Két számjegyű béremelést várnak a munkavállalók Magyarország legnagyobb állami cégénél
Elkezdődtek a bértárgyalások a MÁV-Volán Csoportnál, ahol fejlesztések múlnak a jelentős béremelésen.
Sztrájkot hirdetett december 10-re és 11-re a Volánbusz. A kétnapos munkabeszüntetés célja, hogy előmozdítsa a bértárgyalásokat, mivel a munkáltató még nem tett javaslatot a 2024-es bérfejlesztésre. A vasutasok is sürgetik a MÁV-Volán Csoportot, ám a munkáltató szerint decemberben még nem várható megállapodás.
Jogszerű, ezért immár borítékolható a december 10-re és 11-re meghirdetett munkabeszüntetés a Volánbusznál. A kétnapos sztrájkkal a szakszervezetek a bértárgyalások felgyorsítását és jelentős, 25 százalékos béremelést szeretnének elérni. A sztrájkot már november végén bejelentette a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ), ám akkor a MÁV-Volán Csoport nemperes eljárásban kérte a sztrájk jogszerűtlenségének megállapítását.
A Fővárosi Törvényszék ugyanakkor szerdai, elsőfokú ítéletében jogszerűnek ítélte a munkabeszüntetést, ezzel gyakorlatilag eldőlt: vasárnap és hétfőn jóval kevesebb autóbusz közlekedik, a még elégséges szolgáltatás fenntartása mellett. Noha az ítélet nem jogerős, és a cégcsoport fellebbezett, a másodfokú ítélet kihirdetésének időpontja és maga az ítélet sem befolyásolja a buszosok demonstrációját. A Mandiner úgy tudja,
A Törvényszék ítéletében rögzítette, hogy alaptalanul hivatkozott a cégcsoport arra, hogy a 2023. december 10-11. napjára bejelentett sztrájk követelése egyúttal kollektív szerződésben rögzített megállapodás megváltoztatására is irányul. A sztrájk jogszerűtlenségének egyik feltétele, ha a kollektív szerződésben rögzített megállapodás megváltoztatását célozza a nyomásgyakorló intézkedés, ám erről ez esetben nincs szó, mivel a szakszervezetek követelése 2024-re vonatkozik – foglalta össze az ítéletet a Munkástanácsok Országos Szövetsége.
A bíróság megítélése szerint a jogszabályi előírásoknak maradéktalanul megfelel a sztrájkfelhívás és a munkabeszüntetés bejelentése, és erről a szabályok szerint tájékoztatták a munkáltatót. A többlet tényállási elem hiányában nem minősül kérelmezett eljárása sztrájkjoggal való visszaélésnek sem. Rögzítette a törvényszék azt is, hogy
a sztrájkfelhívás semmiképpen sem tekinthető idő előttinek. A sztrájk jogszerűségét ugyanis nem érinti az, hogy a felek általában az év mely időszakában kötnek bérmegállapodást.
Helytelenül hivatkozott továbbá kérelmező arra, hogy jelen időpontban a sztrájkjog gyakorlása nem szolgálja a munkavállalók gazdasági érdekeit, figyelemmel arra, hogy a munkavállalók alapjoga a sztrájkjog, a törvényi rendelkezések maradéktalan betartása mellett az nem korlátozható.
A SZAKSZ már jelezte, ha a decemberi sztrájk nem vezet eredményre, január elején is várható kétnapos munkabeszüntetés.
Közben nyílt levélben követelték a vasutas szakszervezetek – a VDSZSZ Szolidaritás, a Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Vasutasok Szakszervezete – 2024-től a legalább 15 százalékos, vagy 70 ezer forintos bérrendezést. Arra is felszólították a MÁV vezérigazgatóját, Pafféri Zoltánt, hogy a lehető leghamarabb folytatódjanak a novemberben megkezdett bértárgyalások. Ekkor csak a szakszervezetek tettek javaslatot, a munkáltató nem állt elő ajánlattal. Az érdekvédők attól tartanak, hogy a vasúttársaság vezetése szándékosan húzza az időt.
Ezt is ajánljuk a témában
Elkezdődtek a bértárgyalások a MÁV-Volán Csoportnál, ahol fejlesztések múlnak a jelentős béremelésen.
A MÁV-Volán közleményben reagált a szakszervezetek követeléseire. Ebben kiemelték:
ahhoz, hogy a jövő évi bérfejlesztés mértékéről is felelősséggel meg lehessen állapodni, a vállalatcsoportnak elfogadott üzleti tervvel kell rendelkeznie.
Az üzleti terv összeállításához a MÁV-VOLÁN-csoport megkapta a tulajdonos iránymutatásait, zajlanak a terv elfogadásához szükséges tárgyalások. Ismertek a szakszervezetek mintegy 75-100 milliárd forintnyi többletforrást igénylő bérfejlesztési követelései is. A lehetőségek és a követelések egymáshoz illesztése az elmúlt években megszokott, a szakszervezetekkel közösen kialakított időrend szerint ezúttal is megtörténik.
A Volánbusz Zrt. pedig korábban azt emelte ki, legkésőbb 2024. január 20-ig lezárja a bértárgyalásokat.
A MÁV-Volán Csoportnál mintegy 362 munkakörben dolgozó mérnök vagy mérnöki végzettséget igénylő munkavállaló részesül decemberben 120 ezer forint juttatásban, valamint 10 ezer forint alapbér emelésben. A több ezer munkavállaló utólagos bérrendezését a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete kezdeményezte jelezvén, elégedetlenek a középvezetői, valamint a havibéres dolgozók év eleji béremelésével kapcsolatban, mivel az elmaradt az átlagtól. Az MTSZSZ több alkalommal is egyeztetést folytatott Lázár János építési és közlekedési miniszterrel és a vállalatcsoporttal, azoknak a vasutas munkavállalóknak a bérrendezéséről, akik nem műszakpótlékos munkakörben dolgoznak.
Nyitókép: MTI/Vasvári Tamás