Hétfőtől sokkal drágább lesz taxiba ülni
A fővárosi vezetés áremeléssel reagált a benzinárstop kivezetésére.
Az egyre jobban ingadozó üzemanyagárak miatt vált érdekessé a kérdés, megkérdeztük a taxis szövetséget!
Szeptemberben az autósok elképedve nézték, mennyit kell fizetni egy liter üzemanyagért a kutakon, volt olyan hely elsősorban az autópályák mellett, ahol a sima 95-ös oktánszámú benzinért és gázolajért bőven 700 forintnál többet kértek. Általános trend, hogy a városokon, falvakon belül olcsóbb lehet ugyanaz a fajta üzemanyag, ám már azokon a helyeken is bőven a zseb mélyére kellett nyúlni egy teletank esetén is.
Az utóbbi években több hullámban is nőtt a fővárosi taxizás ára az utasok számára, tavaly tavasszal emelkedett az alapdíj 700-ról 1000 forintra, a kilométerdíj 300-ról 400-ra, a percdíj pedig 75 forintról 100 forintra. Legutoljára idén év márciusban volt drágítás, akkor az alapdíj 1000-ről 1100 forintra, a kilométerdíj 400-ról 440-re, a percdíj pedig 100 forintról 110 forintra nőtt.
Ezt is ajánljuk a témában
A fővárosi vezetés áremeléssel reagált a benzinárstop kivezetésére.
Akkor Metál Zoltán, a Országos Taxis Szövetség, azaz az OTSZ elnöke azt mondta, hogy „sok esetben rövidebb utat tesz meg a taxi az utassal, mint ahonnan elindult érte, az ilyen utazásoknak jót tett volna a magasabb alapdíjemelés, mert a rövidebb fuvarok kiszolgálására is ösztönözte volna a szolgáltatót.” Állítása szerint az idén tavasszal véghez vitt áremelést a taxisok keveslik, az utasok pedig amiatt panaszkodnak, hogy 12 hónapon belül másodjára nyúltak számukra negatívan a díjakhoz.
A mostani kiszámíthatatlan és kaotikus benzinpiaci helyzetben ismét megkerestük Metál Zoltánt, aki lapunknak elmondta, hogy az elmúlt években olyan sűrűn és sokszor ingadozott az üzemanyagok ára, hogy lassan követhetetlenné vált még azok számára is, akik napi rendszerességgel tankoltak. A szakmai szövetség vezetője szerint a fővárosi taxisok egyre nagyobb számban térnek át a jobban fogyasztó, kisteljesítményű benzines vagy hibrid járművek üzemeltetésére.
Nem érezhető emiatt feszültség, de ha néhányan emiatt hangot is adnának véleményüknek, az nehezen befolyásolná azokat a gazdasági folyamatokat, melyekkel nap mint nap szembenéz az egész világ”
– fogalmazott a Mandinernek Metál Zoltán.
Lapunk azon kérdésére, miszerint terveznek-e bértárgyalásokat a Fővárossal esetleges áremelésről, az OTSZ elnöke határozott nemmel válaszolt.
Sokan tartottak attól a tavaszi áremelés után, hogy annak hatására drasztikusan visszaesik majd azok száma, akik igénybe veszik a taxis szolgáltatásokat. Ez részint be is jött, Metál Zoltán ezzel kapcsolatos kérdésünkre elmondta, hogy mint minden ágazatban érezhető egy kisebb vagy nagyobb mértékű keresletcsökkenés, így náluk is.
A PM adatai szerint jóval kevesebb volt az elmúlt évben a kereskedelmi szektor által befizetett áfa összege, mint a korábbi időszakban”
– jegyezte meg.
Metál Zoltán szerint ennek magyarázata, hogy jobban meggondolják az emberek, hogy mikor, mire és mennyit költenek. „A szomszédunkban elhúzódó háború és a kusza világpolitikai környezet kialakít az emberekben egy bizonytalanságot és inkább óvatosabban költenek magukra és a kényelmi szolgáltatásokra egyaránt” – zárta.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára legutóbb a Mandinernek elmondta, jelentős üzemanyagáremelés várható a következő évtől, hiszen az uniós előírásnak megfelelve emelni kell hazánkban a jövedéki adó mértékét.
Ezt is ajánljuk a témában
Valószínűleg nem ússzuk meg, hogy a jövő évtől durván emelkedjenek az üzemanyagárak.
A szakértő szerint elsősorban a dízelnél várható, hogy tartósan 700 forintos literenkénti áron lesz kapható annak literje. A Pénzügyminisztérium már évek óta a kötelezettségszegési eljárást kockáztatja a magyar állam azzal, hogy az uniós elvárás alatt tartja a jövedéki adót szintjét. Grád Ottó a Mandinernek úgy fogalmazott, hogy mivel már az októberi első jegyzésárak, így egy kisebb jövedéki adó emeléssel is teljesíthető az uniós követelmény.
„A kormánynak, ha úgy alakul, van módja, hogy egy alacsonyabb jövedéki adóemeléssel teljesítse az uniós elvárást, így elkerülve a kötelezettségszegési eljárást. Itt van mozgástere a kormánynak, ez mindenképpen segítene abban, hogy ne legyen olyan mértékű a következő év első napjában” – zárta Grád Ottó.
Kerestük a Pénzügyminisztériumot, végül mekkora lesz a jövedéki adó emelésének mértéke, ám nem reagáltak megkeresésünkre.
Nyitókép: LordRunar/Getty Images