Brüsszel rátenné a kezét a magyar igazságszolgáltatásra – erre figyelmeztet Polt Péter helyettese

2024. január 04. 05:53

Ibolya Tibor szerint az OBT-s Vasvári Csabának és egyes szervezeteknek az a célja, hogy gyengítsék a legfőbb ügyész jogorvoslati lehetőségét, súlyosan törvénysértő ítéletek esetén.

2024. január 04. 05:53
Baranya Róbert
Baranya Róbert

A legfőbb ügyészt megillető rendkívüli jogorvoslati eljárás aspektusaitól írt tanulmányt az ügyészségi szemlében Ibolya Tibor, büntetőjogi legfőbb ügyész-helyettes. „A fürdővíz, a gyerek és a lóláb, avagy miért és kinek probléma, ha a legfőbb ügyész a törvényesség érdekében a Kúriához fordul”  című írásban Ibolya hangsúlyozza, hogy a „jogorvoslat a törvényesség érdekében” nevű jogintézmény pótolhatatlan szerepet tölt be a más eszközzel nem támadható törvénysértések orvoslása terén.

A törvény – az eljárásnak valós jogorvoslati jelleget kölcsönözve – lehetővé teszi a jogerős bírósági határozat terhelt javára történő megváltoztatását.

Mint írja, a terhelt érdeke jelent meg abban az ügyben is, ahol az előzetes döntéshozatali eljárás törvénysértő bírói kezdeményezése miatt fordult a legfőbb ügyész a Kúriához. Ez az ügy azonban szerinte utóbb a törvénysértő határozatot hozó bíró aktivizmusa miatt nem kívánt színezetet kapott.

Bár a legfőbb ügyész helyettese nem nevezi meg a konkrét bírót és az ügyet, 

egyértelműen Vasvári Csabáról, az Országos Bírói Tanács (OBT) szóvivőjéről, a Fővárosi Törvényszék büntetőbírájáról van szó, aki az OBT más tagjaival együtt a tavalyihoz hasonlóan idén is találkozott a kormányt folyamatosan bíráló amerikai nagykövettel, David Presmannal.

Vasvári még 2019-ben fordult egy büntetőügy kapcsán az Európai Unió Bíróságához. A főügyész-helyettes értékelése szerint az eljárásban felmerülő akadály egyszerű elhárítása helyett a bíró, „az előtte folyó eljárás ürügyén, az ügy kimenetelét nem érintő, annak tárgyával össze nem függő kérdéseket tett fel az Európai Unió Bíróságának, amelyek leginkább a saját sérelmeivel voltak összefüggésbe hozhatók.”

„Tette ezt úgy, hogy tudta, ezzel a lépéssel az eljárást fel kell függesztenie, mit sem törődve azzal, hogy ezzel a vádlott a szükségesnél hosszabb
ideig áll majd büntetőeljárás hatálya alatt, ami egyébként a tisztességes eljárás követelményének sem felelt így meg” – tette hozzá Ibolya.

A Kúria az ügyben a legfőbb ügyész álláspontját elfogadva megállapította, hogy Vasvári lépése törvénysértő volt, csakhogy az Európai Unió Bírósága 2021 novemberében bizonyos kérdésekben igazat adott a bírónak.

Ahogy Ibolya rámutat, a törvényszék bírája volt az is, aki 2021-ben egy ítélet megfeleltetése során 

a kiszabott szabadságvesztés tartamát törvénysértően súlyosan – 4 év 6 hónap helyett 14 évben – állapította meg, ami kirívó justizmordot eredményezett.

 Ez ellen szintén jogorvoslattal élt a legfőbb ügyész a Kúriánál, amely megint csak neki adott igazat.

Az elmúlt öt évben benyújtott 71 jogorvoslati indítvány közül 43 célozta – a törvénysértés deklarálásán túl – a terhelt számára kedvezőbb döntés 
meghozatalát olyan törvénysértő határozatok esetében, amelyek más módon nem voltak támadhatók. 

„Ehhez képest most az előbbi esetek bírája az OBT tagjaként azt követeli – az Amnesty International Magyarországgal, az Eötvös Károly Intézettel és a Magyar Helsinki Bizottsággal együtt és eredményesen, hisz a követelésből „mérföldkő” lett – hogy a legfőbb ügyész a törvényesség érdekében ne fordulhasson a Kúriához akkor sem, ha a bíró törvénysértő módon kezdeményezi az Európai Unió Bíróságának előzetes döntéshozatali eljárását” – hívja fel a figyelmet Ibolya Tibor. 

