Rég láttak ekkora szerencsétlenkedést a budapestiek: rengetegen jártak pórul Karácsonyék miatt

2024. május 08. 05:32

A főváros (egyik) legforgalmasabb csomópontja kifogott a baloldali városvezetésen. Budapesti autósoknak, tömegközlekedőknek okoztak kellemetlen perceket.

2024. május 08. 05:32
Nagy Gábor
Nagy Gábor

Budapest hetvenes éveiben két közúti műtárgy is épült: a 370 méteres Sibrik Miklós úti és a 330 méteres népligeti felüljáró. Előbbi Kőbánya-Kispest vasút- és metróvégállomás felett halad el, összekötve a tizedik és tizenkilencedik kerületet; utóbbi a Könyves Kálmán körutat keresztezi.

Karácsony Gergely, Budapest
Ilyen a budapesti baloldali városvezetés: öt év alatt sem sikerült felújítani a népligeti felüljárót
Forrás:  Facebook

Nem kérdés, ezekre a műtárgyakra ráfért és fér már a rekonstrukció,

csakhogy míg a Sibrik Miklós úti felüljárót a jobboldali városvezetés fel tudta újítani, addig a népligeti felüljáróba láthatóan beletört Karácsony Gergelyék bicskája.

Ezt is ajánljuk a témában

Mi történt Budapesten Tarlós Istvánék idejében?

Az akkor még Vitézy Dávid által vezetett Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 2014-ig és a Tarlós István által vezetett főváros megtervezte a Sibrik Miklós úti felüljáró rekonstrukcióját, a munkálatok pedig nem tartottak tovább, mint bő egy esztendő. Az átjárón maradt a forgalmi rend, de kiszélesítették a járdát, s ezáltal összekapcsolódott a korábban megépült Sibrik Miklós úti bicikliút, valamint a Vak Bottyán utcai kerékpársávok. A felüljárón közel 25 évig nem végeztek nagyobb javítási munkálatot. A felújításról IDE kattintva olvashat többet.

Mi történt a fővárosban Karácsony Gergelyék alatt?

2019 tavaszán járunk, amikor a Budapest Közút kitiltotta a 20 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárműveket a népligeti felüljáróról. Igaz, ekkor még a hármas metró felújítására hivatkozva. Bő két esztendővel később közbeszerzést írt ki tanulmányterv készítésére a BKK a népligeti közlekedési csomópont „humanizálása” érdekében. Kontraktus ekkor még nem köttetett, hiszen a Főmterv Zrt. által benyújtott ajánlat meghaladta a pénztárca méretét. De jött egy új közbeszerzés, amire a Főmterv ezúttal egy 30 millió forintos ajánlatot tett – s ez már belefért a büdzsébe.

Még csak 2022 januárjában járunk, mikor – miután elmaradtak az időszakos, korszerűsítési, karbantartási munkálatok – a BKK letiltotta 12 tonnánál nehezebb gépjárműveket a felüljáróról. Ez a korlátozás nem pusztán a tehergépjárműveket érintette kedvezőtlenül, de a közösségi közlekedést is: például az erre közlekedő csuklós buszokét. Ugyanakkor – mint azt a Világgazdaság (VG) akkori cikkében megírta – a Karácsony-féle baloldali Fővárosi Önkormányzat és a BKK azt is belebegtette, hogy mivel a népligeti felüljáró igencsak rossz állapota miatt részletes vizsgálat készül az évben, de a korszerűsítéshez szükséges források továbbra sem állnak rendelkezésre. Mi több,

a műtárgy elbontása is felmerült.

Eltelt újabb egy év, s az interneten elérhető információ alapján a vizsgálatok bő egy évvel később, tavaly februárban kezdődtek, amikor a Budapest Közút bejelentette, hogy a munkák miatt március 4-től ideiglenes forgalmi rendet alakítanak ki, két hossztartó hídgerendát bontanak ki, amelyeken helyszíni és laboratóriumi vizsgálatokat végeznek el.

Ezt is ajánljuk a témában

Ennyit tudtak kiizzadni magukból Karácsonyék: ez a baloldal

A munkát a hídpénzbotrányban emlegetett A-Híd Zrt. végezte nettó bő 200 millióért az EKR szerint, ám a feladat úgy került meghatározásra, hogy az a helyreállítást nem tartalmazta. Sajnos a tervezett négy hónap helyett

nyolc hónapig tartottak a vizsgálatok,

és a Karácsony-féle városmenedzsment 2023 októberében jelentette be, hogy mégsem bontják el a népligeti felüljárót, hanem egy úgynevezett élettartam-hosszabbító beruházást hajt végre – biztosítva a felüljáró működését 2035-ig. Az ehhez kapcsolódó munkálatok tervezési, engedélyeztetési folyamata – elviekben – még az idén megtörténhet, a munkálatok pedig 2025-ben kezdődhetnek.

Mindenesetre a tömegközlekedés számára feloldották a korlátozást, a BKK járművei ismét áthaladhatnak a felüljárón. Bár azok a bizonyos gerendák még mindig nem kerültek a helyére, így a belváros irányába még mindig csak egy sávon haladhat a forgalom.

Még februárban a VG egyébként utóbbira azt a választ kapta a Budapest Közúttól,

hogy a vizsgálatra kiemelt elemek visszapótlásáról még nem született döntés.

Ezt is ajánljuk a témában


 

Összesen 147 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2024. május 29. 22:24 Szerkesztve
...
Lajoss
2024. május 08. 14:32
Több hónapos történet…
I_Isti
2024. május 08. 11:36
"Lehetne mondjuk olyan vasúti körhálózat, mint amilyet a hanyatló nyugati, de akár a többi V4 ország is épít, " Nagyjából Kína tud vasutat építeni a XXI. század eleje óta, ők 40 ezer km-nyi gyorsvasúti hálózatot építettek kb 10 év alatt. Ahol a gyors, nem azt jelenti, hogy 40 km/h helyett tud menni akár 80km/h-val is, hanem hogy 300 km/h, és a pálya tudna 350-et is.
tizennyolcfok
2024. május 08. 09:55
nyüszítsetek! :DDDD aztán június 9-én készüljetek, mert még jobban fogtok :DDD
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!