Közelednek a változások: így utazhatunk március 1-től
Minden, amit az új tarifarendszerről tudni kell.
„Régen volt ilyen kormánya Magyarországnak, amely ekkorát álmodott a közösségi közlekedésben” – fogalmazott Lázár János.
Lázár János sajtótájékoztatót tartott, amelynek fő témája az volt, hogy március 1-jétől lép életbe életbe az új tarifarendszer a magyar helyközi közlekedésben. Erről már a Mandineren is több cikket jelentettünk meg, a legfőbb változások már ismertek, de a tárcavezetői mostani bejelentése kapcsán újabb fontos részletek derültek ki. Ahogy a Világgazdaság fogalmaz: az elmúlt 35 év – egyesek szerint az elmúlt száz év – legnagyobb átalakítása megy végbe a tömegközlekedésben, aminek lényegében két új termék, a vármegye- és az országbérlet ágyazott meg.
Ezt is ajánljuk a témában
Minden, amit az új tarifarendszerről tudni kell.
Sajtótájékoztató beszédében Lázár János először is köszönetet mondott a MÁV és Volán 56 ezer munkatársának, „akik minden nap azért dolgoznak, hogy 4,5 millió ingázót juttassanak el a célállomásaikra”. Ebben az együttműködésben lényeges elem volt, hogy a MÁV-Volánnál létrejött a hároméves béralku.
Ugyanakkor – mint Lázár fogalmaz – az átalakítás nem jöhetett volna létre a kormány bátorsága nélkül.
Régen volt ilyen kormánya Magyarországnak, amely ekkorát álmodott a közösségi közlekedésben”
– emelte ki.
Lázár János azt is kifejtette, hogy a tavaly tavasszal bevezetett vármegyebérlet és országbérlet rekordot rekordra halmoz. „Akkora sikert arattak, hogy lényegében lehetővé tették a tarifaváltást: eddig összesen 6,8 millió darabot adtak el belőlük” – mondta, majd részletezte: hiába kedvezményes az árazásuk még nem okozott érzékelhető anyagi veszteséget a MÁV-Volán csoportnál.
Friss adat, hogy miközben 2022-ben az állami tömegközlekedési szolgáltató 122 milliárd forint árbevételt termelt, addig 2023-ban már 128 milliárdot – említi a Világgazdaság.
Ezt is ajánljuk a témában
Minden, amit a vármegye- és országbérletről tudni érdemes.
Lázár János részletesen kifejtette: Magyarországon 700 ezer olyan gyermek él, aki 6 és 14 év közötti. Ők holnaptól ingyenesen közlekedhetnek. Egymillióan vannak 14–25 év között, ők 50 százalékos kedvezményt kapnak. Eddig csak tanulói jogviszonnyal lehetett ezt igénybe venni. A közalkalmazottakra ugyanez él, ők szintén egymillióan vannak. Ehhez egy regisztráció szükséges. Van további 300 ezer állampolgár, akik korábban nyugdíjba mentek, mint 65 év. Ők is ingyenesen utazhatnak a helyközi közlekedésben Magyarországon. 200 ezer nagycsaládos – közel egymillió fő – szintén díjmentesen használhatja a MÁV-Volán járatait, amennyiben együttesen utaznak. Az átalakítások a 280 ezer fogyatékkal élőt is érintik: ők is ingyenességet kapnak az eddigi 90 százalékos kedvezmény helyett.
Lázár János Budapest kapcsán elmondta, hogy eleinte „orkánerejű hülyézésben volt részem, de végül a főpolgármester megértette, mit kínálok. A közgyűlés ezt egyhangúan fogadta el szerdán”.
Vagyis: aki Pest megyére szóló havi vármegye- vagy havi országbérletet vesz, azt elfogadják a BKK járatain, és aki Budapest bérletet vesz, azt elfogadják a MÁV-Volán járatain.
Mint aláhúzta: teljesen új jogviszonyt hoztak létre Budapest és a kormány között – világos elszámolási rendszerrel.
„A szolgáltatás most adott, de fő kérdés, mikor lesznek új járművek” – jegyezte meg. A vasúti 4000-4500 darabos flotta ugyanis zömében negyvenéves. A kormány megkezdte a tárgyalásokat a következő tízéves jármű-beszerzésekről, ami kötöttpályás járműgyártással egészül ki Magyarországon.
„Tízmilliárd eurós összegről van szó, ebből a magyaroknak hasznot kell látni. Azt a mandátumot kaptam, ha meg tudjuk teremteni ezeket a feltételeket, akkor a kormány kötelezettséget vállal. Igyekszem megszerezni a gazdasági miniszterek támogatását és pénzét” – magyarázta Lázár, majd hozzátette, amint hozzáférnek az uniós kötöttpályás forrásokhoz, akkor a végrehajtás gyorsulni fog.
Nyitókép: MÁV