Ma Budapesten egyetlen kötöttpályás beruházás sincs folyamatban

2023. november 20. 13:09

Az ötven évvel ezelőtti listát a mai helyzettel összehasonlítva olyan érzésem van, mintha megállt volna az idő.

2023. november 20. 13:09
null
Vitézy Dávid
Vitézy Dávid
Facebook

„Budapest 1973-ban volt száz éves, a főváros egyesítésének 100 éves fennállásának évfordulójára:
- Elkészült a Kisföldalatti teljes rekonstrukciója, Mexikói úti hosszabbítása és megjöttek a máig szolgáló új járművek.
- Elkészült az M2-es metró Déli pályaudvar és Deák Ferenc tér közötti szakasza és a felszíni átrendezések a Moszkva téren, a Batthyány téren 
- Elkészült a H5 hév Batthyány téri hosszabbítása és Margit hídtól föld alatt vezetett szakasza
- Elkészült az új Déli pályaudvar utasforgalmi csarnoka, elkészül az új metrókapcsolat, aluljáró
- Elkészült a Fogaskerekű teljes felújítása és megérkeztek a máig szolgáló járművek
- Megérkeznek az első Ikarus 260-as és 280-as buszok a BKV állományába, százszámra cserélik a Budapestről az elmúlt években leköszönt, akkor teljesen korszerű új magyar buszokra a budapesti buszállományt
- Új felüljárók épültek a Csömöri úton, a Jászberényi úton, a Grassalkovich úton
- Nagy erőkkel zajlott az M3-as metró építése a Deák Ferenc tér és a Nagyvárad tér között
- Átadták a forgalomnak a megújított Lánchidat és Váralagutat
És akkor ez csak a közlekedés, megújult parkokról (Gellérthegy), új kórházakról (Kútvölgyi Tömb, II. Női Klinika), egyéb létesítményekről (BNV, mai Hungexpo) és persze a lakásépítésekről nem is beszélve.

Ma ehhez képest Budapesten egyetlen kötöttpályás beruházás sincs folyamatban, az M3-as metró felújításának elkészülte után. Egy sem. Ez teljesen egyedülálló ebben a városméretben Európában, mindenhol metrók, elővárosi vasutak, villamosok épülnek, Varsótól Prágáig, Bukaresttől Bécsig, Münchentől Barcelonáig. 
Nem sírom vissza a hetvenes éveket, félreértés ne essék. De az ötven évvel ezelőtti listát a mai helyzettel összehasonlítva olyan érzésem van, mintha megállt volna az idő. Lényegében ott tartunk, hogy minden érezhető ambíció és vízió eltűnt a város valós, nagy léptékű infrastrukturális fejlesztése mögül – úgy a fejlesztéseket sorra leállító és a vidék fejlesztésében gondolkodó kormányzati oldalon, mint a kétségtelenül valós városi forráshiány mögé bújva minden fejlesztésről lemondó és már a jövőről gondolkodni sem merő, terveket sem készítő, kizárólag a gyors publicitást hozó kis beavatkozásokat előnyben részesítő, ráadásul egy hamis »zöld« ideológia mentén minden nagyobb lehetséges fejlesztést (lásd elővárosi vasútvonalak vagy a Galvani híd példáját) módszeresen akadályozó önkormányzati oldalon. 

Így aztán Budapest fejlesztéséről a 150. születésnapon egy szó sem eshetett. Kedves dolog kitakarítani az aluljárókat (miért csak ilyenkor?),  leszórni egy kis kaviccsal a Városháza parkolójának egy részét és végre átengedni az embereket az udvaron (régesrég kellett volna), és indítani egy bulivillamost pár napra. De ha eközben akár csak az említett Kisföldalattira vagy a Fogaskerekűre nézünk, akár az 1973-as évfordulóra vásárolt járművek 50 éves évfordulóját is ünnepelhetnénk, a hévekről nem is beszélve.  Ezek cseréjére még csak bármiféle kilátás sincs a következő években. Ebben a helyzetben tehát valójában a főváros fejlesztéséről való teljes lemondás jelképe volt ez a 150. évforduló számomra - kár érte. Ha lehet, ne várjunk Budapest 200. születésnapjáig, hogy ez megváltozzon.”

Nyitókép: Forgalom a Sztálin téren, a 2-es metró építése idején, 1952. május 12-én. Forrás: MTI Fotó/Magyar Fotó: Sziklai Dezső

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 17 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
konfucius
2023. november 21. 09:51
Teljesen fölösleges a kormányra mutogatni. A kormány összes javaslatát, szándékát blokkolja a főváros szar tolvaj vezetése. A főváros dolga a koncepciót kitalálni, a tervekről stratégiát készíteni, sorrendet felállítani. Ebből semmi sincs, ami a kormánytól érkezik, azt pedig elkaszálják. Karácsonyt vedd elő, Dávid!
Jajdejónekünk
2023. november 21. 08:48
Soha nem értettem, mi ez a kötöttpályás fétis! Több mint 200 éves ötlet, múzeumban lenne a helye csak! Nincs semmi modern abban, hogy minden lebénul, ha valami történik a síneken! Legalább a metró a föld alatt megy és nem veszi el a helyet a többi közlekedőtől, de villamos? A leglassabb eszköz! A pálya kiépítése, karbantartása csillagászati összeg, a járműparkra ugyanúgy igaz! És a felsővezetékek képe a városban, normális ember nem élvezi! Normális közlekedés kéne, ésszerű, praktikus, ja a passziódnak akarsz élni, játsszál a kis villanyvonatoddal otthon!
Zolt
2023. november 20. 21:16
A pesti szereti inkább a kerékpárt. Alig várják ,hogy leépítsék a tömegközlekedést.Utána "mosolyogva" pattannak kerékpárra. Ezt tudja karigeri. Így pár vödör festékkel ugyanannyit kaszál,mintha pl.trolivonalakat építettek volna ki,nincs luxus tömegközlekedés,de adott az egészséges kerékpar,vagy kutyagolás.. Szerintem
nempolitizalok-0
2023. november 20. 18:36
Ugyan már, Karácsony eleve nem ez a formátum, Gyurcsányék kifutófiúja, de tökmindegy is, mert politikailag súlytalan, Gyurcsányék a fővárosban az urak. Ők hagyják a libsiket lopni, embereiket kamu állásokban elhelyezkedni, a források nagyrésze pedig megy a DK-hoz.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!