Eldőlt: Magyarországot választotta a világ legnagyobb elektromos autógyártója
Szegeden épít gyárat a BYD.
A legnagyobb kínai autómárka, a BYD úgy döntött, hogy az alföldi megyeszékhelyen építi fel európai gyárát: de mit szól hozzá az ellenzék? Míg a kínai akkumulátorgyárakat élesen bírálták, hogy állnak ehhez?
Karácsonyi ajándékként tekinthettek a bejelentésre a szegediek, ugyanis az utóbbi évek egyik, ha nem a legnagyobb beruházása érkezik a csongrád-csanádi megyeszékhelyre. Botka László december 22-én örömittasan jelentette be, hogy a legnagyobb kínai autógyártó, az Európában egyre komolyabban terjeszkedő BYD Szegeden épít autógyárat.
A beruházás mindannyiunk közös sikere. Együtt építjük tovább Szegedet, a tudás zöld városát”
– fogalmazott a szegedi városvezető.
A polgármester azt írta, a BYD, a világ vezető elektromosautó-gyártója Szegedet választotta európai gyára helyszínéül, több hazai és külföldi város közül. A kínai elektromos autókat gyártó vállalat Szegedről szolgálja majd ki a teljes európai piacot.
A BYD a teljes gyártási folyamatot Szegeden valósítja majd meg, kivéve az akkumulátorgyártást és a vegyipari tevékenységeket. Ez az elmúlt évtizedek legnagyobb gazdasági beruházása városunkban”
– írta Botka, aki szerint a cég a legmodernebb technológiákat használja annak érdekében, hogy zöld, környezetbarát autókat gyártson.
Ezt is ajánljuk a témában
Szegeden épít gyárat a BYD.
Nagy hangsúlyt kaptak az elmúlt években a kínai óriáscégek magyarországi fejlesztései, az ellenzéki pártok teli erőből támadták ezeket, ugyanis állításuk szerint ebből nem sok haszna van az országnak, ráadásul rendkívül környezetszennyezőek is. Úgyhogy megkérdeztük z LMP-t, a Jobbikot, a DK-t, a Kutyapártot, a Párbeszédet és az MSZP-t, miért örülnek a BYD-nak, ha az akkugyáraknak nem tudtak.
Először az LMP reagált, a zöldpárt kommunikációs osztálya lapunknak küldött levelében azt írta, hogy a BYD nem akkumulátorgyárat, hanem autógyárat tervez építeni Szeged mellett, márpedig az utóbbi környezeti terhelése jóval kisebb.
Ezért ezt a beruházást kevésbé tartjuk problémásnak. Ugyanakkor a mi meglátásunk szerint súlyos gond, hogy a kormány a teljes magyar gazdaságot az autóiparra szűkíti, miközben közgazdasági tény, hogy ez az egyik legkevésbé válságálló szektor”
– közölték.
A párt kifogásolta azt is, hogy egyelőre nem világos az sem, milyen támogatásokat kap a BYD azért, hogy itt építsen gyárat, „mert az eddigi tapasztalatok alapján ezek a sokszor százmilliárdos nagyságrendű adókedvezmények nem hasznosulnak jól, hiszen ezek a nagyvállalatok sokkal drágábban hoznak létre új munkahelyeket, mint a magyar kkv-k, az adókedvezményeket pedig profit formájában egyszerűen kiviszik az országból”.
Megkérdeztük a pártokat arról is, terveznek-e népszavazást kezdeményezni a BYD érkezéséről, ahogy tették korábban a CATL esetében. Az LMP erre azt válaszolta, azért kezdeményeztek népszavazását a kiemelt beruházási törvény visszavonásáról, mert a beruházás jellegétől függetlenül azt gondolják, hogy a végső döntést egy-egy ilyen projektről mindig az ott élőknek kell meghoznia.
Ezért minden esetben támogatjuk azt, hogy erről népszavazáson döntsenek”
– jelezték.
A Jobbik-Konzervatívok sajtóosztálya a Mandinernek azt írta, hogy annak alapvetően mindig örülni kellene, ha egy befektető által új munkahelyek létesülnek hazánkban, illetve főként olyan térségekben, ahol arra nagy szükség van.
Szeged és környéke régóta várja, hogy olyan beruházások települjenek a település közelébe, amelyek segíthetik a helyi és környékbeli lakosok felemelkedését”
– írták.
A párt tájékoztatása szerint „már van elképzelésük” arról, hogy a kínai akkumulátoros autókat gyártó cég idetelepítése mennyiben szolgálja a magyar emberek érdekeit. Kiállnak amellett, hogy a debreceni CATL-ügyhöz hasonlóan Szegeden is a helyieknek kéne eldönteni, szükségük van-e a BYD gyárépítésére.
A Jobbik-Konzervatívok álláspontja, hogy a legszélesebb konzultációt kell lefolytatni az érintett lakossággal, nekik kell eldönteniük, hogy szeretnének-e egy ilyen gyárat a környezetükbe engedni vagy sem”
– fogalmaztak, majd úgy folytatták, hogy a környezetünk és a magyar munkaerő védelme érdekében követelik a helyi népszavazást.
Kiemelték: az akkugyárak komoly környezeti kockázatot jelentenek, valamint azt is látják, hogy nem a magyar munkaerő foglalkoztatása a cél. A Jobbik lapunknak küldött közleményében azt írta, az eddig ázsiai beruházások jellemzően olcsó ázsiai migránsmunkások számára jelentettek munkalehetőséget.
Ezáltal ezek a beruházások nemhogy nem jelentenek segítséget a magyar embereknek, de sokszor veszélyeztetik a magyarok munkáját, letörik az egyébként is szégyenletesen alacsony béreket és végső soron megváltoztatják a térség kultúráját”
– közölték, majd azzal zárták, hogy a tavalyi évben nyilvánvaló lett számukra, hogy „Orbánék zöld utat adtak a munkaerőimportnak”.
Tóth-Benedek Csanád, a kétfarkú kutyák szegedi képviselőjelöltje lapunknak elmondta, hogy természetesen ők sem mennek el szó nélkül egy ilyen hír mellett.
„Természetesen örülünk. Hiszen ha gyár épül, akkor azzal együtt gyárkémények is épülnek és így bővülhet a Magyarországi Kéményseprőmesterek Szövetsége.
Amivel viszont minden magyar állampolgár esélye megnő arra, hogy kéményseprőt lásson, s így egyben szerencsét találjon”
– reagáltak a Magyar Kétfarkú Kutya Párt részéről.
A Momentumnak, a magát rendkívül zöldnek valló Párbeszédnek, az MSZP-nek és a DK-nak sajnos több nap is kevés volt ahhoz, hogy elmondja álláspontját a témában.
Nyitókép: MTI/KKM