Dunavölgyi Erzsébet az emberi létezésnek, a halál völgyének mélységéből beszél, s ezt a beszédet el kell fogadnunk, meg kell értenünk. Minősítenünk tilos. A cikk írója viszont nem onnan beszél, hanem egészen máshonnan. Talán maga sem tudja, honnan. Hajlok ez utóbbira, legalábbis valami bennem azt szeretné, hogy így legyen. Mert ha így lenne, az egyúttal azt is jelentené, hogy a cikkíró egyszerűen nem tudja, mit cselekszik. Ez a könnyebbik eset, ez is mélyen emberi. Akart egy ütős címet, egy kattintós címet. Érthető, bár elég ellenszenves gyakorlat, és sajnálatosan elterjedt a hazai médiában is, pártállástól függetlenül.
Másfelől viszont az van, hogy ilyen mondatot nem lehet címként leírni. Ez a mondat címként már nem Dunavölgyi Erzsébet szenvedéseinek mélységéből szól, hanem – nem tudok jobb kifejezést rá – sátáni sugallat. Az a mondat, amely címként Krisztus szenvedését relativizálja, azt összehasonlítja egy betegség okozta szenvedéssel, nem más, mint a kereszténység legbelső lényegének megkérdőjelezése, lerántása a sárba. Megint csak hangsúlyozom: nem Dunavölgyi Erzsébet mondatáról beszélek. Ilyen mondatot tilos címként leírni, s ha mégis megtesszük, egy határvonalat lépünk át. Egy olyan határt, ahonnan már csak a még mélyebb sötétségbe vezetnek utak.
Amikor a cikk írója Dunavölgyi Erzsébet mondatát – vagy kattintásvágyból, vagy egyszerű ostobaságból, vagy esetleg szándékosan – vastag betűkkel címmé teszi, azt sugallja, hogy Krisztus szenvedése a keresztfán összehasonlítható bármilyen emberi szenvedéssel.
S ha ezt sugallja, azt is sugallja, hogy Krisztus szenvedése végső soron csupán emberi szenvedés volt, és még csak nem is a legsúlyosabbak közül való. Szenved a Pistabácsi, a Marinéni, és a kis Bandika is, az egyiknek combnyaktörése van, a másiknak mellrákja, a harmadik pedig leukémiás. És akkor ott van még Jézus Krisztus, akit megkínoztak és kivégezték. A kis Bandika leukémiája például sokkal fájdalmasabb a keresztre feszítésnél, és jóval tovább is tart.
Egy ilyen mondat egy újságcikk címeként a kereszténységről való mélységes tudatlanságról, az iránta érzett ellenszenvről, súlyosabb esetben az iránta érzett gyűlöletről szól. Vagy szimpla hülyeségről. Nagyon szeretném, ha az utóbbiról szólna. De attól félek, hogy nem így van. Attól félek, hogy az eutanáziáról való értelmes beszéd helyett megint csak a könnyebbik utat választjuk, és szabadjára engedjük a démonokat. Vagy már szabadon is engedtük őket. Persze a cikk címéből és abból, amit ez a cím sugall, sejthetjük, hogy démonok nem léteznek, Isten sem létezik, és Jézus Krisztus végső soron csupán egy naiv hippi volt, aki jót akart, de a római diktatúra nem kért a világjobbító dumájából, inkább kinyírták.