Itt a tél: de annyira, hogy már a légi közlekedésbe is kőkeményen bezavar
Jelentősek a késések.
A diszkont légitársaság flottájában több olyan Airbus is van, amelynek hajtóművében hibát találtak, melyet most kezdenek kijavítani.
Tavaly év végén derült ki, hogy a Wizz Airnek több tucat repülőgépét kell leállítania: a probléma forrása a hajtóművekben van, ugyanis soron kívül át kell vizsgálni a Pratt & Whitney által gyártott GTF hajtóműveket. Az Airportal légiközlekedéssel foglalkozó szakportál írta meg, hogy idén március végéig a Wizz Airnek 45 Airbus A320neo típusú gépét kell leállítania. A pótlásról a légitársaság úgy gondoskodik, hogy meghosszabbítja a régebbi repülőinek lízingjét.
Várhatóan így is a mintegy 190 tagú flotta körülbelül negyede kényszerül földre”
– írták korábban.
A lap szerint a Pratt & Whitney 2015 és 2021 között gyártott GTF-hajtóműveiben a magas nyomású fokozat turbinatárcsáihoz felhasznált fémporba mikroszkopikus szennyeződések kerültek, emiatt azokon repedések keletkezhetnek, így az előírt idő előtt át kell vizsgálni az érintett példányokat, illetve cserélni kell a hibás alkatrészt.
Ehhez a hajtóműveket le kell szerelni és vissza kell küldeni a gyártó kijelölt szervizébe, ahol teljesen szét kell szedni őket, az átvizsgálás és javítás több hónapot vesz igénybe. A gyártó előrejelzése szerint az átvizsgálások egészen 2026-ig elhúzódnak majd, és hat-hétszáz hajtóművet érintenek. A sajtóanyag szerint idén január közepétől szerelik le a második ütemben érintett gépek hajtóműveit.
Megkerestük a Wizz Air sajtóosztályát az üggyel kapcsolatban és lapunk megkeresésére azt írták, hogy 2023 decemberében már 13 repülőgépnél kezdték meg a szükséges hajtóművizsgálatokat a flottában, és januárjától kezdődően további 33 repülőgépen kezdődnek meg a vizsgálatok.
Átlagosan háromszáz (!) napig tart a leállított gépek átlagos javítási ideje, azonban a Wizz igyekszik kiküszöbölni ennek a hálózatra mért következményeit, a tervek szerint bázisbezárás nem várható emiatt.
Az így kieső gépek pótlása már megkezdődött, ami részben a hálózat átalakítása által, részben a flotta további, új repülőgépek általi bővítésének köszönhetően biztosított”
– közölték.
A légitársaság lapunknak elárulta, hogy 2024-ben terveik szerint több mint 30 új repülőgéppel bővül a Wizz Air flottája, továbbá emellett a légitársaság 13 meglévő repülőgép-lízingszerződését meghosszabbította.
Ezeknek a lépéseknek köszönhetően az ideiglenesen kieső gépek csupán a közeljövőre tervezett hálózatbővítést lassítják. A légitársaság hosszú távú növekedési terveit nem, és az előrejelzések alapján továbbra is a Wizz Air üléskapacitása marad a legmagasabb a magyarországi piacon”
– fogalmaztak.
A légitársaság azt írta, továbbra is azon dolgoznak, hogy minél több utas számára tegyék lehetővé az elérhető árú, biztonságos repülést. A Wizz Air azzal kapcsolatban nem közölt információt, hogy pontosan milyen ütemben fognak érkezni az új gépek a flottájába, azonban az kiderült, hogy a hajtóművekben lévő hiba okozta pénzügyi kiesés miatt kompenzációt kértek a gyártó Airbustól.
A Wizz flottájában jelenleg 41 A320-200-as gép van, közülük 3 Ukrajnában parkol, van továbbá a hosszabb törzsű A321-200-asból 41 példányuk, valamint 6 A320-200neo és 104 A321neo.
A kiesett gépek azért okoznak komoly fejtörést a fapados légitársaságnak, ugyanis már meghirdették az idei nyári menetrendjüket, amely alapján a két magyarországi bázisról: Budapestről és Debrecenből 70 desztinációra szállítják majd az utasokat.
Az érintett gépek kiesése azért is komoly a légitársaságnak, ugyanis az elmúlt hetekben több új célállomást és járatot jelentett be a Wizz Air:
Arra számítanak, hogy a megpróbáltatások ellenére is a nyári utazási időszakban a tavalyi rekordot jelentő utasszámot követően ismét kiemelkedő eredményeket érnek el.
Nyitókép: Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP