Meglehetősen szürreális beszélgetés zajlott le az ATV szerdai Start című műsorában. Gajdos Tamás Varju Lászlót kérdezte a kormánynak arról a szándékáról, hogy az állam visszavásárolja a Budapest Airportot.
Riporter: No hát, mennyire lehet jó üzlet, mindjárt megbeszéljük ezt Varju Lászlóval a DK energia- és rezsiügyi árnyékminiszterével, jó reggelt kívánok. Mit gondol erről, mi a baj azzal, hogy a magyar állam szeretné megszerezni, visszaszerezni a ferihegyi repteret? – hangzik el az első, lényegre törő kérdés.
Varju: Hát alapvetően nincsen semmi baj, hiszen
itt egy olyan, vélhetően jól működő társaságról van szó, ahova befektettek korábban nagyon sok pénzt
és egy jól működő, ez Európa 40. legnagyobb repülőteréről beszélünk, egy újra növekvő utasforgalomról. Az igazi kérdés az, hogy a magyar államnak miért kell 1500 vagy még több milliárd forintot költeni ilyen vállalkozásra...
Riporter: Vagy miért most? – kérdez közbe Gajdos , hiszen jól érzékeli, az árnyékminiszter válaszából az derül ki, hogy döntően egyetért a lépéssel, legfeljebb a részletkérdésekben lehet vitája a kormánnyal. De Varjut nem lehet kizökkenteni, folytatja ugyanazzal a hangsúllyal.
Varju: ... miközben az egészségügyben, a kórházban, a nyugdíjaknál olyan problémákat látunk, amivel sokkal többet kéne foglalkozni.
A riportert nem hagyja nyugodni, hogy nem tudja meg Varju álláspontját, hogy akkor szerinte érdemes-e megvenni vagy nem, ezért újra megkérdezi.
Riporter: Az a baj, hogy költeni kíván erre az állam vagy az, hogy éppen most?
Varju: Én azt gondolom, hogy
az államnak nincs keresnivalója egy olyan helyen, ahol egyébként a piac jól működik.
Föl kell tennünk azt a kérdést, ha az állam megszerzi ezt a részesedést, akkor az nekünk miért lesz jó. Olcsóbb lesz a repülőjegy? Mert, akkor ha ezt megígérik, akkor ezt majd azt gondolom, számon lehet kérni rajtuk. De pillanatnyilag nem látom azt az érdeket, a politikai szándékon túl, mert az most már nagyon régóta megvan, az Orbán-rendszer, a NER-rendszer egyértelműen elkötelezett amellett, hogy megszerezze. Mert ha ránézek erre a létesítményre mint repülőtérre, akkor az nem más mint egy infrastruktúra. Az infrastruktúrával ez a rendszer mit csinál? Előbb-utóbb koncesszióba odaadja valakinek. Valaki, aki hozzájuk közel áll és ilyen módon hasznot húznak belőle. Tehát én inkább ezt a politikai szándékot látom mögötte, itt a haszonlesés történik újra.