A debreceni lesz a régió vezető repülőtere
Az itt letelepedő vállalatok fontos stratégiai pillérként tekintettek a repülőtérre, amikor újabb befektetési központként ezt a várost választották.
A DK árnyékminisztere az ATV Start című műsorában először kijelentette, alapvetően nincs baj a megvétellel, majd homlokegyenest eltérő véleményt mondott, s ezzel a helyzettel a riporter sem tudott mit kezdeni.
Meglehetősen szürreális beszélgetés zajlott le az ATV szerdai Start című műsorában. Gajdos Tamás Varju Lászlót kérdezte a kormánynak arról a szándékáról, hogy az állam visszavásárolja a Budapest Airportot.
Riporter: No hát, mennyire lehet jó üzlet, mindjárt megbeszéljük ezt Varju Lászlóval a DK energia- és rezsiügyi árnyékminiszterével, jó reggelt kívánok. Mit gondol erről, mi a baj azzal, hogy a magyar állam szeretné megszerezni, visszaszerezni a ferihegyi repteret? – hangzik el az első, lényegre törő kérdés.
Varju: Hát alapvetően nincsen semmi baj, hiszen
itt egy olyan, vélhetően jól működő társaságról van szó, ahova befektettek korábban nagyon sok pénzt
és egy jól működő, ez Európa 40. legnagyobb repülőteréről beszélünk, egy újra növekvő utasforgalomról. Az igazi kérdés az, hogy a magyar államnak miért kell 1500 vagy még több milliárd forintot költeni ilyen vállalkozásra...
Riporter: Vagy miért most? – kérdez közbe Gajdos , hiszen jól érzékeli, az árnyékminiszter válaszából az derül ki, hogy döntően egyetért a lépéssel, legfeljebb a részletkérdésekben lehet vitája a kormánnyal. De Varjut nem lehet kizökkenteni, folytatja ugyanazzal a hangsúllyal.
Varju: ... miközben az egészségügyben, a kórházban, a nyugdíjaknál olyan problémákat látunk, amivel sokkal többet kéne foglalkozni.
A riportert nem hagyja nyugodni, hogy nem tudja meg Varju álláspontját, hogy akkor szerinte érdemes-e megvenni vagy nem, ezért újra megkérdezi.
Riporter: Az a baj, hogy költeni kíván erre az állam vagy az, hogy éppen most?
Varju: Én azt gondolom, hogy
az államnak nincs keresnivalója egy olyan helyen, ahol egyébként a piac jól működik.
Föl kell tennünk azt a kérdést, ha az állam megszerzi ezt a részesedést, akkor az nekünk miért lesz jó. Olcsóbb lesz a repülőjegy? Mert, akkor ha ezt megígérik, akkor ezt majd azt gondolom, számon lehet kérni rajtuk. De pillanatnyilag nem látom azt az érdeket, a politikai szándékon túl, mert az most már nagyon régóta megvan, az Orbán-rendszer, a NER-rendszer egyértelműen elkötelezett amellett, hogy megszerezze. Mert ha ránézek erre a létesítményre mint repülőtérre, akkor az nem más mint egy infrastruktúra. Az infrastruktúrával ez a rendszer mit csinál? Előbb-utóbb koncesszióba odaadja valakinek. Valaki, aki hozzájuk közel áll és ilyen módon hasznot húznak belőle. Tehát én inkább ezt a politikai szándékot látom mögötte, itt a haszonlesés történik újra.
Úgy tűnik, most Varju állást foglalt, hogy nem kell megvenni, annak ellenére, hogy másodpercekkel korábban alapvetően nem tartotta rossz döntésnek, hiszen egy jól működő céget szerezne meg az állam. A riporter fel is hoz fontos érveket, hogy miért lenne esetleg mégis hasznos a megvásárlása.
Riporter: Nem gondolja, hogy stratégiai szempontból fontos beruházásnak, illetve helyszínnek, vagy kulcsfontosságú közlekedési csomópontnak tekintik és ezért gondolják, hogy jobb az, hogyha magyar állami kontroll alatt van?
Varju: Ugye számos kérdést fel lehet vetni. Részben azt, hogy mennyibe kerül, ennek milyen hozama van. Hogyha arra gondolok, hogy korábban a Vodafone-nál például arra utalt Gulyás miniszter, hogy annak nyereségéből majd fizetik a nyugdíjakat, na ehhez képest az idénre az első ilyen eredmény után tök veszteséges lett a Vodafone.
Na most, ha itt ugyanezt fogják elkövetni, hogy egy működő céget veszteségessé tesznek, és tegyük hozzá, itt az árban én nekem nagyon komoly kérdésem van.
Mert korábban beszéltek arról, hogy 4,4 milliárd euróért megvásárolják az egészet, most pedig hirtelen 4 milliárd euróért a felét veszik meg, ami most nem tudom, melyik ár volt...
Gajdos Tamásnak továbbra sem világos, hogy akkor az alapötlettel nem ért egyet Varju, vagy csupán azzal, hogy most akarja a kormány nyélbe ütni az üzletet. Így nem száll le a témáról.
Riporter: Azért az időzítéssel lehet igazándiból gond, mint annak idején a tavaly nyári nagy gázbeszerzés, a lehető legmagasabb áron vettük meg, ami hát nem volt igazán jó üzlet. Tehát nem az a kérdés, hogy kell-e vagy nem és jó-e, ha állami kézben van a reptér, az is kérdés – korrigálja azonnal magát Gajdos –, de hogy miért pont most, amikor a legrosszabb feltételekkel vesszük meg.
Varju: Sőt, hogyha hozzáteszem, hogyha azokat a szakértőket vagy véleményeket is nézzük, hogy egy-egy ilyen befektetésnek az értéke igazából mennyi, ott korábban...
Riporter: ... megtérülése – javítja ki interjúalanyát a riporter, aki egyet is ért vele.
Varju: ... nagyon számoltak, így van, és ott az üzemi nyereséghez az amortizációval együtt számolva egyébként eddig nem jött ki 7-800 milliárd forintnál többre, most pedig ennek szinte a duplájánál is többet akarnak fizetni érte.
Ezután folytatódott még az interjú, a vasút ügyei és Vona Gábor új pártja került terítékre, de ekkor sem derült ki, valójában hogyan vélekedik a DK-s árnyékminiszter a reptér eladásáról.
Nyitókép: Képernyőfotó/ATV