Ön is megnézheti nemsokára, Horthy hol fogyasztotta reggeli rántottáját utazásai során

2024. március 02. 21:46

Megnéztük, hogyan halad a Turán restaurálása, amely ha elkészül, a nagyközönség számára is nyilvános lesz.

2024. március 02. 21:46
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

A hazai történelem egyik legellentmondásosabb politikusának luxusvonatja igencsak kacifántos pályafutást járt be: Horthy a legkiemelkedőbb diplomáciai utakra vette igénybe, majd a kommunista rémuralom alatt elkerült Magyarországról, majd egy nyaralóba falazták be, végül hazatalált és a vonat lassan elnyeri korai pompáját. De ne ugorjunk ennyire előre: Horthy luxusvonatja 1944 második felében tűnt el Magyarországról, a feljegyzések szerint nyilasok akartak vele nyugatra menekülni, azonban csak Csehszlovákiáig jutottak vele, ahol eltűnt a Turán. 

Mint később kiderült, a csehszlovák állami vasútvállalat foglalta le és saját állományába helyezte az egész szerelvényt. A most renoválás alatt lévő étkezőkocsit a ‘70-es években selejtezte le a csehszlovák vasút, ekkor került egy szenci lakos tulajdonába, aki a telkén helyezte azt el, idővel befalazta azt. Ennek köszönhető az, hogy jó állapotban sikerült rátalálni és meg lehet menteni a nagy részét. 

Hatalmas hírként robbant 2020 őszén, hogy előkerült az évtizedekig sorsára hagyott Turán. Történészek és közlekedési szakértők közös erővel találták meg a fentebb említett szenci telken a Turánt, a magyar állam hiába próbálkozott éveken át visszaszerezni azt, a legtöbb próbálkozás sikertelen volt. Egyedül a szerelvény 12-es kocsiját sikerült visszavásárolni, amely jelenleg a Vasúttörténeti Parkban látható felújított állapotban. 

Fotó: Ficsor Márton/Mandiner

Ezt is ajánljuk a témában

A kormány végül 2020-ban járt sikerrel, ugyanis az Emberi Erőforrások MInisztériumának sikerült a Turánt megvásárolnia a Közlekedési Múzeum számára. Végül 2020 decemberében érkezett haza a híres étkezőkocsi, ami fontos történelmi döntések megszületésének volt a helyszíne. 

Ezt is ajánljuk a témában

Már közel a restaurálás vége

Február végén több más sajtóorgánum mellett a Mandiner is meghívást kapott a Közlekedési Múzeumtól, hogy a MÁV Istvántelki Főműhelyében tekintse meg, hogyan áll a Turán felújítása. Az újpesti vasútjavító egykor Magyarország egyik legfontosabb járműjavítő műhelye volt, mára azonban a korai pompa finoman szólva is megkopott: felújításra váró, rozsdás egykori mozdonyok és egyéb vasúti szerelvények között sejlik fel Horthy egykori étkezőkocsija. 

Fotó: Ficsor Márton/Mandiner

Több kollégával is meglepődtünk azon, amit láttunk, mert relatíve közel az átadáshoz még nem úgy nézett ki kocsi, mint amelyik mindjárt kész van. Bár a külső munkálatok láthatóan jól haladtak, belül még javában zajlik a restaurálás. 

Körbevezettek minket az asztalosműhelyben is, ahol megnézhettük, hogyan állítják helyre a korai bútorzatot. A szakemberek nem törekszenek arra, hogy a legtökéletesebb, hibátlan állapotban legyenek a korai bútorok, még jó is, ha a használatból eredő nyomok látszanak rajta. 

Restaurálás történik, nem replikát csinálunk”

– mondták.

Fotó: Ficsor Márton/Mandiner

A Turánban az elmúlt száz évben használt bútorok nagyjából négyötöde van és menthető meg, azonban vannak alkatrészek, berendezési eszközök, amelyeket újra kellett gyártani. Így történt a tűzhellyel is, ami a szemünk láttára érkezett meg épp a műhelybe. Bár nem lesz eredeti darab, azonban megvoltak az eredeti tervek, amelyek alapján meg lehetett csinálni a pontos mását. 

