(Nyitókép: Mérő Vera Facebook-oldala)
„Az, hogy valamikor egy, kettő, három gyerek anyja leszek vagy senkié, hogy a macskámmal akarok élni, egy férfival vagy egyedül, nem közügy, hanem az én döntésem vagy sorsom.
Miért érzi bárki úgy, hogy véleményeznie kell?” – teszi fel a kérdést anyák napjára előretekintve Mérő Vera,
és restellem, de úgy érzem, hogy ezt véleményeznem kell.
Mégpedig azért, hogy tisztázzunk néhány félreértést, továbbá megtaláljuk a közös pontokat. Kezdjük az utóbbival.
Ha egy politikus már nőnapon is „köszöntöm az édesanyákat” tartalmú jókívánsággal rukkol elő, az joggal bánthat egyes gyermekteleneket, különösen azokat, akik e hiányuk miatt (akár be nem vallottan) két lábon járó kudarcnak érzik magukat, és a fura nőnaptól valami kis simogatást remélnek.
Arra tehát érdemes lenne némi empátiával odafigyelni, hogy túltolva se legyen a dolog
– miként az se kérdés, hogy a személyes drámákba bele nem látó kíváncsi szomszéd vagy nagyokos rokon ne kezdjen faggatózni, hogy mi ez a tötyörgés a gyermekvállalással vagy a kistestvérkével, miközben a számonkért fiatalasszony esetleg épp a harmadik spontán vetélése utáni csöndes gyászfolyamaton megy keresztül, például.
Ha azonban egy nő nyilvánosra állított bejegyzésben vagy újságcikkben adja hírül, hogy ő márpedig tudatosan gyermektelen, akkor ráutaló magatartással jelzi, hogy ezt közügynek, azaz megvitatható, sőt megvitatandó kérdésnek tekinti.
Amikor az egyedülálló negyvenes kiposztolja a Facebookon, hogy #takavanaméhemből, viselje el, ha érkezik egy kommentelő, és kifejti véleményét.
És amíg anyák napja előtt az a téma, hogy a gyermekvállalás igenis magánügy, addig teljesen nyilvánvaló, hogy bőven akadnak ez ügyben ki- és átbeszéletlen frusztrációk. A Semmelweis-nap előtt legalábbis nem szokás cikkekben jelezni, mennyire nincs köze senkinek ahhoz, hogy egészségügyi dolgozó vagyok-e vagy sem.
Különösen izgalmas, hogy Mérő Vera egyfelől rámutat, sokan egyszerűen „belesodródnak” abba a kockázatba, „ami a negyven feletti gyerekvállalással jár”, másfelől felhívja a figyelmet: „senki ne vállaljon társadalmi elvárásból gyereket, mert abban sosincs köszönet”.
Nem lehet-e, hogy aki „belesodródik” a késői családalapításba, az esetleg ugyanúgy társadalmi elvárásokból teszi ezt?
Értelmiségi körökben nem alap-e, hogy a fiatal először éljen, szerezzen szerteágazó tapasztalatokat, és a karrierjét „sínre állítva” építsen fel egzisztenciát? Ki megy jobban szembe az aktuális konvenciókkal: az-e, aki adott esetben már 22-23 éves korában éretten és átgondoltan ki meri mondani a feltételek nélküli igent, vagy az, aki legfeljebb összeköltözik, aztán a munkahelyi ranglétrán felfelé haladva és fogamzásgátlót szedve várja, hogy elkövetkezik-e a mindkét fél számára ideális pillanat a családalapításra? („Ma már mindenki így csinálja.”)
Miközben az utóbbi típusú kapcsolatok 30 százaléka három éven belül felbomlik, és lehet menni vissza a start mezőre.
„Az online térben elmagányosodó” húszasok pártalálási nehézségeinek hátterében meg aztán pláne társadalmi nyomás áll – megveszi a szülő az okostelefont már az alsós gyerekének, „mert a többi szülő is ezt teszi”, aztán megy a lamentálás, hogy jaj-jaj, hányan nem képesek offline ismerkedni. És ó, mizéria, pornófilmek mennek szünetben a fiúöltözőben. Gyanús, hogy a tendenciákat tekintve mindez átfogóbb és mérgezőbb problémává kezd válni, mint az, hogy firtatja-e a nagyi határsértő kérdéssel a felnőtt unoka családalapítási terveit.