Kormányon nem lehet sumákolni

Mi értelme van annak, ha egy megosztó kérdésben egy politikus azért nem beszél egyértelműen, mert az általa képviselt irányvonal miatt szavazókat veszítene?

Bár régóta lehetett tudni, hogy a kormány átfogó bérreformot tervez a tanárok körében, az uniós források körüli huzavona rányomta a bélyegét a tervre. Múlt héten azonban elhangzott a bejelentés: a kormányzati ciklus végére megduplázzák a fizetéseket. A lépés sürgető volt – áttekintettük, hogy miért.
Noha a tanárok béremelésének költsége 6000 milliárd forint, és az EU ehhez mindössze 700 millió forinttal tud hozzájárulni, a kormány úgy döntött, már februárban a 32,2 százalékkal megemelt bérhez jutnak a pedagógusok – hangzott el a rég várt bejelentés a múlt csütörtöki kormányinfón. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter közölte, hogy 2026-ig a kabinet megduplázza a pedagógusok bérét: idén több mint 672 ezer, 2025-ben több mint 812 ezer, 2026-ban pedig körülbelül 880 ezer forint lesz a bruttó átlagbérük. Ez 140 ezer köznevelésben dolgozó pedagógust érint. Mutatjuk, hogy az egyes minősítési kategóriákban mekkora bérsávokról van szó, de előbb nézzük meg, hogyan is alakult a pedagógusok anyagi helyzete a korábbi évtizedekben.
„Jelentős hátrányt szenvedtek a 2000-es években az oktatásban dolgozó pedagógusok. Bérüket tekintve nemcsak európai kollégáik előzték meg őket, még az azonos végzettségű, de más munkakörben tevékenykedő társaik is sokkal többet kerestek náluk” – állapította meg a Magyar Tudományos Akadémia A közoktatás indikátorrendszere 2017 című tanulmánykötetében, amelyben a pedagógusok bérhelyzetét elemezte. Ebből kiderült, hogy bár 2001 és 2003 között mind a főiskolai, mind az egyetemi végzettségű tanárok helyzete jelentősen javult, a következő tíz évben lényegesen romlott a helyzet: a főiskolai diplomás tanárok az egyéb főiskolai végzettségűek bérének csak az 56, az egyetemi végzettségűek pedig az egyéb diplomával rendelkezők fizetésének a 47 százalékát keresték.
A jelentősen megemelt keresetek 2017 után egyre inkább veszítettek az értékükből”
A Központi Statisztikai Hivatal is felhívta a figyelmet arra, hogy a Medgyessy-kormány idején meglépett jelentős fizetésemelés nem éreztette a hatását túl sokáig: egy jelentés szerint a 2003. évi nagyarányú béremelést követő fél évtizedben a pedagógusszakma relatív jövedelmi helyzete egyre kedvezőtlenebbé vált abból adódóan, hogy a más szellemi munkakörökben dolgozók gyorsabb ütemű keresetnövekedésre tettek szert. A KSH emlékeztetett arra is, hogy a tizenharmadik havi fizetés eltörlése miatt, amiről a Bajnai-kormány döntött, a keresetek értéke 2009-ben csökkent, és 2010-ben sem érte el a két évvel korábbi szintet. Mindezzel együtt a pedagógusok jövedelmi helyzete a szellemi foglalkozásúak átlagfizetésének arányában kifejezve még 2010-ben is kedvezőbb volt, mint a kétezres évek elején – olvasható a hivatal értékelésében. A munka megjegyezte azt is, hogy az OECD 2007-re vonatkozó adatai szerint a Magyarországon dolgozó tanítók, tanárok leterheltsége az OECD-országok átlagához viszonyítva az oktatás mindhárom szintjén több mint tizedrészével magasabb, ha a kötelező munkaidőt vesszük figyelembe.
A bérhelyzet ügyében az MTA elemzése hangsúlyozta: javulás csupán 2014-ben állt be, amikor nagyarányú pedagógusbér-emelést hajtottak végre. Ennek előzménye, hogy a kormány 2013-ban bevezette a pedagógus-életpályamodellt, amely a tanároknak jelentős bérfejlesztést, egyúttal új minősítési rendszert jelentett. Az új, követelményalapú rendszer érdemi fizetésemelést vont maga után, így 2013 és 2017 között a pedagógusok bére átlagosan 50 százalékkal emelkedett. Az intézkedés első ütemében, 2013 szeptemberében átlagosan 34 százalékkal, majd 2014 szeptemberétől minden évben további 3,5 százalékkal nőttek a fizetések. Ennek eredményeképp 2017 januárjában az oktatás bruttó 279 ezer forintos átlagbére 5 ezer forinttal magasabb volt, mint a nemzetgazdasági átlag.