A Turán érdekessége az is, hogy nincs rajta mosdó, ez pedig azzal magyarázható, hogy a korai gőzmozdonyoknak körülbelül 100 kilométerenként meg kellett állniuk vízbeöntésért, arra az időre pedig a megállókban az utasok elvégezhették kisebb-nagyobb ügyeiket. Ezzel is magyarázható, hogy száz évvel ezelőtt a viszonyokhoz képest miért volt modern, tiszta és kulturált a vasútállomásokon lévő mosdó. 

Schneller Domonkos, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a Mandinernek elmondta, május közepére tervezik az étkezőkocsi átadását és úgy szeretnék helyreállítani a szerelvényt, hogy az képes legyen futni a nyílt pályán is egy gőzmozdony után kötve, amellyel nosztalgiajáratok fognak teljesíteni. 

A Közlekedési Múzeum addig is, amíg az új múzeumépület elkészül, próbál a látogatóival kapcsolatban maradni”

– tette hozzá, majd megjegyezte, folyamatosan próbálnak előrelépni abban, hogy régi, hazai gyártású, ikonikus járműveket beszerezzenek és felújítsanak. 

Fotó: Ficsor Márton/Mandiner

Schneller Domonkos elmondta, a jövőben a nagyközönség számára is elérhető lesz a Turán, azaz egy kiállítás vagy valamilyen egyéb esemény során szabadon fel lehet szállni rá és meg lehet nézni, Horthy hol reggelizett, hol aludt, milyen kis nyílások keresztül kapta meg reggel a kávéját. 

A Közlekedési Múzeum vezetője lapunknak elmondta, tudva azt, milyen idős vasúti szerelvényről van szó, amelynek milyen fontos történelmi jelentősége van, kiemelt érdeklődésre számítanak a nagyközönség részéről. Arra a kérdésre, honnan voltak meg az eredeti tervek Horthy étkezőkocsijához, Schneller Domonkos elárulta, a Közlekedési Múzeumnak van egy 500 ezer kötetes könyvtára, itt őrzik azoknak az Ikarus buszoknak a tervrajzait is, melyek végül nem kerültek gyártásba. 

Fotó: Ficsor Márton/Mandiner

Minden olyan iratanyagot és műszaki tervdokumentációt gyűjt a Közlekedési Múzeum, amely hazánkban gyártott, elkészült járművek rajzait jelenti”

– tette hozzá a főigazgató. 

Nyitókép: Ficsor Márton/Mandiner

Összesen 49 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
auditorium
2024. március 04. 08:11
MANDINER vezetőség, szerkesztőség, hány év kell ahhoz, hogy végre ezt a fórumgyalázó SEXYKITTY-45 ocsmány reklámokat levegyétek ?!?!?!? avagy direkt hagyjátok igy a jùniusi vàlasytàsokig ezt a trollt, h. elpártoljanak tőletek az itteni értelmes olvasók és hozzászólòk ?!?!?!
files32
2024. március 03. 09:49
Többen IS megnéznék csak még nem értek haza a Don kanyarból.
Kovács Ubul
2024. március 03. 09:33
"Elmegy az öreg az orvoshoz - Doktor úr, baj van. Egyre rövidül a farkam. - Mutassa, Józsi bácsi! De hisz ez igen szép darab, és van vagy tizenöt centi. Sőt, még tetoválás is van rajta. Méghozzá az hogy: Róza! - mondja az orvos. - Hát ez az, doktor úr! Az volt odatetoválva, hogy Vitéz Nagybányai Horthy Miklós Matróza."
Kovács Ubul
2024. március 03. 09:30
Mekkorákat fog itt pacalozni a gömbnindzsa a Szent Koronával a fején. Kádár is nagy különvonat-bubus volt, a sajátjának a tervezésében is részt vett. Jelenleg Kimdzsongun osztozik a szenvedélyükben.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!