Vajon a Mandiner ezt leközölné?

2024. április 04. 09:01

A cikkben több érvelési hiba is fellelhető.

2024. április 04. 09:01
null
Halácsy Péter
Facebook

Fotó: MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor

„Vajon a mandiner ezt leközölné? 

HP mondja ChatGPT-nek: »mutass ki érvelési hibákat ebben a publicisztikában! Nevezd meg a hiba típusát is!«

Ezt is ajánljuk a témában

ChatGPT mondja: A cikkben több érvelési hiba is fellelhető, amelyeket az alábbiakban sorolok fel és azonosítok:

Téves ok-okozati összefüggés (fals causa pro causa): A szerző arra a következtetésre jut, hogy a konzervatív oktatási módszerek eredményesebbek, mint a progresszív vagy liberális módszerek, azon az alapon, hogy korábban, amikor a konzervatív módszerek domináltak, magas szintű tudósok kerültek ki Magyarországról. Ez figyelmen kívül hagyja az oktatás minőségét befolyásoló egyéb tényezőket, mint például a társadalmi-gazdasági körülmények, a technológiai fejlődés, vagy a pedagógusok képzésének minősége.

Szalmabáb-érvelés (straw man): A szerző úgy ábrázolja a progresszív oktatási szemléletet, mint amely teljes mértékben elutasítja a lexikális tudást és a klasszikus műveltséget, holott a valóságban a progresszív oktatáspolitika igyekszik egyensúlyt teremteni a lexikális tudás és a kritikai, valamint problémamegoldó készségek között.

Fekete-fehér érvelés (false dilemma): A szerző azt sugallja, hogy csak két lehetőség létezik: vagy a konzervatív, vagy a progresszív oktatási modell. Ez figyelmen kívül hagyja azokat a lehetséges alternatívákat, amelyek egyensúlyozhatnak a két megközelítés között, illetve új módszereket alkalmazhatnak az oktatásban.

Ad hominem támadás: A szerző a progresszív oktatási szakértőket dogmatikusnak nevezi, ezzel is megkérdőjelezve érveik érvényességét anélkül, hogy magukkal az érvekkel foglalkozna. Ez egy személy elleni támadás, amely nem veszi figyelembe az érvek valódi tartalmát.

Séta a céltól (moving the goalposts): Amikor a szerző azt állítja, hogy a progresszív oktatási módszerek nem érik el a kívánt eredményeket, de nem határozza meg pontosan, hogy milyen eredményeket várnak el tőlük, vagy hogyan mérhetők azok objektíven. Ezáltal a szerző lehetőséget kap arra, hogy bármely pozitív eredmény ellenére is elutasíthassa a progresszív oktatást.

Érzelmi alapú érvelés (appeal to emotion): A szerző a konzervatív oktatási módszerek dicsőítésekor gyakran hivatkozik a múlt nagy magyar tudósaira és a nemzeti büszkeségre, érzelmi alapon próbálva meggyőzni az olvasót, anélkül, hogy objektív bizonyítékokat vagy adatokat sorolna fel a konzervatív módszerek előnyeiről.

Ezek az érvelési hibák gyengítik a szerző állításainak megbízhatóságát és objektivitását, mivel inkább manipulatív technikákra és logikai hibákra támaszkodnak, semmint erős és megalapozott érvekre.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 159 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Mindenhova
2024. április 04. 21:00
Az a helyzet, h. a ChatGPT tanul az embertől. Ha kijavítod, elemzi, ha jó, vagyis az alapprogrammal nem ellentétes, megtanulja. Ha a cikkben lévő állítást tömegesen megkérdőjeleznék, akkor módosítaná az alapszabályát is. Bár valszeg csak akkor tenné, ha teljesen magára lenne hagyva, gondolom most még abban a fázisban van amikor a végső megoldás még az ember kezében van. Persze az is kérdés, h. annak az embernek milyen utasítást adott a tulajdonos.
altercat1
2024. április 04. 20:37
Fegyelem vs fegyelmezetlenség...
Martell 2
2024. április 04. 20:31
Most függetlenül a kérdéstől, Valóban létezik egy hanyatlás, amit a cigányok szaporodása idéz elő, egyre nagyobb az arányuk a fiatal korosztályban, ezért romlanak folyamatosan a PISA eredmények.
kovsa2
2024. április 04. 15:41
Nos, ami szerintem ebben a cikkben legmegdöbbentőbb, az a gondolkodásnak és az érvelésnek a hiánya. A szerző nem úgy kezdi, hogy: Átgondoltam, végiggondoltam és arra jutottam, hogy ... . Hanem idegen személy, személyek, jelen esetben egy gép közvetítésével, véleményét veszi szentírásnak és mint megkérdőjelezhetetlen igazságot adja tovább. A szerző, másokon számon kéri a kritikus gondolkodást, de ő nem gyakorolja. Ez nagyon szomorú fejleménye korunknak és az oktatás hiányosságának.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!