Hazatér Horthy Miklós legendás vonata, a Turán
A szerelvény a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe fog kerülni – adta hírül Vitézy Dávid Facebook oldalán.
Megnéztük, hogyan halad a Turán restaurálása, amely ha elkészül, a nagyközönség számára is nyilvános lesz.
A hazai történelem egyik legellentmondásosabb politikusának luxusvonatja igencsak kacifántos pályafutást járt be: Horthy a legkiemelkedőbb diplomáciai utakra vette igénybe, majd a kommunista rémuralom alatt elkerült Magyarországról, majd egy nyaralóba falazták be, végül hazatalált és a vonat lassan elnyeri korai pompáját. De ne ugorjunk ennyire előre: Horthy luxusvonatja 1944 második felében tűnt el Magyarországról, a feljegyzések szerint nyilasok akartak vele nyugatra menekülni, azonban csak Csehszlovákiáig jutottak vele, ahol eltűnt a Turán.
Mint később kiderült, a csehszlovák állami vasútvállalat foglalta le és saját állományába helyezte az egész szerelvényt. A most renoválás alatt lévő étkezőkocsit a ‘70-es években selejtezte le a csehszlovák vasút, ekkor került egy szenci lakos tulajdonába, aki a telkén helyezte azt el, idővel befalazta azt. Ennek köszönhető az, hogy jó állapotban sikerült rátalálni és meg lehet menteni a nagy részét.
Hatalmas hírként robbant 2020 őszén, hogy előkerült az évtizedekig sorsára hagyott Turán. Történészek és közlekedési szakértők közös erővel találták meg a fentebb említett szenci telken a Turánt, a magyar állam hiába próbálkozott éveken át visszaszerezni azt, a legtöbb próbálkozás sikertelen volt. Egyedül a szerelvény 12-es kocsiját sikerült visszavásárolni, amely jelenleg a Vasúttörténeti Parkban látható felújított állapotban.
Ezt is ajánljuk a témában
A szerelvény a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe fog kerülni – adta hírül Vitézy Dávid Facebook oldalán.
A kormány végül 2020-ban járt sikerrel, ugyanis az Emberi Erőforrások MInisztériumának sikerült a Turánt megvásárolnia a Közlekedési Múzeum számára. Végül 2020 decemberében érkezett haza a híres étkezőkocsi, ami fontos történelmi döntések megszületésének volt a helyszíne.
Ezt is ajánljuk a témában
Ha a Közlekedési Múzeum munkatársai befejezik a Turán 9 restaurálását, megértünk valami újat a történelemből.
Február végén több más sajtóorgánum mellett a Mandiner is meghívást kapott a Közlekedési Múzeumtól, hogy a MÁV Istvántelki Főműhelyében tekintse meg, hogyan áll a Turán felújítása. Az újpesti vasútjavító egykor Magyarország egyik legfontosabb járműjavítő műhelye volt, mára azonban a korai pompa finoman szólva is megkopott: felújításra váró, rozsdás egykori mozdonyok és egyéb vasúti szerelvények között sejlik fel Horthy egykori étkezőkocsija.
Több kollégával is meglepődtünk azon, amit láttunk, mert relatíve közel az átadáshoz még nem úgy nézett ki kocsi, mint amelyik mindjárt kész van. Bár a külső munkálatok láthatóan jól haladtak, belül még javában zajlik a restaurálás.
Körbevezettek minket az asztalosműhelyben is, ahol megnézhettük, hogyan állítják helyre a korai bútorzatot. A szakemberek nem törekszenek arra, hogy a legtökéletesebb, hibátlan állapotban legyenek a korai bútorok, még jó is, ha a használatból eredő nyomok látszanak rajta.
Restaurálás történik, nem replikát csinálunk”
– mondták.
A Turánban az elmúlt száz évben használt bútorok nagyjából négyötöde van és menthető meg, azonban vannak alkatrészek, berendezési eszközök, amelyeket újra kellett gyártani. Így történt a tűzhellyel is, ami a szemünk láttára érkezett meg épp a műhelybe. Bár nem lesz eredeti darab, azonban megvoltak az eredeti tervek, amelyek alapján meg lehetett csinálni a pontos mását.
A Turán érdekessége az is, hogy nincs rajta mosdó, ez pedig azzal magyarázható, hogy a korai gőzmozdonyoknak körülbelül 100 kilométerenként meg kellett állniuk vízbeöntésért, arra az időre pedig a megállókban az utasok elvégezhették kisebb-nagyobb ügyeiket. Ezzel is magyarázható, hogy száz évvel ezelőtt a viszonyokhoz képest miért volt modern, tiszta és kulturált a vasútállomásokon lévő mosdó.
Schneller Domonkos, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a Mandinernek elmondta, május közepére tervezik az étkezőkocsi átadását és úgy szeretnék helyreállítani a szerelvényt, hogy az képes legyen futni a nyílt pályán is egy gőzmozdony után kötve, amellyel nosztalgiajáratok fognak teljesíteni.
A Közlekedési Múzeum addig is, amíg az új múzeumépület elkészül, próbál a látogatóival kapcsolatban maradni”
– tette hozzá, majd megjegyezte, folyamatosan próbálnak előrelépni abban, hogy régi, hazai gyártású, ikonikus járműveket beszerezzenek és felújítsanak.
Schneller Domonkos elmondta, a jövőben a nagyközönség számára is elérhető lesz a Turán, azaz egy kiállítás vagy valamilyen egyéb esemény során szabadon fel lehet szállni rá és meg lehet nézni, Horthy hol reggelizett, hol aludt, milyen kis nyílások keresztül kapta meg reggel a kávéját.
A Közlekedési Múzeum vezetője lapunknak elmondta, tudva azt, milyen idős vasúti szerelvényről van szó, amelynek milyen fontos történelmi jelentősége van, kiemelt érdeklődésre számítanak a nagyközönség részéről. Arra a kérdésre, honnan voltak meg az eredeti tervek Horthy étkezőkocsijához, Schneller Domonkos elárulta, a Közlekedési Múzeumnak van egy 500 ezer kötetes könyvtára, itt őrzik azoknak az Ikarus buszoknak a tervrajzait is, melyek végül nem kerültek gyártásba.
Minden olyan iratanyagot és műszaki tervdokumentációt gyűjt a Közlekedési Múzeum, amely hazánkban gyártott, elkészült járművek rajzait jelenti”
– tette hozzá a főigazgató.
Nyitókép: Ficsor Márton/Mandiner