Ez a templom azáltal él, hogy ide sokszor csak úgy bejönnek az emberek”
A keresztények egyre nagyobb hányada támogat olyan politikai programokat, amelyek relativizálják az élet szentségét, és megkérdőjelezik a bibliai családmodellt.
Ennek több oka is lehet. Fontos kérdés, hogy mi, papok, a tanítás feladatát ellátó személyek vajon kifejtjük-e kellő érthetőséggel, következetességgel és kedvességgel az egyház vonatkozó tanítását, meg tudjuk-e nyerni a híveket az egyház tanításának belátására, hiszen az ő életvitelük sokszor egészen más. Hozzájárulhat a jelenséghez politikai csalódottság is, amikor a csalódás érzése erősebbé válik számukra, mint ezeknek a kérdéseknek a jelentősége. Ezt nem helyeslem, de látnunk kell, hogy a helyzet összetett, a keresztény névvel fellépni mindig nagy felelősséget kíván tőlünk. Keresztényként nem tehetjük meg, hogy az eszményeink és a cselekedeteink köszönőviszonyban sincsenek egymással, mert az taszítással jár. Engem is idegesítene, ha a kárhozattal riogatnának, amennyiben nem a jobboldalra szavazok…
A fentebb taglalt áramlatok mintha az egyházon belül is erősödnének, ha tetszik, házon belül is megkérdőjeleződnek például az antropológiai alapvetések. Csak a média nagyítja fel a jelenséget, vagy valóban nagy vitákat él meg ma az egyház?
A megjelenő eretnekségek mindig azt eredményezték, hogy egy adott témában tisztázódott, megerősödött, egyértelműbb megfogalmazást nyert a tanítás. Tehát mindez akár áldássá is válhat. Isten élteti az egyházat! Ezeket a folyamatokat – amelyek főként abból adódnak, hogy az úgynevezett nyugat-európai gondolkodásmód Isten helyett egyre jobban az Isten nélküli humanizmushoz méri magát – végső soron oda vezeti el az Úristen, hogy általuk tisztázódik a tanítás. Bennem erőteljes ez a remény!
Ünneprontó felvetés, de mi lesz, ha az ellenkező irányba lesz elmozdulás?
Ha az üdvösség egész történetét vizsgáljuk, sajnos látunk benne olyan korszakokat, amikor bizonyos területeken, akár az egyház vezetése körében is sérült az igazsághoz való hűség, de ez csak ideig-óráig tartott, mert a Lélek kibontakoztatta benne Isten Igazságát. Ez nem a mi hajónk, hanem Krisztusé, ő pedig nem hagyja el az egyházát. Lehet, hogy alszik a bárkában, de ott van, az egyház imája pedig éppen arra irányul, hogy amikor szükséges, ébresztgesse az alvó Krisztust.
Vannak, akik azt szorgalmazzák, hogy új struktúrában, hovatovább cégszerűen kellene működnie a katolikus egyháznak. Ezekben az értekezésekben ritkán merül fel például a szolgálat kifejezés, de érdemes lehet magunkévá tenni a gondolatot?
Az eredmény-központúság megviselte az egyházról való gondolkodásunkat is, és befeszülünk, ha nem úgy vagyunk hatékonyak, mint egy cég. Ez a felfogás, a befeszülés mentalitása rombolja a nyugati országok egyházait is: „Csak el ne veszítsük az eladhatóságunkat!” Márpedig egy normális cégnél is ha krízist tapasztalnak, nem kapkodni kezdenek, hanem a profilt tisztázzák, mi az, ami a sajátjuk. Mintha hiányozna ez a tisztázás, helyette pedig egy kapkodó népszerűség-hajhászásba kezdenének, aminek a kereszténység ad egyfajta ideológiai pántlikát. Ugyanez volt az elvárásuk az egyházzal szemben hajdanán Hitleréknek és a kommunistáknak. E felfogás kritikájaként azt szokták felhozni, hogy ezekben a folyamatokban szociológiai, pszichológiai és gazdasági fogalmak jelennek meg, alig találunk teológiai fogalmakat, a megváltás, a kereszt, a bűnbocsánat, a feltámadás, az utolsó ítélet meghirdetését. Épp az marad ki, amit ránk bíztak.