„Zöld látványpékség, amit öt éve csinál a jelenlegi városvezetés” – keményen beleszállt Karácsonyékba Schiffer András (VIDEÓ)
Az ügyvéd azt is elárulta, mi a baj az éppen járatritkítást bejelentő BKK-vezérrel.
Ha kell, majd egy hónap múlva az adatok birtokában megint módosítanak a menetrenden.
„Csak olyan járatcsoporthoz nyúltunk hozzá, ahol 70 százaléknál alacsonyabb kihasználtságot láttak” – mondta egy csütörtöki háttérbeszélgetésen Walter Katalin BKK-vezér az eseményen jelen lévő Magyar Hang tudósítása szerint.
Ezt is ajánljuk a témában
Az ügyvéd azt is elárulta, mi a baj az éppen járatritkítást bejelentő BKK-vezérrel.
A tisztázó sajtóbeszélgetésre közel egy héttel a BKK-botrány kirobbanása után, kínos hallgatást követően került sor. Ez alatt a hat nap alatt Walter és Karácsony többször egymásnak ellentmondóan, összevissza nyilatkozott, végül előbbi elismerte a hibát, és elnézést kért az utasoktól.
Ezt is ajánljuk a témában
Korábbi önmagával és az általa kinevezett cégvezetővel is ellentmondásba keveredett a főpolgármester.
Ezt is ajánljuk a témában
Nem sült el jól a pénteken életbe lépett új menetrend, amelyből számos korábban közlekedő járatot vettek ki.
A vezérigazgató ismertette, hogy a BKK 2023-ra 16,246 millió férőhely-kilométert rendelt meg, 2024-ben viszont már 16,455 milliót, vagyis a korábbinál többet, de persze nem elegendőt, hiszen „sajnos vannak pénzügyi realitások a fővárosban” (A férőhely-kilométer az összes elindított jármű számából, a járművek által szállítani képes emberek számából és a megtett út hosszából számolandó mértékegység- a szerk).
Az említett átcsoportosítások az összes kiadott teljesítmény 0,17 százalékát érintik, és bár sok járatot, de viszonylag kevés órában. A ritkítás oka, hogy a Covid után nem tértek vissza az utasok, a 2019-es összes utasforgalom 85 százaléka maradt meg, de ez a világon mindenhol így van, miután elterjedt az otthoni munkavégzés.
Így például azt látják, hogy hétfőn és pénteken csúcsidőben 5-13 százalékkal kevesebben utaznak.
A vezérigazgató elismerte: rosszul mérték fel, hogy bár nem nagy a járatátcsoportosítások nagyságrendje, de strukturális változtatást hajtottak végre, ami sok járatot érint, ezért ezt el kellett volna magyarázni. Leszögezte: az átcsoportosításokat egy az egyben február elejétől induló fejlesztésekre fordítják, amelyektől azt várják, hogy évi 2,1 millió új utazás lesz a BKK járatain. Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója elmondta, a buszokat nem önmagukban kell nézni, például a belváros és Újpalota közti tengelyt is több buszjárat szolgálja ki (például arra jár az 5-ös busz, a 7E, 8E, stb.) vagyis együtt érdemes figyelni a viszonylatokat.
Vagyis a teljes járatcsaládot nézve a mostani átcsoportosításból egy utas annyit vesz észre, hogy 0,95 percről 1,05 percre módosult a járatok átlagos követési ideje, tehát 57 mp-ről 63 mp-re, ami azt jelenti, hogy 6 másodperccel ritkábban jön valamilyen busz hétfőn csúcsidőben. Leszögezte: folyamatosan értékelik az új menetrendek utasforgalmi adatait, és vállalják azt, hogy ha szükséges, akkor majd módosítanak azokon.
A BKK egyébként busz, troli és villamos-fejlesztéseket tervez. Egyebek mellett a 12-es villamost meghosszabítanák a Lehel térig, a 75-ös trolit Kőbányáig, de sűrítenének a 33A busz járatain is Dél-Budán.
A Magyar Hang kérdésére egyébként Walter elmondta: február végéig, tehát egy hónapig gyűjtik az adatokat, mielőtt módosítanának a most életbe léptetett rendszeren.
Nyitókép: BKK Facebook-oldala