Döbbenetes esettel bővült a román bűnügyi krónika: évek óta halott férfit tartóztattak le lopásért
Lebukása utána az egész „karrierjére” fény derült.
Persze, ez felvetne egy másik fontos kérdést is: kié a felelősség?
Nyitókép: vezess.hu
A honvédség, illetve a középiskolák elméleti-, valamint gyakorlati oktatásba és vizsgáztatásba való bevonása után újabb lépéssel alakíthatják át a jogosítványszerzés szabályait Magyarországon, ha lehetővé teszik, hogy a tanulóvezetők jogosítvánnyal rendelkező hozzátartozójuk felügyeletével gyakoroljanak a forgalomban – írja a Telex, hozzátéve, hogy mindez csupán terv,
és egyelőre szabálysértést követ el az, aki átengedi a vezetést egy jogosítvánnyal nem rendelkező személynek.
„A családtagi vezetésnek nevezett megoldás is szerepelt a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI), illetve az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által szervezett háttérbeszélgetésen, amelyen a járművezető-képzés és utánképzés átalakításának lehetséges irányairól esett szó. Ezzel azért is foglalkoznak kiemelten,
mert a fiatal (15-24 éves) kezdő járművezetők balesetek résztvevői közt kiemelt helyen szerepelnek az Európai Unió közlekedési statisztikáiban”
– fogalmaz a portál.
A lap az ausztriai és írországi tapasztalatokról kérdezte Ötvös Viktóriát, a KTI Közlekedésbiztonsági és Képzési osztályvezetőjét, aki elmondta: akik a minimális autósiskolai képzés után egy erre engedéllyel rendelkező családtagjukkal sajátították el az alapokat, kevesebbszer okoztak balesetet a hagyományos képzésben résztvevőkhöz képest.
„A kilencvenes évek óta létező programot választó kezdők szabályosabban is vezetnek, és ritkábban fordul elő, hogy visszavonják a jogosítványukat, valamint kevesebbszer kénytelenek utánképzésre járni valamilyen súlyos közlekedési kihágás miatt” – jegyezte meg a szakember.
Ötvös Viktória azt is hozzátette,
hogy Magyarországon választható és nem kötelező lehetőségként tartják megvalósíthatónak a családtagi vezetés rendszerét,
ráadásul elsősorban a kötelező órákon felüli pótórák esetében. „Amennyiben valóban megteremtik az ehhez szükséges jogszabályi feltételeket, úgy a kezdő vezetők képzésében segítő családtagoknak előzetes felkészítésen kell majd részt venniük” – húzta alá.
A Telex szerint a tervvel kapcsolatos dilemmák közé tartozik, hogy kinek kell felelősséget vállalnia a családtag jelenlétében gyakorló tanulóvezető által elkövetett szabálysértésekért. Mint írják: Írországban mindig a tanulóvezető viseli a felelősséget, máshol viszont az oktató, vagy akár, mint Svédországban, a tanulásban közreműködő családtag, illetve kísérő.
A portál úgy véli:
a terv magyarországi megvalósítása előtt tisztázni kell, hogy az oktatóautókhoz hasonlóan a családtagi vezetéshez használt autóban is szükség van-e második pedálsorra,
hiszen például Írországban nem kötelező. Amennyiben viszont nálunk ez is a feltételek közé tartozik majd, nyilván kevesebben élnek a lehetőséggel.