4. Az orbánizmus a principátus elitjének elitellenes politikája, egyfajta, a népre hivatkozó elitellenes elitizmus. Az orbánizmust ezen jellenvonása a populistának tekintett áramlatok egyik típusává teszi. A populisták magukat a romlatlan nép képviselőjeként mutatják be, akik készek megküzdeni a romlott elitekkel, Brüsszellel, Washingtonnal, vagy éppen a WHO-val. Ezen elitellenséget nem befolyásolja, hogy a populista vezetők legtöbbje maga is az elithez kötődik. »Mi jók vagyunk, ők meg rosszak« – ez az populisták és az orbánizmus világmagyarázatának eszenciája.
5. Az orbánizmus társadalma a »porlasztott homogenitás« koncepciójára épül. Porlasztott, mert tudatosan felmorzsolja a tőle független társadalmi autonómiákat, csoportokat, atomizálja a társadalmat, ezzel párhuzamosan viszont azt célozza, hogy a közösségeitől megfosztott, porlasztott tömeg egyként osztozzon a principátus állami ideológiájában, hitében, vallásában. Az orbánizmus a középosztályt felmorzsolja, az az alatti csoportokat végzetes függőségben tartja annak érdekében, hogy egyetlen biztos pontjuk maradjon, az őket a lét peremén megtartó pricipátus. A gazdasági, üzleti, tudományos, kulturális elitet megvásárolja, megvesztegeti, nyomás alatt, fenyegetésben tartja, magához emeli, végső soron mindenki máshoz hasonlóan kiszolgáltatottá teszi.
6. Az orbánizmus politikája nem szuverenista, hanem izolacionista. Magyarország a rendszerváltozás óta újra rendelkezik a szuverenitás minden tartalmi elemével és annak megőrzéséhez, megvédéséhez szükséges minden eszközzel. A magyar szuverenitás teljes, azt ma senki nem csonkítja, nem veszélyezteti. A szuverén magyar állam döntött úgy, hogy szuverenitásának egyes elemeit másokkal közösen gyakorolja, e döntését bármikor megváltoztathatja. Az orbánizmus valóságos célja nem a szuverén Magyarország, mert az ország szuverenitását már évtizedekkel ezelőtt visszaszerezte, hanem az ország izolálása saját történelmi közösségétől, Európától.
7. Az orbánizmus Európa-ellenes, aminek kulturális, erkölcsi rétege a felvilágosodás örökségének, végső soron a modernizmus elutasításából, közpolitikai álláspontja pedig a liberális, valójában az alkotmányos demokrácia tagadásából származik. A principátus ezeken túlmenően nem tűri, nem tűrheti, hogy külső, tőle független tényező korlátozza cselekvését, márpedig az EU alapszerződései korlátozzák a tagállamok, illetve azok vezetőinek a mozgásterét, ezért az orbánizmus Európa-ellenessége egyszerre hatalmi, alkotmányos, kulturális és erkölcsi természetű.
8. Az orbánizmus a magyar felsőbbrendűséget hirdeti. A nemzeti lelkület középpontjába nem a jó hazafiságot, a büszkén megélt magyarságot helyezi, hanem azzal a meggyőződéssel néz a világra, aszerint cselekszik, hogy mi magyarok, önmagában magyarságunknál fogva többek vagyunk, többet érünk másoknál. Ahogy Márai írta, azt hiszi, hogy a »keresztény magyar ember előjogokkal élhet a világban«. Az orbánizmus Nyugaton tüntető dacossággal hordja fenn az orrát, Keleten viszont meghunyászkodik.