlamentben rendezett vita, vagy bűnbakképzés után.
S mit lehetne használni az érték fogalma helyett?
Az elvek és az erény fogalmát. Elveink és erényeink vannak.
Voegelin se szerette, ha konzervatívnak nevezték. Mi a baj ezzel a kifejezéssel?
A konzervatív része a modernitás progresszivitásának, hiszen abból nőtt ki. Hadd reprezentáljam ezt Roger Scrutonnal, akivel jó kapcsolatban voltam, de sok kritikám van. Érdekes angol szerző ő, de alig hivatkozott valaha is a felvilágosodás előtti szerzőkre, a középkorra, az antikvitásra. Egyszer-egyszer megemlíti Arisztotelészt. Scrutont nem érdekelte az antikvitás. Szóval szerintem nem elég, ha konzervatívnak nevezzük magunkat.
Említette az európai jobboldal problémája után, az érték fogalmának kapcsán, hogy kilépne az EU-ból.
Annak, hogy abszolút többségbe kerüljön a jobboldal, egyedül Magyarországon van reális esélye. Ráadásul kétharmaddal, ciklusokon át! Ennek a tartóssága miatt egyrészt alternatívát mutatunk, másrészt pedig az a helyzet, hogy mindenkit idegesít, ezért bűnbakká váltunk. Ha végig nézem a történelemben a bűnbakképzéseket, akkor nagyon csúnya dolgokat találok, most amit nem fogok részletezni. De az EP-s vita Orbán Viktor jelenlétével vízválasztó volt. Nem tudom, merre lehetne ezek után tovább menni.
S mit kellene tennie az európai jobboldaliaknak?
Jobb életet kínálni, anyagilag is, de lelkileg is. Az orbáni politika az elmúlt 15 évben valójában indirekten jobb életet kínál egy csomó dologban. De nem tudom, mit kellene csinálnia a pártoknak, én csak az intellektuális részről tudok valamit mondani.
Túl modernek?
Már minden túl modern. Túl modern az egész európai kultúra, pontosabban, amivé vált.
A magyar életforma egy csoda, mi még őrzünk valamit abból, sőt, mi még nagyrészt úgy élünk, ahogy talán az ember a természettel összhangban élt.
Természetjogi gondolkodónak tartom magam, így szerintem ez jó. S minden, amit Voegelin próbált mondani, az a modern ideológiákkal szembeni érvelés volt.
Mi az, hogy modern ideológia?
Minden, ami a gnózisból jön. Az ideológia szerint a rend nem adott, hanem mi csináljuk, mi teremtjük. És itt válik el, hogy ki hova tartozik. A modernitás előtt nincs se jobboldal, se baloldal, semmilyen izmus nincsen. A valósághoz, az élethez van egy viszonya mindegyiknek. És az a lényeg, hogy az egészet akarják érteni. Az egészre való tudás pedig bölcsességet jelent. Ma a természettudomány megkérdőjelezhetetlen, közben a franc se tudja, hogy valóban olyan pozitív-e, amilyennek mondják. Nem olyan egyértelműen jó, amit a modern tudomány tesz például a neveléssel.
Vogelinnek a mai egyetemi világban mi a megítélése?
Németországban nem nagyon foglalkoznak vele. Az amerikai politikatudományi társaság éves konferenicáján mindig van egy négy napos Voegelin-szekció, ahogy van Leo Strauss-szekció is. De tőlünk nyugatra szinte csak a liberális amerikai John Rawls-zal foglalkoznak a huszadik századból úgy, hogy tanítják is. Mindenesetre ezen az MCC-s konferencián itt volt a legtöbb fontos Voegelin-követő és -kutató. Szóval vannak kisebb körök, akik foglalkoznak Voegelinnel. A munkássága is hozzáférhető. Nem lehet letagadni, hogy élt, de nem átütő, ahogy foglalkoznak vele.
Említette Voegelin fő művét, az ötkötetes Rend és történelmet. Nem úgy volt, hogy a szerző azt a projektet sikertelennek nyilvánította?
Tilo Schabert ezt úgy magyarázta, hogy Voegelin a gnózis fogalmára akarta ráépíteni az egész mondanivalóját. Megvizsgálta például Rousseau-t, illetve kiadta a tanítványainak, hogy vizsgálják meg, hogy kimutathatóek-e benne a gnosztikus hatások. De kiderült, hogy nem, Rousseau gondolkodása ugyanis neoplatonikus struktúrájú. Ezek után Voegelin inkább a klasszikusokat, Platónt és Arisztotelészt vizsgálta, azaz volt egy megakadás a Rend és történelem írásában. De aztán folytatta, s nagyjából húsz év alatt készült el az egész mű, az öt kötet.
Miért fontos nekünk itt és most Eric Voegelin?
Azért, mert miközben újmarxista tanok terjednek az egyetemi világban, ő azt mondja Marxra, hogy svindler, intellektuális csaló. Kifejezetten ezt írja róla, így nevezi.
Állítólag Voegelin és Leo Strauss, a két nácik elől elmenekült amerikai gondolkodó lenézte a nyitott társadalom elméletét meghirdető Karl Poppert, akit felszínes filozófusnak tartottak. Igaz ez?
Ez így volt, konkrétan kinevették Poppert, mert az alaptézis, amire építette a nyitott társadalom elméletét, tévedés. Popper egyszerűen nem tudott annyira ógörögül, hogy a forrásait jól értse. Nem értette az antikvitást. Periklész halotti beszédéből vezette le, hogy Athén nyitott társadalom volt. Holott Athén sem volt nyitott társadalom, különben Szókratészt miért ítélték halálra?
LÁNCZI ANDRÁS (1956) az Eötvös Loránd Tudományegyetem angol-történelem szakán szerzett diplomát 1981-ben. 1993-ban a filozófia tudományok kandidátusa lett, 2002-ben habilitált. 1986-ig a Madách Gimnáziumban tanított. 1986 és 1991 között a Világosság című filozófiai folyóiratot szerkesztette. 1991-ben lett a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem (2003-tól Budapesti Corvinus Egyetem) oktatója, 2002-ben a Politikatudományi Tanszék vezetője, a tanszék intézetté való átszervezése után annak igazgatója. 1997-ben Fulbright-ösztöndíjas volt az amerikai Louisiana State Universityn, 1999 és 2003 között Széchenyi professzori ösztöndíjban részesült. 2010-től a Nézőpont Alapítvány kuratóriumának elnöke volt. 2018 óta a Közép- és Kelet-Európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány kuratóriumának tagja. 2011-2016 között a Századvég elnöke, 2016 és 2021 között a Corvinus rektora. Kutatási területe többek közt a politikai filozófia, a politikai tudás ismeretelméleti kérdései, a demokráciaelméletek, valamint a 20. századi, elsősorban a két világháború közti magyar politikatudományi hagyomány. 2003-ban Bibó István-díjjal tüntette ki a Magyar Politikatudományi Társaság, 2009-ben a Budapesti Corvinus Egyetem Aranyérmét vehette át. Főbb munkái: A politikai tudásról, 2012; Sors-hagyaték, 2009; A XX. század politikai filozófiája. 2007; Az utópia mint hagyomány, 2005; Konzervatív kiáltvány, Attraktor, 2002; A politika reneszánsza, 2001; Demokrácia és politikatudomány, 2000; Modernség és válság. Leo Strauss politikai filozófiája, 1999.
Ezt is ajánljuk a témában
Ki a választás vesztese? Min kell változtatnia a Fidesznek? Történt-e konzervatív fordulat Európában? Interjú a filozófussal.