Ma még nem tudhatjuk, hogy Ferenc pápa miként fog bevonulni az egyháztörténetbe és a történelembe. E húsvét környéki napokban viszont érdemes megemlékezni arról, hogy nyolcvanöt évvel ezelőtt, 1939. március 12-én választották pápává Eugenio Pacellit, a 20. század egyik legnagyobb formátumú, a világegyház kormányzását a legtragikusabb időszakban végző bíborost, aki néhány héttel a fehér füst felszállása után, immáron XII. Piuszként húsvét vasárnapján elhangzott szentbeszédében kísérletet tett a világégés megakadályozására néhány héttel azután, hogy a náci Németország annektálta Csehszlovákiát, Olaszország pedig megszállta Albániát. Pacelli egész más háttérrel lépett Szent Péter trónusára, mint az Argentínából érkező Jorge Bergoglio. Pápaságát megelőzően hosszú éveken át volt apostoli nuncius Németországban, tapasztalt teológusként és diplomataként pontosan tudta, hogy mire készül Németország, és azt is, hogy egy-egy nyilatkozatával milyen veszélybe sodorhatja a katolikus híveket a Harmadik Birodalomban. Antikommunista álláspontja is következetes volt, az 1956-os forradalom idején többször is szót emelt a vérontás, a szovjet megtorlás ellen. Jelmondata, az „Opus iustitiae pax”, vagyis hogy a béke az igazságosság gyümölcse, jól jelzi: Piusz békevágya nem tévesztette szem elől a jog szempontjait sem. S bár a háborút követően számos nyilvános kritika érte, ma már egyértelmű: XII. Piusz körültekintése, beszédeinek, enciklikáinak és a Szentszék diplomáciai tevékenységének összehangoltsága példaértékű volt.
Két példa két emberről, aki Szent Péter trónusán ült, ül, és aki a maga módján igyekezett, igyekszik mindent megtenni azért a békességért, amelyről a feltámadt Krisztus beszélt tanítványainak. Annak a közösségnek, amelynek tagjai egészen különböző háttérből jőve igen színes kis csapatot alkottak, megannyi indulattal, érzelemmel, gyarlósággal, kétellyel. Tilman Riemenschneider Krisztus megjelenik Mária Magdolnának című oltárképe azt a pillanatot rögzíti, amikor húsvét hajnalán a bűnös, de jó útra tért asszony találkozik a feltámadottal, a kép bal felső sarkában, nevéhez illően egy szikla tövében pedig a bűnbánó Péter apostol kicsi alakja látható. Ő tagadta meg nagypénteken háromszor is Jézust, aki ennek ellenére rá bízta az egyház ügyét, a keresztény közösség összetartását. Ha a kegyesség és a magasztosság helyett az emberi tényező fontosságára figyelünk, ha a személyes sorsok fordulatait, a bűnbánat és a hálaadás felszabadító erejét közérthetően bemutatva tudunk beszélni húsvét csodájáról, kevésbé kell aggódnunk, hogy a kereszténység elveszíti kapcsolatát a modern világgal, az egyház feladata, működése is közérthetőbbé válik, s a másik két domb mellett a Golgota jelentősége sem fakul.
A szerző a Habsburg Ottó Alapítvány igazgatója, korábbi berlini nagykövet.