Dagad a Booking-botrány: szálláshelyeket tiltott le a portál
Több szálláshely nem kereshető és ezen a platformon keresztül nem tudnak vendégeket fogadni.
A szabálytalanságok miatt a Booking.com már kapott egy rekordmagas, 2,5 milliárd forint bírságot 2020 áprilisában
Nyitókép: Beata Zawrzel/NurPhoto/AFP
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a Booking – ezt állapította meg a most lezárult utóvizsgálatában a Gazdasági Versenyhivatal. A szabálytalanságok miatt a Booking.com már kapott egy rekordmagas, 2,5 milliárd forint bírságot 2020 áprilisában. Az akkor megállapított problémás pontokat ellenőrizték újra, a vizsgálat most zárult le.
Az utóvizsgálat során a GVH arra a következtetésre jutott, hogy a vállalkozás továbbra is alkalmazta a jogsértő kommunikációs gyakorlatát, illetve „a fogyasztók pszichés befolyásolását”.
Emiatt a céget 382,5 millió forintra bírságolták, amely az eddigi legmagasabb összegű bírság volt, amit utóvizsgálat során szabtak ki.
A 2018-ban indult vizsgálat során a GVH megállapította, hogy a vállalkozás tisztességtelenül járt el reklámjaiban, amikor hangsúlyozta a szálláshelyek „ingyenes lemondhatóságát”. Valójában a fogyasztók csak korlátozott időben élhettek ezzel a lehetőséggel számos szálláshely esetében, és magasabb árat fizettek, mint az „ingyenes lemondás” nélküli szállásokért. Emellett sürgető jellegű tájékoztatásokat tett közzé, amelyek azt a benyomást keltették, hogy a keresett szálláshelyek népszerűek és korlátozottan elérhetőek, ezáltal pszichés nyomást gyakoroltak a fogyasztókra. Továbbá, a SZÉP-kártyás fizetési opciók megjelenítése során sem járt el a szakmai gondosság követelményeinek megfelelően.
Az utóvizsgálat során kiderült, hogy bár a vállalkozás csökkentette a sürgető üzenetek használatát, egészen 2024. február 26-ig alkalmazott olyan üzeneteket, amelyek nem feleltek meg a tiltásnak és pszichés nyomásgyakorlásra alkalmasak voltak („Hasonló nem foglalható”, „[Helységben] kevés a szabad hely a kiválasztott napokon”). Emellett 2024. április 26-ig továbbra is használta az ingyenes lemondhatóság szlogenjét, miközben kivezette az olcsóbb, nem lemondható (lemondás esetén a foglaló elvesztésével járó) ajánlatokat a magyar fogyasztók számára, hátrányos helyzetbe hozva ezzel őket.
Végül a vállalkozás az eljárás végső szakaszában módosította kifogásolt kereskedelmi gyakorlatait, hogy megfeleljenek a GVH elvárásainak és a fogyasztók jogos érdekeinek. Ennek keretében visszavezette az olcsóbb, de a foglaló elvesztése nélkül nem lemondható szállásajánlatokat is a magyar fogyasztók számára.
A második büntetés kiszabásakor a Versenytanács figyelembe vette, hogy a cég lemondott a jogorvoslati jogáról, nem ismerte el a jogsértéseket, ám az eljárás végső szakaszában megszüntette a jogsértő magatartásokat.
A nemzeti versenyhatóság az utóbbi időszakban kiemelt figyelmet fordított az online szálláshely-szolgáltatási piacra.
A GVH 2023 nyarán például gyorsított ágazati vizsgálatot indított a szektorban, mivel számos piaci jelzés érkezett hozzá, főként a Booking.com gyakorlataival kapcsolatban. A Booking.com-nál rajtaütéses ellenőrzést is tartottak. Ezt követően a GVH számos javaslatot tett végleges jelentésében, többek között az árparitásos szerződési feltételek kivezetését javasolta, amire végül sor is került, és a Booking.com 2024. július 1-től eltörölte ezen klauzulák alkalmazását.
***
Ezt is ajánljuk a témában
Több szálláshely nem kereshető és ezen a platformon keresztül nem tudnak vendégeket fogadni.