Tény azonban, hogy a jelentősen megemelt keresetek 2017 után egyre inkább veszítettek az értékükből. Ennek oka, hogy kezdetben a minimálbérhez kötötték a pedagógusok bérét – magyarán ha nőtt az előbbi, nőtt az utóbbi is. Egy idő után azonban a minimálbért felváltotta a vetítési alap, amelynek összege nem emelkedett – ezt érte a legtöbb kritika a szakszervezetek részéről is.
2021 októberében a Pedagógusok Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete sztrájkbizottság alakítása mellett döntött, követeléseik közt elsősorban a munkaterhek csökkentése és a bérek valódi rendezése szerepelt. Bár 2022 januárjában a kormány 10 százalékos pótlékemelést hajtott végre, a szakszervezetek ezt nem tartották érdemi lépésnek, és rendre azt hangsúlyozták, hogy már a huszonnegyedik órában vagyunk, ami az utánpótlás kérdését illeti, hiszen a meglévő kondíciók mellett a pedagógusszakmát egyáltalán nem tartják vonzónak a fiatalok.
Azt, hogy megérett az idő a változásra, a kormány is elismerte; Gulyás Gergely 2022. augusztusban a Tranzit fesztiválon beszélt arról, hogy a kormányzati ciklus egyik legfontosabb feladata a tanárok bérrendezése. Az év végén azonban leszögezték: amíg Magyarország nem kapja meg a neki járó uniós forrásokat, megint csak 10 százalékos emelést tud megelőlegezni a kormány. A szándék mindenesetre világos volt: az Európai Bizottságnak benyújtott, a 2021–2027-es időszakra szóló, Emberi erőforrás fejlesztési operatív program plusz nevű dokumentumban az szerepelt, a cél, hogy a magyar köznevelésben dolgozó pedagógusok átlagbére fokozatosan megközelítse az OECD-országok diplomásátlagbérét.
Az uniós források körüli, többfelvonásos szappanoperáról részletesen írt lapunk, ennek kapcsán arról is, hogy sokáig bizonytalan volt, 2024-ben sor kerülhet-e a sürgető pedagógusbér-rendezésre. Végül tavaly december végén a Belügyminisztérium nyilvánosságra hozta, hogy január 1-jén hogyan emelkedik a tanárok fizetése, múlt csütörtökön pedig már a rendelet is megjelent. Ennek előzménye, hogy január közepén megérkezett a vonatkozó írásos garancia az Európai Bizottságtól.
Január elsejével 32,2 százalékkal emelkedett a pedagógusok bére. A számok a következők: pedagógus I. minősítéssel 538 000-től 1 065 000 forintig, pedagógus II. minősítéssel 555 000-től 1 135 000 forintig, mesterpedagógusoknál 630 000-től 1 365 000 forintig, kutatótanároknál pedig 750 000-től 1 470 000 forintig terjedhet a havi bruttó illetmény. A mesterképzésben szakképzettséget szerzett pedagógusok 2 százalékkal kapnak többet, ebbe nem beleszámítva a pótlékot, az egyes köznevelési feladatokért járó megbízási díjat és az esélyteremtési illetményrészt. Kiderült az is, hogy 4 százalékos többlet jár annak, aki matematikát, digitális kultúrát, természettudományt, integrált természettudományt, fizikát, kémiát, biológiát vagy földrajzot tanít. Bekerült az a kitétel is, miszerint a munkáltató a pedagógus havi illetményét a teljesítményértékelés eredményének figyelembevételével alacsonyabb összegben nem határozhatja meg. A rendelethez kapcsolódó kormányhatározat az új tanárbéremelési alapba 340 milliárd forintot helyezett át a Pénzügyminisztérium központi tartalékából.
A történelmi béremelés tehát megkezdődik, emellett fontos változás, hogy a pedagógusminősítést és az intézményi tanfelügyelet eljárásait is újraszabályozzák az adminisztrációs terhek csökkentése céljából.
Nyitókép: MTI / Krizsán Csaba