„Magyarul a jövőben bármely bírósági ügy bírája bármilyen, az ügy megítélése szempontjából teljesen inadekvát ürüggyel az Európai Unió Bíróságának előzetes döntéshozatali eljárását kezdeményezheti, 

amellyel a magyar igazságszolgáltatást – a csatlakozási szerződéssel ellentétesen – teljes egészében az EU protektorátusa alá helyezi.”

Ibolya szerint legalább ennyire érdekes fejlemény az is, hogy az Európai Bizottság nyomására a már elfogadott és 2023. január 1-jétől alkalmazandó törvénymódosítás a közhatalom gyakorlásával vagy közvagyon kezelésével kapcsolatos kiemelt bűncselekmények esetén eleve kizárja a legfőbb ügyész ilyen hatáskörét.

„Ennek köszönhetően, ha a jövőben bárki, akár egy utcáról beesett politikai aktivista, az ügyészség 98 százalékos váderedményességgel alátámasztott szakmai álláspontját nem elfogadva, a bűnösség vélelme alapján, bizonyos konkrétan felsorolt bűncselekmények miatt vádindítványt 
nyújt be valaki ellen, és őt a bíró súlyos hibát elkövetve 

akár életfogytiglani szabadságvesztésre ítéli, akkor az a jogerőssé vált ítélet immár nem támadható a justizmordok ellen bizonyítottan leghatékonyabb jogi eszközzel.”

„A szándékot értjük, a módszer finoman szólva sem elegáns, a zászlóvivő személyes érdeke nyilvánvaló. Tisztelt Európai Bizottság! Biztosan így kell jogállamot építeni?” – teszi fel a kérdést a legfőbb ügyész helyettese. 

Nyitókép: Justitia szobra a Kúrián ( Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)
 

 

Összesen 82 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
KBA98
2024. január 04. 18:22
Ursulának már meg vannak számlálva a napjai!
Akitlosz
2024. január 04. 14:10
Mi a gond? Nem működik a posztbolsevista rendszer? :-) A magyar király - a kormány ajánlására nevezi ki az állami főméltóságokat, bírákat, az ügyészeket, egyetemi tanárokat, felsőbb állami intézetek és a középiskolák igazgatóit, az állami tisztviselőket meghatározott fizetési fokozat fölött, valamint a honvédtiszteket. - a király a főfelügyelője és a főellenőre az állami intézményeknek, az állami hatóságoknak, az önkormányzatoknak, az alapítványoknak és az elismert (bevett) egyházaknak. A király eme joga gyakorlásához királyi biztosokat nevezhet ki. - a Szent Korona minden hű alattvalójának joga van ügyével a királyhoz fordulnia. Joga van személyes meghallgatást kérnie. - a király bírósági ítéleteket nem változtathat meg, de eljárás kezdeményezését parancsolhatja meg a bíróságoknak.
Karvaly
2024. január 04. 13:21
Nyilván megvan az egész "bírói függetlenség" témakörnek a politikai olvasata, miszerint balról támogatják, jobbról ellenzik. Ha elfogulatlan véleményt akarunk alkotni, akkor abból kell kiindulni, hogy mi a nagyobb veszély a demokráciára, ha a bírók mindenkitől függetlenek vagy ha bírói döntések felülbírálhatóak. Az egyik oldalon az áll, hogy a bírók egymást választják, és kívülről nem leválthatóak, míg a másik oldalon a parlament és a kormány rendszeres választásokkal kerül hatalomra - tehát utóbbinál kisebb az esélye, hogy autokratikussá válik a rendszer. Tehát, ha komolyan akarjuk venni a demokráciát és a hatalmi ágak szétválasztását, akkor igenis lehetővé kell tenni a bírók valamilyen módon történő leváltásának a lehetőségét (minimum az egyik a következők közül: felülbírálhatóság, visszahívás, négyévenkénti választás) Az, hogy a jobboldal is nagyjából ugyanezt mondja, az azt jelenti, hogy ebben a kérdésben a jobboldal képviseli a demokráciát, a baloldal pedig a diktatúrát.
istvanpeter
2024. január 04. 11:17
Nos, ne legyen kétségünk, hogy a liberális önkényes demokráciákban a kvázi hatalmi ág státusszal rendelkező bíróság a manipuláció egyik legfontosabb intézménye és eszköze. A valódi demokráciában viszont a bíróságok a választott hatalomgyakorlók és a közvetlen népszavazások által megalkotott törvények és szabályok szerint, a hatalomgyakorlási rendszer részeként működnek. Természetesen a bíróságok csorbítatlan szakmai önállósággal végzik a feladataikat, amelyek csaknem teljes egészében a törvényi normáktól való eltérések vizsgálatát és szankcionálását foglalják magukban.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!