Ceres – Aszteroida-bányászat közben igen komoly csata alakulhat ki a világűr nyersanyagaiért

2024. november 09. 11:40

El kell fogadni, hogy a Föld már nem a világ közepe, az emberiség pedig utazik és kolonizál. A nyersanyag-készlet igen szűkös, de azért minden vállalat megtalálhatja, hol tudja a legnagyobb szeletet hasítani a tortából.

2024. november 09. 11:40
Böjtös Gábor
Böjtös Gábor

Nyitókép: Nicholas Forder/Future Publishing, Getty Images, valamint Ceres aszteroid-bányászat társasjáték

Ceres az asztalon

Újabb Kickstartert megjárt, különleges témájú és kialakítású társasjáték, amely angolul már többek számára okozott felejthetetlen pillanatokat, de a Vagabund Kiadó jóvoltából most magyarul is élvezhező. Ráadásul ezúttal nem is csak annyiról van szó, hogy a szabályfüzet magyar, miközben a játék maga nyelvfüggetlen, elvégre egy csomó kártya és a tábla számos része is tartalmaz szöveget.

Az már más kérdés, hogy igazából a lényeget, avagy hogy mit kapunk és ezért mit kell tennünk, ikonokkal is egyértelműen közvetíti a játék.

Nálam egyébként valamiért a sci-fi tematika az, ami a wargame mellett sokáig teljesen hidegen hagyott, végül azonban a 2022-es a Luna Maris, majd a Galaxy Postman, nemrégiben pedig az Andromeda’s Edge is megfogott valamiért. És persze a Ceres. A Ceres, ami kezdeti negatív érzéseim ellenére nagyszerűen működik a gyakorlatban, és még ha nem is lesz az év legjobbja, még akár a sci-fitől ódzkodó, de európárti játékosokat is magával ragadhatja.

Ezt is ajánljuk a témában

Ceres

A Ceres története szerint 2219-ben a Mars már egy évszázada az emberiség űrbéli központja. Különböző intézmények, köztük az Bányászati Központi Tanács, szabályozzák az aszteroida-bányászati műveleteket. Az aszteroida-öv káoszában a Ceres törpebolygó lett az aszteroida-bányászat epicentruma. A játékosok pedig természetesen a Ceres, egy rideg, távoli aszteroida-kolónia fejlődésének lehetnek a részesei,

ahol egy-egy űrbányászati vállalat vezetőjeként feladatuk az aszteroidaöv nyersanyag-kitermelésére és az érkező teherhajókkal való kereskedelemre egyaránt kiterjed.

Miközben pedig arra törekednek, hogy a legjobbá váljanak, a virágzó település és a befolyásos Marsi Tanács stratégiai éleslátásukat követeli. A kolónia fejlődésében játszott szerepük és a Tanácsban elfoglalt pozíciójuk ugyanis megszilárdítja helyüket a Ceres elismert vezetői között, és bizonyítja, hogy a hatalom több, mint csupán az erőforrások feletti uralom.

Beindul az aszteroida-bányászat

Vezetők és munkások

Maga az elképzelés, vagyis a játék alapja nem annyira meglepő vagy újító, avagy aki játszott már munkáslehelyezős eurót, az otthon fogja érezni magát, legalábbis a társas legtöbb elemét tekintve. Ami nagyon fura elsőre, az a tábla és táblák elrendezése, az űrt szemléltető rondell, valamint az az ikonográfia és akcióhely-elosztás, -ábrázolás, amivel Gustaf Sundströmék ellátták a Ceres-t.

A lényeg, hogy mindenkinek van három (kicsit furán) összeilleszthető táblája, aminél a nyersanyagot menedzseli, illetve aminél egy extra akcióra van lehetőség. Ezek együtt alkotják a vállalatot.

Ezt is ajánljuk a témában

A játéktáblán aztán számos más akcióhelyet találunk, amik mind eltérő lehetőségeket biztosítanak az űrbéli bányászat és a vállalat fejlesztése során. A három fordulóban leginkább ezeket látogatjuk, méghozzá 5 vezetőjelzőnkkel, továbbá a legénységi szálláson és a teherhajókkal érkező munkásokat is befoghatjuk, de őket csak vállalatunk külső állomásain alkalmazhatjuk.

És akkor az egyik akció, ha már szóba került: a megfelelő nyersanyagok befizetésével külső állomást építünk, ami a megépítésekor nyersanyagot és győzelmi pontot biztosít – amúgy csak áll, egészen addig míg a megfelelő munkással be nem indítjuk a termelést.

Jól kitalált módon a bányafelügyelőkre (szürke) a bányáknál van szükség, a főmérnököket (kék) a gyárak igénylik, a tudományos munkatársakra (piros) a laborokban van szükség, az igazgatók (zöld) pedig az irodáknál számítanak. De a külső állomásokat fejleszthetjük is, ilyenkor az új épület egy korábbi alá kerül, ezzel újabb sort hozzáadva a termeléshez. Aztán ott a kereskedelem.

Kickstarter-extrák a normál tokenek mellett (a hazai kiadásnak nem része)

Az éppen a dokkolóban tartózkodó teherhajóval bizniszelhetünk, legfeljebb kétszer, vagy éppen a település-projektek közül veszünk el egyet, amire előbb-utóbb sok-sok nyersanyagot költhetünk, de cserébe bőven ad győzelmi pontot, továbbá az első fordulóban még befolyásjelzőt is szerezhetünk vele. Befolyásjelzőre nagy szükség van, mert a B.K.T. akcióihoz csak azokat tudjuk beváltani. Itt lőhetjük ki az űrbe a szondáinkat, itt is kereskedhetünk, fejleszthetünk, sőt szívességeket is tehetünk, amivel komoly jutalom (egy állandó hatás) a részünk az adott fordulóra.

