Karácsony Gergely hatalmasat tévedett, és ez most minden budapestinek nagyon fáj

2024. június 26. 05:31

Bár Budapest főpolgármestere azt ígérte, az oroszok nélkül is kellemesebb lesz az utazás nyáron az M3-as metróban, valójában ugyanolyan pokoli a hőmérséklet, mint 2020 júliusában, amikor azt írta, a helyzet tarthatatlan.

2024. június 26. 05:31
null
Klein Ron

Nyitókép: Karácsony Gergely Facebook-oldala

 

„Ismét téma – okkal és joggal – az M3-as metró klimatizálása. Én is beszéltem erről a kampányban sokat, mert a helyzet, a nyári forróságban az elviselhetetlen meleg a metrókocsikban, valóban tarthatatlan” – írta Karácsony Gergely még 2020 júliusában, ám a tarthatatlan helyzet azóta sem változott, a főpolgármester által felvázolt megoldások pedig valójában nem érnek semmit, ezért szaunában érezheti magát minden nap félmillió ember, aki ezt az útvonalat választja.

Miért nem klimatizálják az M3-as metró szerelvényeit?

Megválasztása utána a főpolgármester azt nyilatkozta, jelentős műszaki kihívás a metrókocsikba klímát szerelni – azóta kiderült, és a BKV is megerősítette, hogy

a vizsgálatok alapján technikailag megvalósítható az M3-as metró klimatizálása.

Emellett Karácsony Gergely arra is hivatkozott, hogy a felújítást végző orosz MWM Rt. engedélye és jóváhagyása nélkül nem lehet a kocsikhoz hozzányúlni, mert akkor elveszne a garancia.

Teltek a hónapok, ám nem született megállapodás az ügyben, majd kitört az orosz-ukrán fegyveres konfliktus, az MWM gyára háborús feladatokat lát el, az EU-s szankciók és embargók pedig egyébként is ellehetetlenítenék a tárgyalásokat Budapest és a vállalat között.

„A BKV és a cégek készen állnak, egy dolog hiányzik – a fentebb említett okok miatt –, az orosz fél hozzájárulása. Ezt szóban meg is adták, de biztos, ami biztos, írásos megerősítést is kértünk. Erre várunk” – írta a főpolgármester négy (!) évvel ezelőtt.

Miközben tehát az orosz támadás óta eltelt időre vonatkozó érv érthető, nem szabad elfelejteni, hogy a háború kitörése előtt sem tudta megoldani a főváros ezt a helyzetet, az állítólagos szóbeli megállapodás ellenére sem.

Ráadásul a rekupálás – erről hamarosan lesz szó – ügyében is felvetődött, hogy szükség lesz az MWM engedélyére, ám a BKV a Világgazdaságnak azt írta, „ezt a szankciók hátráltatják ugyan, de egyelőre nem látjuk megoldhatatlannak”, azaz igenis lehet kommunikálni a céggel.

Mi lehetett volna a megoldás Karácsony Gergely szerint?

Karácsony Gergely a fent említett Facebook-bejegyzésében ráadásul több olyan megoldást is említett, amiről az idő során kiderült, hogy semmit sem ér.

„Történik sok minden az utasok komfortja érdekében: az M3 összes (222db) kocsijában új szellőztetést, mennyezeti ventilátorokat építenek be, ettől a szakemberek érzékelhető javulást várnak” – írta például, ám aki az elmúlt napok hőségriadója alatt használta a „kék metrót”, pontosan tudja, hogy ezek a ventilátorok alkalmatlanok a feladatra.

Emellett a főpolgármester arra is hivatkozott, hogy a teljes vonal felújítása során megújul az áramátalakító rendszer, ami a hűsítés szempontjából is fontos, hiszen eddig a metró fékezésekor felszabaduló hő csak fűtötte a kocsikat. „Az úgynevezett rekuperációs féküzem bevezetésével a járművek a fékezésekor felszabaduló mozgási energiát a fékező ellenállásokon nem alakítják hővé, ezáltal az utastérre gyakorolt fűtőhatás megszűnik, amely a peronokon is érezteti majd hatását” – ígérte Karácsony Gergely.

Nos, a peronokon valóban javultak a körülmények, ám az utastérben semmiféle változást nem jelentett a vonal felújítása – márpedig az utasok értelemszerűen több időt töltenek a szerelvényben, mint a peronon.

Forrás: Karácsony Gergely Facebook-oldala

Mivel kampányolt Karácsony Gergely?

Az M3-as metró hőmérséklete azért is kényes téma, mert 2019-ben Karácsony Gergely főpolgármesteri kampányának egyik fontos eleme volt a metró klimatizálása. Ő maga is méricskélt Celsius-fokokat a szerelvényekben, sőt, párttársai, a gyakorlatilag mérhetetlen és önállóan választáson elindulni képtelen Párbeszéd politikusai törölközős bemutatóval kampányoltak, feltéve azt a kérdést, hogy ez most akkor metró vagy szauna.

Ehhez képest az elmúlt öt évben semmiféle érdemi előrelépés nem történt az ügyben,

 a vonal teljes felújítása nem oldotta meg a problémát, Karácsony Gergelyék viszont az orosz félre mutogatnak, miközben a BKV idei üzleti tervében sem szerepelt a beruházás.

Hogy a főpolgármester hányszor jár az M3-as metróval, és hányszor utazik szimpla kampányfogásként rajta, nem tudhatjuk – tehát azt sem, érinti-e ugyanannyira a probléma, mint naponta több mint félmillió embert.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 227 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Mich99
2024. június 27. 12:36
KAMU az egész, ami az egyetlen, amit várhatunk Kamu Gerítől.
atti64
2024. június 26. 13:19
FASZBOKOS MAJOM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
pollip
2024. június 26. 13:05
Gelgely dolgozhat saját maga után! Ez felér egy büntetéssel.
Zolotarjov
2024. június 26. 12:15
Sajnos Gelyiék nem alakítottak ki megfelelő alagútszellőztető rendszert, amely kiválthatná a nem túl környezetbarát légkondizást..
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!