A Kádár-rendszer tudatosan leépítette a magyar futballt. Felfogta, hogy sikere olyan mértékben szimbolizálná a szabadságot és annak vágyát, amit egyáltalán nem biztos, hogy kordában tudna tartani. A foci négy évtizedes leépülése visszahatott a kultúra állapotára is. Azok a magyar filmek, regények, versek, amelyek a labdarúgásról ekkoriban születtek, nem véletlenül váltak kultikussá. Mándy, Spiró, Esterházy, Weöres, a Régi idők focija alkotói és színészei és még sokan mások akkor is a kultúra részeként tekintettek a futballra, amikor szinte semmi okuk nem volt rá.
Az Aranycsapat és Puskás Ferenc máig élő mítosza pedig nem más, mint a magyar kultúra és szabadság iránti vágyakozás.
A nihil, amelybe a magyar foci hullott a kommunizmus végére, nem is annyira a játék minőségén, sokkal inkább a közeg kulturálatlanságán látszott. A sportág egésze vált vállalhatatlanná: bűnöző sportvezetők, csaló játékosok, trágár közönség. De valami a mélyben azért még ekkor is pislákolt, amibe később bele lehetett kapaszkodni. Az először 1998-ban, majd a 2010-es években elinduló futballfejlesztési program és az, hogy abban az állam – a nemzeti közösség forrásait felhasználva – döntő részt vállaljon, elkerülhetetlen volt.
A labdarúgás sikere ugyanis nem pusztán sportpolitikai kérdés, sokkal inkább kultúrpolitikai ügy.
A miniszterelnök és kormányai politikai kockázatot vállaltak futballügyben. Persze Orbán Viktor személyes kötődése a focihoz közismert és jól dokumentált tény, álszentség lenne ezt eltagadni. De aki azt képzeli, hogy pusztán a kormányfő hobbijáról van szó, az nem érti és soha nem is értette a futball valódi erejét és lényegét. A helyzet ugyanis az, hogy a labdarúgás fejlesztése nélkül nem lehet sikeres kultúrpolitikát vinni. Magyarországon legalábbis biztosan nem, de talán hozzánk hasonló futballnemzeteknél sem.