Nyitókép: Ben Pipe / Robert Harding RF / robertharding via AFP
Nagyon sokan nagyon sok mindent mondtak már a korábban az MTA irányítása alatt álló, jelenleg HUN-REN névre hallgató állami kutatási hálózatról – de azt soha senki sem merte mondani, hogy ez egy világszínvonalú kiválósági központ lenne, amely csak úgy dönti bele kis hazánk gazdaságába a hozzáadott értéket. Mert bizony nem így van. Gazdasági problémáink egy része abból ered, hogy globális összevetésben a HUN-REN bizony egy meglehetősen középszerű intézmény.
És miután az oly sok ellenzéki közgazdász által mantraszerűen hiányolt „magyar hozzáadott érték” a gazdaságban jellemzően nem úgy keletkezik, hogy Orbán Viktor beáll a gyártósor végére s a magyarok nevében hozzáadja,
bizony hiányzik az ország sikeréhez egy kiemelkedően jól teljesítő, magyar innovációt, magyar hozzáadott értéket termelő kutatási hálózat.
Hogy a HUN-REN ma meglehetősen középszerű helyként ad otthont néhány kiváló tudósnak, azt nem én mondom, hanem a hálózat átvilágítását idén elvégző nemzetközi átvilágító bizottság, melyet Alexander Zehnder világhírű svájci mikrobiológus vezetett. Idézem: „A kutatóközpontban jelentős számú kiemelkedő kutatócsoport-vezető és kiváló tudós tevékenykedik”, ugyanakkor „a kutatási területek nagyon széttagoltak, ami korlátozza potenciális hatásukat”, „a kutatási tevékenységek minősége és mennyisége nagymértékben különbözött a csoportok között” (azaz jó természettudósaink vannak, és alulteljesít a humán- és társadalomtudományi kutatás), „néhány kutatásból hiányzik az eredetiség, nem látható a kutatás várható hatása és a témák egy része nem világos”, „jelenleg nem differenciált a kiemelkedő teljesítményű csoportok elismerése és támgoatása a gyengébben teljesítő csoportokkal szemben”, „nincs egységes kutatási jövőkép”, „egymást átfedő és párhuzamosan futó kutatási témák”, „a kutatási spektrum túl szélesnek tűnik ahhoz, hogy következetesen magas színvonalú tudományos eredményeket lehessen elérni”.
Lássuk be: a nemzetközi átvilágítás bizony nem arra jutott, hogy a kanyarban volna a HUN-REN-nél a magyar űrhajó.
Ráadásul – s ez az igazán bosszantó – az egésznek valójában nem is a pénz az oka: bár igaz, hogy a finanszírozás gyatra, a kutatói fizetések alacsonyak, az IFUA összehasonlítása alapján HUN-REN egységnyi finanszírozásból is gyenge közepes teljesítményt hoz ki. A kutatóhálózattal ezer a baj: a hét önálló és a negyvennégy kutatóközponton belül működő kutatóintézetből háromnak, azaz három darabnak származik bevétele szellemi tulajdonának piaci hasznosításából, a hálózat vállalkozásból származó bevétele a teljes bevétel 3,3 százaléka (!); az ötvenkét intézetből tizennégyre jellemző, hogy egy kutató átlagosan legfeljebb kétévente publikál valamit.
A sikertelenség reformért kiált a magyar gazdaság szempontjából kulcsfontosságú pillanatban.
Szerencsére azonban a spanyolviasz feltalálásával foglalkozó intézményrendszer sikeres reformjához nem kell feltalálni a spanyolviaszt. Kell érdemi pluszpénz, át kell állni a feltétel nélkül érkező havi kutatói apanázsról a teljesítményalapú finanszírozásra, az ezer kis szomszédvárból álló hálózatot egységes irányítás alá kell vonni, és – bizony – kell az is, hogy a magyar adófizetők által fenntartott kutatóhálózatban ne foglalkozhasson minden kutató kedvenc orchideájának bibeformájával, hanem túlnyomórészt az ország stratégiai céljait kövesse.
Úgy, ahogy Franciaországban, Svájcban, Szingapúrban, Japánban vagy épp Kínában teszik ezt a kutatás-fejlesztés és a hozzáadott érték császárai.
E rendkívül sikeres országokban bizony kerek-perec megmondja a kormány, mely stratégiai jelentőségű területeken vár az állami finanszírozásért cserébe eredményeket a kutatóktól: Franciaországban ez a mérnöktudományok, az anyagtudományok, hullámok és részecskék, digitalizáció, űr, társadalom, élet és élő szervezetek területe; Svájcban a személyre szabott gyógyítás, az adattudomány, a fejlett gyártási technológiák, az energia, a környezet és a fenntarthatóság; Szingapúrban az egészség és az emberi potenciál kihasználása, a városfejlesztés és fenntarthatóság, a digitális gazdaság és az okosnemzet, a kereskedelem, a gyártás és a konnektivitás; Japánban a mesterséges intelligencia, az új anyagok, az űrtudomány, az energia, a biotechnológia és az egészség; Kínában a mesterséges intelligencia, a kvantumszámítógépek, az űrtechnológia, az egészségtudomány és az agytudomány. Bizony: sok szép kutatási terület helyett a kevés fontosra fókuszálják az állami kutatási forrásokat a világ legjobb kutatóintézeteit fenntartó országok, és halkan megjegyzem, nem átallanak a gazdasági növekedésre gyakorolt hatást, startupokat vagy éppen vállalatokkal közös kutatólaborokat elvárni.