Ideje lenne aktiválni Rambót is, mert megint kezdenek túl sokan lenni az erőszakos kommunisták

2024. szeptember 25. 22:12

A Terminátor 2. olyan mai szemmel, mint egy nyolcvanas évekbeli, kiváló évjáratú ötputtonyos aszú.

2024. szeptember 25. 22:12
Terminator 2: Judgment Day
Névai Gábor
Névai Gábor

Nyitókép: GettyImages/CBS Photo Archive

A nyolcadik utas: a Halál mozitörténelmet írt. Úgy elegyítette a hetvenes években virágkorát élő, kommersz és művészi irányzatokat sokszínűen felmutató sci-fit a korábban sok szemetet is produkáló horrorral, hogy abba beleremegett a fél világ. Pedig a leghíresebb sci-fi, a Csillagok háborúja után szinte lehetetlennek tűnt azzal versenyképes művet alkotni. A később sorozattá váló Alien filmek első részével, mindössze két évvel az első Star Wars után Ridley Scottnak mégis sikerült. Természetes hát, hogy kisebb-nagyobb szünetekkel, változó koncepcióval, de évtizedeken átívelő sorozat lett belőle. Egyszerűen túl izgalmas a téma, hogy ne folytassák. Más kérdés, hogy kicsit elfogyott az erő belőle. A nyolcvanas-kilencvenes évek horrorisztikus vonala után Ridley Scott a kétezertízes években készített két vegyes fogadtatású, egyes elemeiben filozofikusabb, megint sci-fisebb előzményrészt; de ismét eltelt hét év, és új rendező, Fede Álvarez „vette át” az anyagot. 

A folyton a keleti szomszédainkkal kapcsolatos, csúnya viccet eszembe juttató Romulus elviselhető popcornos plázamoziélmény, de nem egy bátor film, amely csak a franchise legjobban sikerült paneljeinek nem túl fantáziadús keverése. Biztonsági játék bevált klisékre támaszkodva, hazai pályán 1-0-nál, ha focicsapat lenne, és nem film. De film, és néhány látványosabb jelenetet leszámítva nem hagy mély nyomot bennünk. A kiszámítható történet végén a stáblista láttán viszont leesik az állunk: százas nagyságrendben látunk magyar neveket, merthogy hazánkban forgatták a művet. Rossz vicc lenne azt feltételezni, hogy az Alien környezete miatt a Nyugati pályaudvar aluljárójában vagy más hírhedt fővárosi szlömnegyedben történt ez: a filmvilágban nagy siker, ha ennyi magyar szakember jut feladathoz egy ekkora méretű produkcióban. A forgatókönyvet nem ők írták, a látványvilág pedig professzionális.Viszont jutott magyar producer egy másik óriási filmmárka, a később persze szintén gyengébb sorozatokat produkáló Terminátor létrejöttéhez. Andy Vajna több résznél is bábáskodott, évtizedekkel azelőtt, hogy haza­jött rendet vágni a nézhetetlenné váló, belterjes magyar filmvilágban. A Terminátor 2. – Az ítélet napja értékét jelzi, hogy az idei Budapesti klasszikus film maratonon vetítették le, ahol Wim Wenders volt a fő vendég.

Lenyűgöző élmény harminchárom év múltán ismét vásznon látni az Arnold Schwarzenegger fénykorát megkoronázó művet, amely fiatalságunk szinte összes popkulturális jelét felvillantja. Még nem túl sok animációs trükk, de virtuóz forgatókönyv, igazi színészek, egyedi hangzás, izgalmas cselekmény és egy-egy olyan üldözéses jelenet, amely hosszú évtizedek után is a fotelbe nyom. A Terminátor 2. olyan mai szemmel, mint egy nyolcvanas évekbeli, kiváló évjáratú ötputtonyos aszú. Sajátos, testes időkapszulaként hordozza magában a korszak levegőjét, érzéseit, félelmeit, humorát, hangulatát. A folytatásairól tényleg nem érdemes beszélni, de biztosak lehetünk abban, hogy a mai, képregényekből készült Marvel-univerzum tömegtermékei nem tudják betölteni a legalább filmvásznon és zenében létezett nagy generáció, a mai hetvenesek által fémjelzett popkulturális művek utáni megüresedett teret.

„Ebben a beteg világban ő az egyetlen normális” – mondja a filmben Sarah Connor a terminátorról, és hajlunk rá, hogy igaza van, ha körbetekintünk a mozin kívüli, valós világban. Az atomháborúig még nem jutottunk el, de 1991-ből nézve egy elképesztően disztópikus, viszonylag fejlettnek tűnő, de több tekintetben a reményeinkhez képest visszaeső, néhol barbarizálódó világ, a mesterséges unintelligencia részesei is vagyunk. Ebben a létező világban a robotként emberi célokat szolgáló, az erő és a józan ész keverékét jelentő viselkedés már nem lenne politikailag korrekt, sem kellően haladó. Ideje lassan aktiválni (az első részben még abszolút komoly társadalomkritikát gyakorló) Rambót, mert megint kezdenek túl sokan lenni az erőszakos kommunisták.

A Mandiner-elődlap Utolsó Figyelmeztetés (UFi) szerzőinek rovata

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Dominik
2024. október 14. 07:19
Jó mondjuk az alien romulusban van egy jelenet amikor átmennek a két űrállomás közt és egy budapesti metró mozgólépcsőn mennek le... azon besírtam annyira jó volt... De így összességében sajnos tényleg nem volt jó film... keveset vártam a trailer alapján, de azt is alulmúlta... igazi disney hercegnős film lett, amivel nem lenne semmi baj, csak közben ez nem a szépség és szörnyeteg, hanem egy horrorfilm és itt azért elvárnánk egy kis félelemkeltést a filmtől... Itt az első percben lehetett már tudni hogy happy end + a csaj és a feka túléli vége lesz....
nemugatolmerkapol
2024. szeptember 29. 01:01
Az a jó film, amiben van csupasznő és autósüldözés. Meg a holokauszt™os baseball-os filmek. Vajon Vasember lenyomná a Terminátort?
gilou-au-clavier
2024. szeptember 28. 23:05
, mert megint kezdenek túl sokan lenni az erőszakos kommunisták. MSZMP-s fideszkomcsik, Kövér et. és a III/III-asok. Túl sokan vannak, de ha így haladnak, majd Bomber Harris küld rájuk terminátorokat...
Akitlosz
2024. szeptember 28. 22:41
Van most már "mesterséges intelligencia" meg egyéb trükkök. Úgyhogy még sok Rambo film készülhet, már nem kell azokhoz a színész. Már egy játékmackó is képes kitűnő színészi alakítást nyújtani filmen.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!