Miért vannak olyan kevesek, akik kendőjükkel enyhíteni tudnák a szenvedőket? Miért marad annyi szenvedő magára? Miért nincs vele senki? Miért hullanak szét családok, miért szakadnak meg barátságok? Miért válunk hontalanná, hazátlanná, földönfutó nyomorultakká, még akkor is, ha netán milliomosok volnánk? Miért van az, hogy a boldogulásért képesek vagyunk átgázolni a másik ember becsületén, jó hírén, miért van az, hogy ellehetetlenítjük hazug hírekkel, igaztalan vádakkal a másikat, ahelyett, hogy rádöbbennénk: együtt, testvérként, egymást segítve boldogok lehetnénk?
Miért fosztjuk meg a másik embert a becsületének ruhájától, miért ostorozzuk őket, hivatkozva a véleménynyilvánítás szabadságára? Miért van az, hogy a véleménynyilvánítás szabadsága felülírhatja a személy méltóságának szentségét, sérthetetlenségét? Miért szegezzük keresztre az Isten teremtette világ rendjét, amikor nem akarjuk tudomásul venni, hogy az Isten az embert férfinak és nőnek teremtette? Miért van annyi gyűlölet? Miért hiányzik hétköznapjainkból a becsület, a hűség, a megbecsülés, a tisztelet, az alázat: Miért nem tudjuk elfogadni, hogy bármennyire is nagyszerű dolgokra képes az emberi értelem, a titkok, a misztérium előtt saját korlátainkat elfogadva meg kell hajolnunk?
Félünk a haláltól. Félünk a szenvedéstől. Irtózunk a testi-lelki fájdalomtól. Pedig nem fogja elkerülni egyikünk sem a szenvedést, nem fogjuk elkerülni a halált. Addig pedig de jó volna – élni! Emberként. Békében. Ne féljünk kimondani: szeretetben. Egymás megbecsülésében.
Jézus drámájában van egy megkerülhetetlen szereplő. Júdás, az Iskarióti. Júdás, aki Jézus közvetlen tanítványai közé tartozott. És mégis áruló lett. Harminc ezüstpénzért hajlandó volt elárulni a Mestert. Otthagyni. A gyűlölők kezére adni.
Amit egynek a legkisebbek közül tettetek, azt velem tettétek – mondja Jézus, amikor az ítéletről beszél. (Mt 25,40) Jézusnak ez a kijelentése valóság. Bár Jézus egyszer s mindenkorra végbevitte szenvedése és kereszthalála által a megváltás művét, minden nap itt van velünk szenvedésével, keresztjével, halálával. Tudja, hogy kik vagyunk. Átlátja legtitkosabb gondolatainkat. Az ő története nem mese, hanem valóság. Velünk élő, ma is jelen lévő valóság. A tér és az idő korlátait átszakító történet. Megváltó, életet ajándékozó valóság.
Mi magunk is képesek vagyunk az árulásra. Ne másban keressük a Júdást: nézzünk őszintén magunkba. Tragikus tapasztalás, amikor keresztény hagyományú népek, kultúrák, társadalmak képesek harminc ezüstért hátat fordítani annak az értékrendnek, amely kétezer éven keresztül megtartó erő volt. Képesek vagyunk arra, hogy a velünk élő emberekben, akik pedig Krisztus által testvéreink, és ugyanannak az Atyának a gyermekei, megtagadjuk és eláruljuk az Istent. Kísérteties dolog belegondolni, mi volt a következménye Júdás számára az árulásnak.
Eleső és elesett emberségünknek szüksége van arra, hogy valaki fölemelje. Nincs az a mélység, nincs az a sötétség, amelyben Jézus magunkra hagyna bennünket. Rajtunk áll, hogy tudomásul vegyük: ő velünk van, az elhagyatottságunkban, testi-lelki szenvedéseinkben. És bármennyire nehéz elhinni, velünk van az ő békéjével: csak el kell fogadnunk. Csak be kell fogadnunk. Csak be kell engednünk az életünkbe az Istent.