Van még némi variáció, illetve a nyersanyagokból gyárthatunk ötvözetet és bányász szondát, de a lényeg ezeken a lehetőségeken van, főleg az építkezésen és a kilövésen. Ezekhez azonban termelni kell és befolyást szerezni. Tehát minden összekapcsolódik mindennel, emellett nemcsak a megszerzett értékek tűnnek néha nagyon kevésnek, de az akcióhelyek is, amiket könnyen és gyorsan befoglalhatnak a többiek.

Mint az a tudas.hu cikkében is olvasható, az aszteroida-bányászat valóban forradalmasíthatja életünket, hiszen „az úgynevezett M-aszteroidák, amelyek osztályának betűje a „metal”-ra utal, fémekben rendkívül gazdagok. Egy kisméretű, csupán 1 kilométer átmérőjű M-aszteroida akár 2 milliárd tonna nikkel-vasércet tartalmazhat, ami a földi éves termelés 2-3-szorosa. Az igazi jackpot viszont a 16 Psyche kisbolygó lehet, amely körülbelül 200 km átmérőjű, a legnagyobb ismert M-aszteroida.”

A munkások is egy közös populációt jelentenek, avagy ha valaki a megfelelő szakembert elviszi, azzal lehet, mindenki mástól elveszi egy bizonyos külső telep termelésének lehetőségét. Jól át kell tehát gondolni, mit és hogyan csinálunk. Sőt, az űrben is komoly verseny van, elvégre egy aszteroidára csak egyvalaki küldheti ki a szondáját, de ha messzebb akar jutni, akkor az megintcsak megnöveli a költségeket, ami leginkább a jégtartalékunkat érinti.

Viszont itt is komoly jutalmakat érhetünk el, nyersanyag és győzelmi pont képében, három fordulót követően, avagy a játék végén pedig leginkább utóbbi számít. És aki a legtöbbet gyűjti össze, az nyer.

Ezt is ajánljuk a témában

Az űrben semmiből sincs elég

A Ceres elég szűk játék, egyre inkább erősítve azt a koncepciót, hogy azért az űrben sincs kolbászból a kerítés, avagy mindenért áldozatokat kell hozni, és ez nagyon érződik. Bármennyire is soknak tűnik a munkások és vezetők száma, a három forduló során egyre inkább azt érezni, hogy kevesen vannak, kéne még, bár az akcióhelyek akkor is elfogynak.

De ez egyáltalán nem baj, hiszen ez sok jó eurónak a jellemzője. Elsőre furának tűnik a társas külseje és ábrázolási módja is, de lényegében ez adja az egyéniségét, ami viszont egészen erős. Eszembe jutott egy kicsit A Mars terraformálása, de csak nagyon érintőlegesen, a nyersanyagok menedzselésénél, amúgy viszont egy teljesen jó euró, aminél a téma is kellően ott van a játékban és az alkotóelemekben.

A Kickstarter-kampányból szerzett, a bolti változatban tokenekre cserélt extra (fém) öntvények és kreditek nem rosszak, de annyira azért nem jók, hogy a magyar változatnál bánkódjunk miattuk. Első játékos alkotótól pedig kifejezetten jó eredmény a Ceres, így ha valaki megveszi, egyáltalán nem bánja meg, ha kedveli a stílust és a témát. És bizony az aszteroidák meghódítása elég jó móka még akkor is, mikor úgy érzed, már nem sok mindent tudsz tenni, elfogytak az opciók – azért mindig akad lehetőség, mindig mindenre van megoldás, csak oda kell figyelni.

A magyar kiadásnak így kimondottan örülhetünk, ahogy a hírnek is, hogy a 2024-es Essen egyik legizgalmasabb játéka, a Galileo Galilei lesz a Vagabund következő honosított projektje, amit nagy szeretettel várunk 2025-re! 

 

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kékFogúHarald
2024. november 09. 18:04
Az Emberiség története csakis a Gyarmatosításról szól, kivétel a MAGYAR, még a nyelvünk is mellérendelő, és sosem Gyarmatosítottunk.
Akitlosz
2024. november 09. 14:58
Mivel a világűrben messze lesz a rendőrség és a bíróság is, ezért az erő többet fog számítani, mint a jog. Földi hatalmak nehezen fogják tudni érvényesíteni a jogrendjüket távoli kolóniákon, még nehezebben a világűrben. Mire vezetett a gyarmatosítás a Földön? Temérdek, korábban sohasem létezett új országhoz.
Karvaly
2024. november 09. 14:33
Sajnos megint nem érdemi hozzászólás, de meglepett az egybeesés, hogy pont a héten vettem elő az Elite Dangerous-t (aki nem ismerné: űrhajós bányászat-kereskedés-harc a Tejút naprendszereiben) És igen, ez se friss tipp :)
gilou-au-clavier
2024. november 09. 14:29
Jópofa. A valóságban semmilyen űrbányászat nem lesz, ha elfogy az energia, a nyersanyagok, a termőföld és beköszönt a plusz 4-5 fokos klímaváltozás, esetleg majd Nyugat-Európa gyors lehűlése. Az igazi társasjáték akkor lesz majd, a kannibalizmustól az utcai harcokig, a terminátorok ezrein át a 100 millió migránsig és az AI által tervezett biológiai fegyverekig, aminek mitigációjára semmilyen szervezett eszköz és erőforrás már nem lesz. Ukrajna egy wellness központ, ahhoz képest, ami vár a világra az USA-tól Európán át Magyarországig... Erre nincsen alternatíva, ezt kjelöli ki kb. a fizika, a Föld és az ember.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!